Storlek på lungor

Solis

Trådstartare
Har nyligen hört att shetlandsponnyer skulle ha mindre lungor än andra hästar och därför kunna få andnöd och dö om de blir för varma.
Ligger det någon sanning i detta?
Har haft shettis i ca 15 år och aldrig hört detta förr. Börjar fundera om jag är dåligt påläst eller om jag bara haft tur med mina ponnyer?

Sv: Storlek på lungor

Nej, jag har som sagt aldrig hört det förr heller, och tycker det verkar mycket märkligt. Uttalandet kom dessutom från en vuxen person som utger sig för att vara "kunnigast i stallet". :confused:

självklart så har shettisar mindre lungor än ett halvblod! det kan väl vem som helst gissa ut, shettisen är ju betydligt mindre och då är rimligtvis organen mindre också!

Men att dom skulle dö av andnöd om det är för varmt var det korkaste jag hört. Deras lungor är väl såklart anpassade för deras kropp! Skulle man däremot sätta in ett par shettislungor i en ardenner så lär den ju få problem med andningen...

Fast när du säger att shettisen har mindre lungor än halvblodet så får du ju tänka i relation till storlek på häst också. Men det är säkert så du menar?
Det är för övrigt skönt att höra att fler att tycker detta var ett korkat uttalande. Jag började fundera om jag missat något här.... :crazy: Eller om jag har en ovanligt frisk ponny! :angel:

Visst kan man tänka sig att olika hästtyper har ngt olika relativ lungstorlek beroende på vad de är avlade för. men att detta skulle påverka så att hästen får andnöd o dör vid värme är bara dumheter.
PL

Tack! :bow:

Det verkar komma fram mer och mer underliga idéer på sina håll....

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?