Storlek på lösdrift

Ela

Trådstartare
Hur många hästar (liten stor häst) räknar man med får plats på en lösdrift som är 13X4,8 allså ca 62,5 m2 ????

Sv: Storlek på lösdrift

Man ska räkna med minimåtten för box, alltså minst 9 m2 per häst. Så om ligghallen är 63 m2 får det vara 7 hästar där.

Om man INTE utfodrar hästarna där kan man dock minska arean till 80%, dvs 7.2 m2 per häst. Då kan man ha 8 stora hästar där.

Detta gäller stora hästar över 160 cm, är det mindre hästar så får du räkna själv - alla måttbestämmelser finns här: Jordbruksverkets hemsida

Obs det är minimåtten jag skrev här - sen om det är lämpligt att klämma in maxantalet är förstås en annan fråga som beror på hur flocken fungerar...

På mina 25 m2 kan jag ha fyra islänningar, men ärligt talat tror jag inte jag skulle kunna ha mer än tre där. Två ser helt perfekt ut tycker jag, när de är inne.
Men det beror väl på lite hur planlösningen är med dörrar osv.

Min ligghall är ganska avlång med en öppning i varje kortsida. Nu vintertid har jag en grind för den ena öppningen samt köldridå i båda öppningarna. Ingen av hästarna ligger någonsin i de fjärdedelar som är närmast öppningarna, de ligger bara i mittsektionen. Och där skulle det bli trångt med tre...

Jag anser att man ska ha minst 1 hektar/häst. På egen mark hade jag inte haft mer mer än 1 häst/2 hektar.

För marken och men ffa hästarnas skull.

Jag har en lösdrift på ca 4 * 9 m och får alltså ha 4 stora hästar där. Jag har nu 1 häst på 163 cm och 1 ettåring (c-ponny) och 1 föl (D-ponny) och det tycker jag känns lagom.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 293
Senast: MML
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 325
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 522
Senast: Svartkatt
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar