Storlek på hage

A

Ammon

Är det någon här som vet om det finns någon lag på minsta yta på en hästhage?
Jag vet att tex from 1 augusti 2010 ska hästar dagligen få röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska ske i hage, men i undantagsfall i ridhus eller paddock.
Men finns det några krav på hur stor yta en häst bör ha?
För att kunna utföra galopp fritt behövs ju ändå en litestörre yta..

Bra för övrigt med denna lag tycker jag, då alldeles för många hästar står i små trånga hagar!!

Sv: Storlek på hage

För närvarande finns väl inga som helst regler för sådant.

Däremot kan jag ju tycka att utevistelse i en hyfsat stor hage faller in under regelen som säger att djuren ska kunna utöva sitt naturliga beteende.

OK, fullt naturligt blir det ju aldrig iom att hästar isf skulle ha många hektar att ströva över, men att hålla hästen uppstallad i box 22-23 timmar per dygn är väl absolut över gränsen... :grin:

Som sagt, regler utan riktlinjer. Det finns inga regler som säger hur stor yta en häst behöver. Hästar ska också ha möjlighet att agera naturligt, vilket väldigt få hästar har idag, helt lagligt. De går ensamna, står på små ytor utan tillgång till grovfoder. Utan möjlighet att vandra, kommunicera eller socialicera med andra hästar. Sverige är bra på att låta bra.

rekommendationer är väl runt 1 ha per häst?

Det är nog så att det inte finns några krav på mått för att det varierar så otroligt mycket från fall till fall. Behöver inte gå längre än till mina egna hästar. Hip som är knappt 70 cm hög behöver ju helt annan areal än Jennifer som är över 170 cm. Sedan kan ju en hage vara ganska smal men lång vilket leder till att hästen kan springa mer än om den är kvadratisk, trots att de på pappret har samma yta.

Har hört att 3 hästar /hektar i rasthage är max. Troligen sammankopplat med mängden gödsel dom producerar. Kanske bara gäller tätort el . likn.??

Jag tycker jordbruksverket skulle ordna lag på att 1hektar ska vara till max 2st 170cm hästar.. Idag tycker ju folk att det räcker att dom har sin häst i en liten sjukruta!! :crazy: :mad: :cry:

Vi är lite sugna på att köpa häst i framtiden och tycker att tråden är ytterst intressant.
Vi är väl iså fall sugna på D-ponny, Islandshäst eller Haflinger.
Nyfiken på vad som rekommenderas för hästar i dessa storlekar.
Vi hade väl max tänkt ha 2 stycken. Hur är det med regler för att ha häst? Skall de vara 2 eller går det bra att ha 1?

Menar ni köpa en häst och ha ensam i ett stall? Eller ha en häst ensam i en hage?

Hästar är flockdjur och mår bäst utav att ha sällskap utav andra hästar.
From 2010 blir det också lag på att hästar ska få just sitt "kontaktbehov" tillgodosett..

Fast det är intressant hur de ska lyckas hålla koll på det vet SJUKT mkt hästar som går själva.

2 ha på 2 hästar är iaf det jag har hört sedan så ska man ju helst ha två sånna hagar då de inte kan gå i samma hage året rutn för det kommer inte växa upp något gräs tillslut. :( har sett många sånna hagar genom mitt liv med häst.

Tycker naturligtvis att hästar ska ha hagar av storleken så att de fritt kan röra sig i naturliga gångarterna, (men kan bara se till mig själv, har nu en mindre vinterhage under 1 ha, en beteshage på 2 ha, en på närmare 3 och en på drygt 1 ha, hagarna ligger inte i anslutning till varandra men såpass nära att hästarna ser varandra), vi har nu 4 hästar här hemma och skulle vi försöka följa rekommendationerna så skulle väl hästarna fördelas i dessa hagar, vilket vi aldrig gjort (utom vid sjukdom), och aldrig kommer att göra.

Tror heller inte hagarnas storlek är avgörande, utan att hästarna får utlopp för sin energi samt har tillgång till mat dygnet runt.

För visst lever väl fria hästar i flockar upp emot 50 individer o strövar på områden upp till 100 kvadratkilometer, ung-stona ansluter ofta till en annan flock i 2 års-åldern o hingstarna bildar tillfälligt "unghingst-grupper", svårt för oss att uppnå!
Men däremot så kan vi se till att hästarna får motion och mat, och jag antar att hästar som motioneras morgon o kväll och resterande tid av dygnet går i en minimal hage med fri tillgång på grovfoder och har möjlighet att komma undan insekter/vind/sol (fria hästar är väl oftast aktiva vid sol-uppgång/nedgång och tillbringar resterande tid av dygnet till att äta, samt sova någon/några minuter lite nu o då), har det betydligt bättre än sådana som stallas på spån/torv-bädd i en massa timmar, med en tuss hö o en massa kemiskt framställda preparat att slänga i sig så fort det går.

//m

Fast det är intressant hur de ska lyckas hålla koll på det vet SJUKT mkt hästar som går själva.

Det här nya som kommer betyder inte att det måste vara flera hästar i samma hage, även om det är önskvärt. Det betyder inte heller att det måste finns flera hästar. Utan det kan anses som att hästen får sitt kontakt behov uppfyllt dels genom att det finns flera hästar på samma anläggning och att de kan se varandra och har kontakt på det viset. Dels att givetvis är en häst bästa sällskapet för en häst men det kan ersättas i vissa fall av andra djur som kor, får eller åsna och även av människa. Så det blir från häst till häst och fall till fall som avgöra om kontaktbehovet ska anses uppfyllt. Däremot så kommer ju form och storlek på hage vara enklare att avgöra beroende på den enskilda hästen.

har nu en mindre vinterhage under 1 ha, en beteshage på 2 ha, en på närmare 3 och en på drygt 1 ha, hagarna ligger inte i anslutning till varandra men såpass nära att hästarna ser varandra), vi har nu 4 hästar här hemma och skulle vi försöka följa rekommendationerna så skulle väl hästarna fördelas i dessa hagar, vilket vi aldrig gjort (utom vid sjukdom), och aldrig kommer att göra.

Jag förstår inte.. Har du hästarna i varsinn hage??

Ammon!

Om du orkar läsa hela inlägget, kanske du förstår vad jag menar.

//m

Förlåt Ammon, det var jag som var otydlig i mitt inlägg,

Men vad jag menar är att hästar ska gå i flock, då de är flockdjur.

(Har även haft nöjet att umgås med hästar som nästan alltid går ensam, men dessa jobbar 4-6 dagar/vecka ungefär 5 timmar/dag).

//m

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 462
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 449
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar