Storlek på hage för shettis?

Alinaah

Trådstartare
hur stor bör en hage vara för två shettisar? (Inte sommarhage)
De motioneras och får komma ut på lugnare promenader i skogen.

Tycker hur den ser ut och fodertillgång och pyssel är viktigare än storleken. Är det bara en platt fyrkant som lätt blir lerig behöver den vara större. En bra dränerad hage med lite att plocka med behöver inte vara jättestor tycker jag om ponnyerna motioneras utanför hagen. 2000 kvadrat om det är en mycket bra rasthage? Gärna med lite träd, ordentligt hårdgjort vid grinden och fina foderplatser. Förstås hellre ett par hektar, men skulle inte tycka det vore någon fara med den storleken som rasthage på vintern.

En hage ska vara tillräckligt stor för att ponnyerna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter. Och då inte bara fatta galopp, galoppera tre galoppsprång och sen vara tvungen att vända eller stanna...
1 hektar = 100x100 meter

Så 2000 kvadrat = 2 hektar...
Nja, 2 ha är 20.000 kvm...

ett 20x40 ridhus är 800 kvm, 20x60 är 1200 kvm. 2000 kvm är som ett stort och ett litet ridhus ihop. Och där kan alla hästar galoppera, så det räcker nog som rasthage.

Jag har inte sett något minimimått tidigare, men du har rätt, det finns en sådan rekommendation, dock med viss reservation.
Rekommendationen är att en hage minst bör vara 300 m2 (10 x 30 meter), för en häst av halvblodstyp. Dock förutsätter en så liten hage ett idealt underlag. Ett bristfälligt underlag, exempelvis ett halt underlag, kräver en betydligt större yta. Den rekommenderade hagstorleken är inte på något sett ett idealmått utan en större yta är att föredra.
I min värld är det alldeles för litet för att hästen ska kunna röra sig naturligt i alla gångarter.

vart ifrån kommer rekomendationerna på hage? har letat efter just det, eftersom det inte finns några exakta måttbestämmelser, men inte hittat..
Jag tänkte att en lösdrift på 1,5 hektar vore lagom för två hästar av ponny/liten häst-storlek (typ islandshäst, fjording, basjkir). Planen är att ha dränering vid ingång till hage och ligghall, helst med varierande terräng såklart men det är ju svårt att bestämma i förväg:P
Är det tillräckligt med utrymme för dom att leva på betet under vår och sommar?
Behöver man betesputsa nåt eller hinner dom tugga i sig det mesta innan det blir för högt?
Är det nödvändigt att ha en till hage att byta av med för att hålla nere parasittrycket eller är det på en sån låg nivå ändå med två till tre hästar att det inte behövs? Om man gör regelbundna träckkontroller såklart under året.
Tack på förhand!

Lägg märke till att den hage som det finns rekommendation på måttet, är en hage som alla hästar ska tillgång till dagligen. Men det finns inget som säger hur länge den ska ha tillgång till den. Så det är inte något mått för en bra hage eller lösdrift. Så om bara hästen får tillgång till en större hage varje dag kan den enligt reglerna så i en frimärkshage resten av tiden. Samma att många missar att det numera inte räcker med att hästen får annan motion utan den ska ha tillgång till en hage dagligen där den fritt kan röra sig i alla sina naturliga gångarter. Enda undantagen är sjuk/skadad häst eller extrema väderförhållanden.

Sedan är det klart att ju mer utrymme man kan ge hästen ju bättre är det. Mina hästar på lösdrift har minst 3,5 ha, den minsta och där går max fyra hästar den stora har 10 ha även om hästarna aldrig utnyttjar den ytan så finns den.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 736
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama