storlek på hagar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Morningstar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 968
M

Morningstar

är inte så himla bra på att mäta kvadrat men vet iaf hur mkt lina det går åt i varje hage...

vi har 3 hästar i hagarna och har 4 hagar just nu.

2st på ca 550 meters lina, en på 1000 meter och en på ca 600-700.

låter det som små hagar, lagom eller stora

hur stora är era?

Sv: storlek på hagar

Små. Vi har alltså runt hela hagen ca. 1600 meter. 100 x100 = 1 ha.

Beror ju helt på hur många trådar du har i stängslet... :cool:

Har du en tråd så är de ju hyfsat stora/normala i alla fall, men har du t.ex. 3 trådar så är de ju små...

jag har 1½ hektar till mina 3 pållar vilket jag tycker är litet..

Till våren kommer dom få 10 hektar att vandra på=)

Min lilla lösdrift är på ca 5.500Kvm.
Det är mindre än dom hade förut .
Jag har 2 islänningar och en shettis

Jag stänger dessutom av den på natten, för det är lättare för mig
att hålla rent bara i den lilla hagen ca 2.800 kvm.

Jag har en annan gräshage som jag släpper dom i ca 2 timmar om dagen, för dom fattar inte heller att betessäsonen egentligen är över !

Om man betänkker att många hästar inte har några hagar alls, så tycker mina hästar att dom lever i lyx !!

Hej från Hambo

Hej,
Låter inte det väldigt lite?
En halv hektar till 3 hästar?
Jag har tre hektar till 2 isisar och jag skulle vilja ha mer...
/Jezz

Tycker också att det låter väldigt lite...
Är inte rekomenderat minimimått/häst i en hage just en halv hektar?

Mina två stökar runt i totalt 5,5 hektar och jag tycker att de har de ganska trångt, speciellt på somrarna när de är ute dygnet runt.
Skulle aldrig ha lösdrift på en så liten yta!

är inte så himla bra på att mäta kvadrat men vet iaf hur mkt lina det går åt i varje hage...

vi har 3 hästar i hagarna och har 4 hagar just nu.

2st på ca 550 meters lina, en på 1000 meter och en på ca 600-700.

låter det som små hagar, lagom eller stora

hur stora är era?
Hej,
Blir inte det 12,67 hektar?
Tycker jag låter som mycket mark till tre hästar...
(Räknar 550/4 sidor, längden ggr bredden... eller tänker jag fel?)
/Jezz

Hej,
Blir inte det 12,67 hektar?
Tycker jag låter som mycket mark till tre hästar...
(Räknar 550/4 sidor, längden ggr bredden... eller tänker jag fel?)
/Jezz

OM de bara har en tråd i staketet så blir den totala hagarealen ca 12,4 ha.
(Fördelat på ca 6,2 ha, 2*1,8 ha och 2,6 ha)

Så då är det toppen, men menar TS att det gått åt 550 m tråd till en hage med 3-4 trådar i stängslet så blir det ju genast trångt.

3 trådar: 2 hagar på 45*45m = 2097 kvm, 1 på 54*54m = 2916 kvm och 1 på 83*83m = 6889 kvm

4 trådar: 2 hagar på 34*34m =1156 kvm, 1 på 40*40m = 1600 kvm och 1 på 62,5*62,5m = 3906,25 kvm.

Så det beror helt på hur TS menade i första inlägget, därför går frågan egentligen inte att svara på... :D

Äsch vad dumt det blev !!
Det är litet !!!
Men det ska vara 9.500 kvm !!
Gräshagen är ca en hektar !!

Hej från hambo

OM de bara har en tråd i staketet så blir den totala hagarealen ca 12,4 ha.
(Fördelat på ca 6,2 ha, 2*1,8 ha och 2,6 ha)

Så då är det toppen, men menar TS att det gått åt 550 m tråd till en hage med 3-4 trådar i stängslet så blir det ju genast trångt.

3 trådar: 2 hagar på 45*45m = 2097 kvm, 1 på 54*54m = 2916 kvm och 1 på 83*83m = 6889 kvm

4 trådar: 2 hagar på 34*34m =1156 kvm, 1 på 40*40m = 1600 kvm och 1 på 62,5*62,5m = 3906,25 kvm.

Så det beror helt på hur TS menade i första inlägget, därför går frågan egentligen inte att svara på... :D

hihi..jag menade alltså ett varv lina per hage så att säga...thihi

Hej!
Måste ställa en fråga i ämnet jag med! Jag hade under en månad min unghäst i ett stall där hästarna enbart fick gå i pyttesmå rasthagar, en och en, på 7x8 meter. Är det verkligen tillåtet att ha hästar i så små rasthagar? De var dessutom bara ute 5-6 timmar om dagen. Regnade det så kom de inte ut alls. Jag var lovad större hage när jag kom dit med hästen men när det inte infriades så flyttade jag henne därifrån. Hon stressmagrade och tappade livslusten tämligen direkt av de trista små hagrutorna utan hästsällskap, även om hästarna stod bredvid varandra på rad. Det kändes som om jag hade satt hästen i fängelse! Bortsett från att hon mådde dåligt så gjorde JAG det av att se henne bara stå och hänga och vantrivas.

Nu står hon på ett stall med stora hagar, 6 stokompisar och 8 timmars utevistelse, det trivs hon mycket bättre med.

/Countrystyle

Det verkar som om det inte finns några lagar alls i den vägen, bara rekomendationer.

I en sammanfattning av det nya förslaget som diskuterats i våras (angående spiltor o.s.v.) så hittade jag detta:

"...Enligt förslaget ska hästar kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter, genom att vistas i beteshage, rasthage eller motsvarande. För de som inte har tillgång till hagar kommer detta krav inte att utgöra ett hinder för verksamheten om de kan uppfylla kraven på andra sätt, till exempel genom att hästarna rastas i ridhus. Att hästar ska kunna röra sig fritt är väsentligt för att de ska ha möjlighet att bete sig naturligt.."

Liknande trådar

Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage... 2
Svar
30
· Visningar
799
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur