Storlek på en ponnybox

J

janina_george

Hej!

Har ett stall på 3 boxar, 2 av dem är hästboxar dvs 3*3 men sen har jag en ponnybox. Undrar hur stor den ska vara för att där ska kunna stå en D-ponny. Har ej mätt hur stor boxen är. Har bara bott på gården sen 1 sep -05,därav ej tänkt på att mäta den. Men jag antar att en D-ponny kan stå i den om den nu är en ponnybox.

Nån som kan hjälpa mig?! Eller vet nån en sida där alla regler för boxstorlekar? :bump:

Sv: Storlek på en ponnybox

Minimimått på ponnyboxar:
A-ponny: 4,0 kvm, kortaste sidan 1,60 m
B-ponny: 5,0 kvm, kortaste sidan 1,90 m
C-ponny: 6,0 kvm, kortaste sidan 2,10 m
D-ponny: 7,0 kvm, kortaste sidan 2,20 m

Som jag skrev ovan är detta minsta måtten som är godkända men jag tycker personligen att det är för smått! Min A-ponny har 6,0 kvm och D-ponnyn 8,5 kvm. Skulle gärna vilja ha lite större ändå till D-ponnyn men tyvärr kan jag inte flytta på väggarna...

Alla mått etc finns på www.sjv.se dvs jordbruksverkets hemsida
//marti

Sv: Storlek på en ponnybox

Tack!

Jag hittade själv en sida (http://www.ridsport.se/boxar.htm) där måtten stod. Alla vill väl att ens häst ska ha så stor box som möjligt, men som du skrev så kan man inte bara flytta väggarna....går heller ej här..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama