Storlek på bur?

Jenka

Trådstartare
Har planer på att köpa en tygbur till hunden (till träning och tävling), men vilken storlek bör den vara i?

Hunden är 37 cm hög, väger ca 8 kg.

Sv: Storlek på bur?

Jag har en hund som är ungefär lika stor som din (38 cm, knappa 7 kg).

Hans tygbur är 695 x 460 x 570 (imazo pet tent tror jag den heter), och den är alldeles lagom, åt det rymligare hållet :)

Jag vet inte vilken storlek som blir lagom just för din hund. När vi köpte canvasbur gick vi runt och tittade på de uppställda burarna, sen tog vi den största vi hittade ;)

Men iallafall, jag rekommenderar att välja en som är ordentligt rymlig. Det är utmärkt att kunna använda buren som ett litet tält om man själv blir trött. Det har hänt att vi ligger alla tre i Camaros canvasbur, med husse och mattes ben utanför såklart :D
:angel:

Haha! Varför ligger ni i buren?

Går dessa burar att fälla ihop förresten eller är de bylsiga att ha med sig?

Paradox: Tack för måtten! Åt vilket håll är den 46? Får hunden då plats att stå eller ligga helt uträtt alltså med huvudet upp också? (hehe, har ingen koll på vilken höjd ett huvud har).

Paradox: Tack för måtten! Åt vilket håll är den 46? Får hunden då plats att stå eller ligga helt uträtt alltså med huvudet upp också? (hehe, har ingen koll på vilken höjd ett huvud har).

46 är bredden. Han har inga problem att stå upprätt eller ligga helt utsträckt på sidan. :)

Om det är långa dagar med långa väntetider är det superskönt att krypa in hos Camaro för att vila lite ;)
Eller om det regnar! :idea:

Canvasburarna går att fälla ihop utan problem. Sen medföljer ett fodral med hantag som man bär buren i. Sen kan de ju vara olika tunga.. Vi valde en utan stålram för de är mycket lättare.

Mät hur hög hunden är till huvudet när han står upprätt. Sedan tar du minst det måttet både på höjden och bredden. Mät hur lång han är från nos till bakdel och tar några cm till (kanske 10cm?) och så vet du hur lång bur som blir lagom.
Gör du så, då kommer han garanterat få plats i alla fall och kan stå, ligga, vända sig osv. :)

Mina damer är större än din lilla, min största dam är 64cm i mankhöjd. Hennes bur är ca 70x70x110cm och den är helt perfekt. Hon kan visserligen inte stå med huvudet upp i den, men det behöver hon inte kunna heller. Buren används bara hemma som liggplats och ibland på utställning. Då ligger hon bara i den under tiden som jag är inne i ringen med andra dåren.

Rusta och Lidl har billiga tygburar med stålram som är jätte bra och perfekt storlek för dvärgschnauzer! Jag får in två stycken i en sån så med bara en hund är det gått om plats. Lätt att fälla ihop och väger inte så mycket. Dessutom kostar de bara 200kr, har haft mina flera år nu och använt dem mycket och de håller än.

Helt OT men vad lite han väger för att vara så stor!?! Mina små tikar på 32cm väger 7 kg och Nikita på 33,5cm väger 8kg utan att vara tjocka :p

Skulle också kunna använda min bur som tält, vilken smart idee! :D

Helt OT men vad lite han väger för att vara så stor!?! Mina små tikar på 32cm väger 7 kg och Nikita på 33,5cm väger 8kg utan att vara tjocka :p

Tänkte jag också på! Min är 35cm (give or take) och väger 12kg och han är absolut inte tjock...

Men jättenyttig tråd, kollar nämligen också på burar ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
726
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
970
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka