Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att min bur är 75 hög, det är en dubbelbur och de har ca 50 cm var i bredd, djup runt 80. Jag har två eurasier, den vuxna är 59 i mankhöjd.Jag surfar runt efter bilbur och har ingen aning om min hunds mått. Är det någon som vet vilken storlek (ras) på hund som följande mått passar?
Höjd 80
Bredd 85
Djup botten 72
85 på bredden är ju nästan lika stor som mim dubbelbur. Känns som att risken är stor att han kan flyga omkring i den?Tack till er båda!
Han är ett par cm över 60 cm i manke. Jag läste på jordbruksverkets hemsida men fattade inte hur man skulle mäta bröstbredd. Vidare vill jag inte att han ska åka minsta möjliga.
Varför ska man mäta bröstbredd?Tack till er båda!
Han är ett par cm över 60 cm i manke. Jag läste på jordbruksverkets hemsida men fattade inte hur man skulle mäta bröstbredd. Vidare vill jag inte att han ska åka minsta möjliga.
Varför ska man mäta bröstbredd?
Jag vill att mina hundar ska kunna stå, sitta och ligga bekvämt i bilen. Tänker man på det och tar en som låter hunden göra det, då tror jag inte att den blir för liten i alla fall
85 på bredden är ju nästan lika stor som mim dubbelbur. Känns som att risken är stor att han kan flyga omkring i den?
Hur andra har det har jag ingen aning om.Det är nog inte många som har från mellan-hund och uppåt som kan ha en bur som uppfyller jbvs mått i en vanlig kombi.
Det är ju galet knasigt det där med bröstbredd - jag har en ras med grov/bred bröstkort men korta ben Sen finns det många raser med smal/tunn bröstkorg men med lååånga ben. Då blir det helt galet ju om man ska räkna på att hunden ska kunna ligga ner bekvämt. Vända sig om ja, då stämmer det ju att bröstkorgsbredden ska mätas (alltså hur bred är hunden framifrån) - men inte för att kunna ligga ner bekvämt.Citerar jordbruksverket:
- Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
- Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat. (Det är det här jag inte fattar )
- Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Det är ju galet knasigt det där med bröstbredd - jag har en ras med grov/bred bröstkort men korta ben Sen finns det många raser med smal/tunn bröstkorg men med lååånga ben. Då blir det helt galet ju om man ska räkna på att hunden ska kunna ligga ner bekvämt. Vända sig om ja, då stämmer det ju att bröstkorgsbredden ska mätas (alltså hur bred är hunden framifrån) - men inte för att kunna ligga ner bekvämt.
Har också sharan! Perfekt med 2 stora hundar och två barnHur andra har det har jag ingen aning om.
Vi har en vw sharan så utrymme i bilen fattas inte och då kan jag ju lika gärna följa de regler som finns.