Storlek bilbur?

fejt

Trådstartare
Jag surfar runt efter bilbur och har ingen aning om min hunds mått. Är det någon som vet vilken storlek (ras) på hund som följande mått passar?

Höjd 80
Bredd 85
Djup botten 72

Jag surfar runt efter bilbur och har ingen aning om min hunds mått. Är det någon som vet vilken storlek (ras) på hund som följande mått passar?

Höjd 80
Bredd 85
Djup botten 72
Jag tror att min bur är 75 hög, det är en dubbelbur och de har ca 50 cm var i bredd, djup runt 80. Jag har två eurasier, den vuxna är 59 i mankhöjd.
Jag har skjutsat labrador i den med.

Ta fram en tumstock eller i nödfall ett måttband så att du kan få ett hum om mankhöjden, det blir lättare då ;) men någon jätteenorm hund är han ju inte, så rent spontant tänker jag att den där borde passa.

Tack till er båda! :)
Han är ett par cm över 60 cm i manke. Jag läste på jordbruksverkets hemsida men fattade inte hur man skulle mäta bröstbredd. Vidare vill jag inte att han ska åka minsta möjliga.

Han är ett par cm över 60 cm i manke. Jag läste på jordbruksverkets hemsida men fattade inte hur man skulle mäta bröstbredd. Vidare vill jag inte att han ska åka minsta möjliga.
85 på bredden är ju nästan lika stor som mim dubbelbur. Känns som att risken är stor att han kan flyga omkring i den?

Varför ska man mäta bröstbredd? :o
Jag vill att mina hundar ska kunna stå, sitta och ligga bekvämt i bilen. Tänker man på det och tar en som låter hunden göra det, då tror jag inte att den blir för liten i alla fall :)

Varför ska man mäta bröstbredd? :o
Jag vill att mina hundar ska kunna stå, sitta och ligga bekvämt i bilen. Tänker man på det och tar en som låter hunden göra det, då tror jag inte att den blir för liten i alla fall :)

Citerar jordbruksverket:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat. (Det är det här jag inte fattar :idea:)
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Det är nog inte många som har från mellan-hund och uppåt som kan ha en bur som uppfyller jbvs mått i en vanlig kombi.
Hur andra har det har jag ingen aning om.
Vi har en vw sharan så utrymme i bilen fattas inte och då kan jag ju lika gärna följa de regler som finns.

Så här blev det med bur till airedaleterrier (62 cm i manke 30 kg) i ovanstående mått. Syns inte så bra på bilden (han behöver till ex inte huka) men han har gott om plats i den utan att det känns som om han skramlar runt. Tack blocket! :)

BP4xLg1PuxnWNS5dDMtLrgSPQ8FgIeoqTWFjVXUF8hAND45pQzZaYm2p9uH6iI27X3BQbzZ5GLqCnGcV69Gfi3Z-8is8t4humhDBArJg_4A7_eUbqb5YaHZlObDeSNZ5I8PUcv5lBgwYqBhsz-0T-ipLTUA0tlg7T4bVv7GvqUDrPrA3eBKcbLgaQhyS8coJex_O_NSPKlCtb_a2z6W-fkI8e0hmPw97FAX3c7QMTM9s2Q-HevU23yBtN0Ik9d77zM74lQD4Zj5p1h2tFGyuV8wzNxdRh42r9vSYtdx943pe6-LeBCV1AwRBMS_DQo-p1MfdjEm0qvEJQSZFllUWN8QEheUGPOltpbmKC4ejtmWD-ZB8ipHAe9splHvQLD1ROlfTaz_GizvPQ2_44xRuSYUeZucgRegiyl4UN-J9Y_Jvzd5vVntfcfNZdYyf0ZgxuL3_wueH3tMs64VBM1Ru9Tp4znezOueoWXZrC5jh8nvDseHnsGzEA2q68dVP62Eqb5BkTMx5JmkYjNHzbvtpSGhFfLsEHzQj687rjvC7znUffZbp41xTDj6cno6J3QtkbV9abD7Zt2NTA9ENSQaxtF5WE-kq8J8Rtj7-9SkPiu23hvh6=w999-h749-no

Citerar jordbruksverket:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat. (Det är det här jag inte fattar :idea:)
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Det är ju galet knasigt det där med bröstbredd - jag har en ras med grov/bred bröstkort men korta ben :D Sen finns det många raser med smal/tunn bröstkorg men med lååånga ben. Då blir det helt galet ju om man ska räkna på att hunden ska kunna ligga ner bekvämt. Vända sig om ja, då stämmer det ju att bröstkorgsbredden ska mätas (alltså hur bred är hunden framifrån) - men inte för att kunna ligga ner bekvämt.

Det är ju galet knasigt det där med bröstbredd - jag har en ras med grov/bred bröstkort men korta ben :D Sen finns det många raser med smal/tunn bröstkorg men med lååånga ben. Då blir det helt galet ju om man ska räkna på att hunden ska kunna ligga ner bekvämt. Vända sig om ja, då stämmer det ju att bröstkorgsbredden ska mätas (alltså hur bred är hunden framifrån) - men inte för att kunna ligga ner bekvämt.

Handlar det kanske om möjlighet att vända sig från sida till sida när den ligger? Inte själva kvaliteten på liggandet i stort sas. :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar