Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Nixehen

Trådstartare
Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning.

Det mesta låter bra, men jag håller med @parellikusken om att hamstrarna och även gerbilerna dragit ett kort strå. Hur små var kravmåtten innan om 0,75 är uppgraderingen undrar ju jag?
Märker ju hur bra Björn mår i sin stora bur. Hade en mindre till honom första månaderna och märker stor skillnad i aktivitetsnivån på honom. Han rör sig mer och ser nöjdare ut.

Det mesta låter bra, men jag håller med @parellikusken om att hamstrarna och även gerbilerna dragit ett kort strå. Hur små var kravmåtten innan om 0,75 är uppgraderingen undrar ju jag?

Ytan är ju bra, men det blir svårt att finna burar som är 75cm höga. Ganska få akvarium håller måtten 125x60x75. Så som sagt ytan till hamster är ju bra, men jag har svårt att se att seriösa hamsteruppfödare kommer att ha plats med 10-15 sådana här burar.

Även kaninuppfödare kommer få problem. Långt ifrån alla har plats för en plats på 10 kvadratmeter för varje hankanin.

Jag tycker det var en av de bästa förslagen! :) Även om det eventuellt skulle kunna vara som för markfåglar att de kan hållas i mindre utrymme nattetid till exempel, för att underlätta rent praktiskt och rovdjurssäkert, så är inte en hage på 10m2 jättestort.
Det här funderade jag på när jag läste om förslaget tidigare idag. Jag har eventuellt haft planer på att skaffa två kaniner, som skulle få bo i ett separat rum i hönsgården (ca 4-6 kvm kanske? jag har nog inte mätt exakt) och sedan med en separat utegård på kanske 8-10 kvm (inte mätt den heller, utan bara uppskattning). Rent måttmässigt så skulle det fungera om det blir de föreslagna 10 kvm som gäller - men jag tror att jag skulle ha föredragit att stänga så att de är inne på natten, likt jag gör för hönsen. (jag bor granne med skog, äng etc, och jag vet att det bland annat finns en del rävar i området). Även kunna ha det mer stängt vintertid, om det är 10-20 minus och en massa snö, så att det går att hålla värmen inomhus bättre.

Det skulle alltså inte vara okej? Så att det är bättre att skaffa några till höns, eller vaktlar eller något annat, som kan vara i det rummet och den utedelen, eftersom det ändå kanske inte kommer vara okej att ha kaniner där på det sättet?

• Gilla
Reactions: Sel
Ytan är ju bra, men det blir svårt att finna burar som är 75cm höga. Ganska få akvarium håller måtten 125x60x75. Så som sagt ytan till hamster är ju bra, men jag har svårt att se att seriösa hamsteruppfödare kommer att ha plats med 10-15 sådana här burar.

Även kaninuppfödare kommer få problem. Långt ifrån alla har plats för en plats på 10 kvadratmeter för varje hankanin.
Jag tänker att efterfrågan kommer att lösa det. Om burarna måste hålla ett visst mått kommer tillverkarna att komma på lösningar.
Om man ser på terrariehobbyn har den ute i Europa tagit väldigt stora kliv framåt. Att tillverka lämpliga hamsterburar som till exempel går att stapla på varandra lär inte vara omöjligt.

Oj! De här kraven kommer inte bara ställa till med enorma besvär för kaninuppfödarna, men även för de som vill ha kaniner som husdjur. Det är alltså förbud mot att ha kaniner i bur.

Det är till och med förbud mot att ha kanin i hästbox, eftersom många hästboxar inte är 10m2.

Tanken är jättegod, jag tycker absolut att det är korrekt uppskattat utefter vad kaniner är för sorts djur och vad de har för behov, men: det är för stelbent. Det tar kål på en hel hobby, och om det genomförs kommer det här innebära mass-slakt av kaniner, stopp för kaniner i djurbutik, och nästan alla som har husdjurskaniner kommer inte kunna ha kvar dom. Tio kvadratmeter är ett jättebygge.

Och om man ställer såna här krav för kanin, vad innebär det för häst? Rimligtvis borde det alltså innebära förbud för att ha häst i box, och krav på rejäl hagstorlek på lösdrift.

Jag kollade också fiskkraven, rimligt med minst 40 liter för att hålla fisk, men känns ganska orimligt att ställa krav på fast inredning som dom alla ska kunna gömma sig under. Varför räknas inte växter?

De här kraven är som Djurskyddsmyndighetens våta dröm, inte ens dom hade såhär enormt detaljerade kravlistor och extrema utrymmeskrav.

Det här funderade jag på när jag läste om förslaget tidigare idag. Jag har eventuellt haft planer på att skaffa två kaniner, som skulle få bo i ett separat rum i hönsgården (ca 4-6 kvm kanske? jag har nog inte mätt exakt) och sedan med en separat utegård på kanske 8-10 kvm (inte mätt den heller, utan bara uppskattning). Rent måttmässigt så skulle det fungera om det blir de föreslagna 10 kvm som gäller - men jag tror att jag skulle ha föredragit att stänga så att de är inne på natten, likt jag gör för hönsen. (jag bor granne med skog, äng etc, och jag vet att det bland annat finns en del rävar i området). Även kunna ha det mer stängt vintertid, om det är 10-20 minus och en massa snö, så att det går att hålla värmen inomhus bättre.

Det skulle alltså inte vara okej? Så att det är bättre att skaffa några till höns, eller vaktlar eller något annat, som kan vara i det rummet och den utedelen, eftersom det ändå kanske inte kommer vara okej att ha kaniner där på det sättet?
Det är ju bara förslag än så länge och de ber om åsikter. Kanske värt att skicka in? Jag tycker också att det skulle vara lämpligt.

Höns av normalstorlek ska ha 6m2 inomhus och 25m2 utomhus (för upp till 10st av storlek 25-60cm), med konstant tillgång till utomhusutrymmet.

Så du får inte stänga in hönsen heller enligt nya förslaget.

Ju mer jag läser ju mer känns det som att det här kan ju inte gå igenom, det är så mycket som saknar verklighetsförankring. Varför ska höns i Norrbotten ha konstant tillgång till en utegård även på vintern? Vore det inte bättre med reglerad storlek på inomhusutrymmet vintertid?

Och varför får man inte stänga in hönsen nattetid, så dom är säkra mot rovdjur?

Vars ska folk hitta hamsterburar med såna höjder? Specialbyggda burar bara för Sverige?

Vad ska man göra med alla reptiler som vägrar äta döda insekter? Jag har själv haft en sån leopardgecko, hon matvägrade om det inte var levande föda och höll på att svälta ihjäl.

Med mera...

1000025384.webp

Vad är grejen med dom här höjderna?

En hamsterbur som är 0,6 x 1,25 x 0,75cm ?

Det finns ju i nuläget inte ens kaninburar med de måtten. Största som zoo.se har är GD EASY 160 SVART/BLÅ 160x80x58 cm

Höns av normalstorlek ska ha 6m2 inomhus och 25m2 utomhus (för upp till 10st av storlek 25-60cm), med konstant tillgång till utomhusutrymmet.

Så du får inte stänga in hönsen heller enligt nya förslaget.
Mer utomhusyta för höns skulle dock gå att lösa - de kan gå fritt i den intilliggande hästhagen (det gör hönsen jag har idag). Men jag tänker att kaniner inte går att ha läsa på det sättet, utan något mer staket runt hästhagen.

Men, en annan fundering jag hade, var att det här ju är regler som gäller för "djur avsedda för sällskap och hobby" - varför ska det skilja sig? Jag antar att mina höns mer går in som lantbruksdjur/fjäderfä, än sällskap och hobby - meningen är att få ägg från dem, snarare än rent sällskap, och eventuellt kött som blir från eventuella ungtuppar. Men borde inte reglerna vara samma oavsett om man har djuren för sällskap eller som lantbruksdjur?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 405
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 002
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 945
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka