Stora tråden om lösa benbitar

Sv: Stora tråden om lösa benbitar

Det enda han INTE har är lösa benbitar :D

Överansträngd has(glidleder) och knä HB, blockad i hasen släckte nästan allt, och knät tog det sista. Vet tror på överbelastning pga trauma, ev pga den gamla skadan i VB han hade för två år sedan, han har ju inte gjort så mycket så det var väl inte förrän nu det började kännas.
Lite tät mellan ett par tornutskott i länden, men hela störningen släcktes ju av blockad i has+knä, så frågan är om länden alls betyder nått.
Behandlad blev han iaf, träningsschema fick vi och ÅB om 4 veckor så får vi se hur det ser ut.

Skönt att slippa operation, men det hade känts mer klockrent med en benbit, bara ta bort och glömma skiten. ;)

Det här bara måste ha hänt i hagen.:o

Som jag läser ditt inlägg så verkar du trots allt se ljuset i tunneln å de kommer man ofta långt med, man slipper i alla fall fammla i mörkret.;)

Lycka till !!!:)

Det är nog en kombo, han fick en broddskada VB för två år sedan, stort jävla hål som vi fick sy och det vart lång konvalecens, säkert kan han redan där skaffat sig ett stört rörelsemönster.
Sedan får han ganska regelbundet små kängor av lekfulla vänner, men hade jag inte börjat rida hade det säkert inte upptäckts.

Så lite ridfel är det ju :p

Dessutom bidrog det att han inte var tillräckligt musklad när jag började rida nu, han har känts stabil, men det blev nog för mycket ändå med både mig och sina långa ben att hålla ordning på.
Och det är ju också ett träningsfel.

Men jo, vi ser nog ljuset i tunneln :bow:

Ska passa på att bli klar med inkörningen nu när han ändå är ordinerad MASSOR med skritt vid handen i två veckor. :idea:

Jaha, efter en veckas skritt för hand skulle han få gå ut i hagen med vännerna i måndags. På tisdag morgon började han snubbla med HB under skritträningen, typ kanske 8 snubblingar, då hade han fått sin sista Metacamdos på måndag kväll.
Ringde vet och ställde honom i sjukhage igen.
Vet tyckte att vi skulle minska till 30 min-pass och sjukhage.
Onsdag snubblade han kanske 3 ggr och torsdag kanske 5 ggr.

Pratade med vet igen och nu vill de att vi kommer in igen redan på tisdag, det var annars bestämt att vi skulle komma in om två veckor.

Nu plötsligt känns det inte som så ljust i tunneln längre :(

Vad tror ni, är det vanligt att det blir såhär? Eller är det ett dåligt tecken?
Är som sagt helt jäkla oerfaren vad gäller hältor...:arghh:

Hur ser det ut när han snubblar, knixar han till ? Unghästar som ställs stilla kan lätt få lite patellahakningar ofta just bara att det knixar till så att man knappt ser att de hakar tag i knäet innan det släpper igen om man inte glor på benet precis när det händer.
Sen kan det ju också vara så att när man behandlar ett ställe och känner sig friska där så kommer något annat i dagen som känns mer nu när stället de hade mest ont i inte gör ont mer. Avlastningshältor är inget ovanligt, därför skall man alltid vara noga med att när de blir friskförklarade på ett skadat ben alltid böja alla 4 benen igen något tyvärr vissa veterinärer slarvar med av någon anledning.

Ska filma idag tänkte jag, för att visa veterinären. Kan lägga upp den här också. Jag kan liksom inte glo och gå samtidigt, men det verkar som att om han råkar böja bakbenet för mycket så är det som att han kastar ner det som "aj helvete! så kunde jag ju inte göra nej.."

Jag tänkte ju aldrig (dumt nog) på att jag borde kollat igenom honom när skadan på VB var läkt. *slår mig själv i huvudet*
Eftersom han aldrig var halt pga den så tänkte jag nog att den inte borde påverkat honom, men självklart kan han ha mörkat. Han är rätt lik en islänning på det viset tyvärr.
Vilket gör att jag får riktigt ont i magen när han nu visar så tydligt att han har ont :(

Nu kommer jag ge råd som jag förmodar inte är helt i linje med din hästhållning/ditt tänk. Men jag säger iaf hur jag skulle gjort. Så får du så klart själv göra som du vill med din häst.

På filmerna ser jag inte en sund individ tyvärr. Jag får känslor av att det är bakknä och has och rygg spontant då jag ser filmen. Skulle jag gissa skulle jag gissat på något högre upp som gett problemen i bakknä och has. Kvalificerad gissning från mig som inte är veterinär och bara sett lite filmsnuttar..;)
Jag tycker han är för stum i ryggen då han rör sig.
Han har ju vinklar som tyvärr gör honom lite bakom sig sas med långa och raka bakben. Bara det sätter högre belastning i hans kropp, både rygg och leder bak.
Iom att han är så pass ung och oskolad och lite så där storklumpedunslufsig i kroppen som en del unga som inte riktigt hittat alla kroppsdelar än är så får man VÄLDIGT försiktig med hur man belastar en sån häst med de vinklarna.

I ridfilmen så är han ju lydig och fin som saktar av, försöker balansera sig etc för sitsen. MEN! Han orkar inte iom sina vinklar och att han är så lite jobbad. Och resultatet blir att han gör det i en form som ger lite väl mycket slitage.
Han är i mina ögon "för duktig för sin ålder/utbildning".
Det han när han ska rehabas behöver träna på mer än hålla balansen framåt/bakåt sas är att höja ryggen och få till rörelse genom den, gung. Så man får den aktiv, rörlig och sen bärig. Då kan man börja balansera fram/bak.

Jag är extremt mycket för att balansera fram/bak själv. Jag är livrädd för frambensskador/slitage. Men med yngre hästar som inte är bättre vinklade -nej! Aldrig på bekostnad av korrektheten i hur det utför balanseringen.

Och för att få till gung i ryggen och rygg upp måste tyvärr lite formgivning fram ske på hästar som har de vinklarna.
Och på såna hästar som din hade jag inte låtit det ta lång tid att hitta formen. Man har tyvärr inte den tiden. De går sönder då.

Jag hade börjat åka till veterinären ganska pronto. Utan tvekan hade jag tagit den veterinär jag har, just iom att hon har mer kunskap om träning/ridning/rehab/utbildning än de flesta andra veterinärer som finns i landet. Hon är inte låst vid TR-dressyr bara för att hon själv tävlat sånt. Hon har kunder som rider western, trav, polo, AR etc. Hon har också ett grymt öga för rörelsestörningar. Och är ärlig! Gillar man inte ärlighet är hon fel dock.

Sen om hon lyckas hjälpa en hade jag arbetat honom vid hand, i träns, formgivning. Få honom att inte spänna underhalsen och börja välva sig. Så han får ryggen rörligare, bakbenen kan komma in på ett sundare vis. Förmodligen inte bara genom rakt fram, utan böjning och så småning om genom att ändra om rörelsemönstret bak. Han ärför lång i kroppen för att orka hålla ihop buken och då få upp ryggen om han får gåi fri form. Tänk dig själv när du gör situps.Man börjar inte imax utsträckt läge. Man börjar med benen närmre kroppen och huvudet mer in. Sen börjar man benen mer ut och så småning om armar ut etc. Det får inte bli på bekostnad av magens jobb, så man börjar svanka. Då ger träningen inte rätt saker. Samma med hästar.
När han musklat sig mycket mer hade jag börjat uppsuttet.

Så hade jag tänkt. Just på grund av att jag sett så mycket rehabande, veterinärer, ridning, hästar.. Man ser mönster i det till slut.
Jag antar kallt att du sett över foderstaten.
För att hjälpa honom lite kan man ju ge nypon eller hyaluron-syra om man tror på sånt. Jag tror inte det skadar iaf.

Lycka till med din fina kompis!

Kollade bara några min på andra filmen. Nu kom jag till snubblet. Det är lite suddigt och svårt att se. Men som jag ser det får han inte fram benet så att hoven hinner vinklas om och sättas i. Att det kom just då han spände till tycker jag lite talar för att man måste få ryggen i avspänd och gung så att hans bakknän och haser lättare kan jobba.

Jag hade velat ändra om hästens rörelsemönster. Så - klart och jag ska vara tyst. ;)

Ja den där är inte fräsch, men jag säger tvärtom huvudproblemet sitter längst ner - fötterna. I varje steg ramlar han igenom bak i en negativ hovvinkel på alla fyra fötterna vilket ger enorma spänningar framför allt bak och han vill helt enkelt inte trampa igenom sina ben därav att han inte vinklar sig alls utan snabbt vill komma ur det läget och får då de stela raka korta steget.
Helt klart läge för en rejäl korrigering av fötterna och sko honom med ordentligt understöd baktill för att hindra honom från att ramla igenom bakåt innan det är gjort kommer han aldrig att bli fräsch.

Du skriver "glidleder".
Jag tänker ju då på begynnande spatt vilket inte känns helt roligt.

Haha, när jag läste första raden tänkte jag: "Herregud, vad tänker hon föreslå? Spöstraff och banhoppning?? :eek:"
För det är väl ungefär det enda som inte ligger i linje med mitt tänk.
Eller nej, om det hjälper honom får jag väl lära mig hoppa då, men jag hoppas att det inte ska behövas :p

Tack för dina tankar, nu minnas jag inte vad jag skrev tidigare om vad veterinären såg, men det var alltså "förändringar/tätt" i nedre glidleden HB, blockad där tog nästan hela rörelsestöringen enligt vet. Blockad i knä HB tog resten, tror inte man såg ngt på rtg där, men hon trodde att det främst var instabilitet pga för lite muskler som var orsaken där.
Hon såg också något i länden och slog en plåt där också, han har det lite tätt mellan två tornutskott där bak(vet ej vilka just nu).
Jag frågade vet om hon trodde att länden var orsaken till det andra, men hon trodde primärt på trauma som orsak, och argumentet var att hela rörelsestörningen(tydligen) försvann redan vid blockad i has och knä.
Trots detta sprutades länden, och även has och knä förståss.

Han är tyvärr för tunn pga min okunskap, han har sedan januari fått en balanserad foderstat, men han hann falla ur lite för mycket kring nyår så det tar lite tid att komma igen.

Det finns inget som jag inte gör för att få ordning på den här killen, han är min drömhäst och jag vill ha honom hel och i många år.
Tar gärna emot tips på din veterinär, vet du om hon har koll på en bra hovslagare och det är så att Gylle har rätt i att han behöver skos?

Min tränare har pratat om något som låter som det du säger, att vi behöver göra något åt hans balans tidigare än normalt för hans ålder.

Ja, som "islandsmänniska" var såklart spatt min första tanke. För mig är det nog inte så "dåliga nyheter" som de flesta storhästmänniskor skulle reagera. Det finns ju massor med islänningar som är hur fräscha som helst med sk utläkt spatt. Och jag har tid att vänta.

Veterinären ville inte kalla det spatt dock, "ev förstadie" sa hon, men det kan lika gärna vara så han ser ut normalt, och att han kommer att se likadan ut om fem år.

Men det finns absolut kvar i mina tankar, helt oavsett kommer jag köra ny rtg på hasen om några månader, för att få veta vad som pågår där.

Film från idag, hårt underlag, skritt och trav, bakifrån och från sidan.
Kanske någon som ser något ytterligare?

Ska prata med veterinären i morgon och be dem titta på filmerna, så får vi se vad vi gör vidare.

En tjej i stallet tycker att hans snubbel låter mer som knä än has, att han inte lyfter i knäet ordentligt så att han kotar över. Hennes häst hade haft så och den skulle absolut inte jobbas på böjda spår.
Om jag ska följa veterinärens råd så ska vi från och med tisdag börja longera i skritt och trav en timme(!) om dagen i två veckor. Jag känner mig tveksam, ska börja be om en second opinion på den kliniken vi varit på, ev att vi kollar med en annan veterinär också.

Har haft en jättelång dag och är inte frisk. Så skriver lite snabbt.

Han sätter ner tån först bak. Rör sig lite som jag tänker mig att björnar går eller valpar slafsar fram sina ben med stora tassar, lufsar och slänger fram dem mer än de i knäna spänner och för in dem genom spänd bål och höjd rygg så knäet orkar göra sitt jobb och hasen därmed kan vinklas.
Jag upplever som sagt knä och has som onormala. För raka, för inaktiva muskulärt och för mkt i häng i led och skelett. Ryggen är också lite styv. Om ryggen eller knän eller has är primärt vet jag inte. Det kan också sitta längre ned i vinklar som gylle sa. Jag vågar inte uttala mig mer säkert via filmer.

Men spontant får jag knä och has-vibbar. Och jag undrar varför knä och has är som de är. För det brukar sällan bara starta där utan ngt i rygg eller längre ner om inte hästen ridits skiten ur. Och det har ju inte din gjort.

Jag håller alltså med din vän om knä. Men hasen ser inte ok ut heller. Vilket som är primärt vet jag inte.
Jag har just nu en i rehab som har dragit sönder bakknät i en olycka(menisk och korsband). Han tappade tån och snubblade i början.
Jag har haft en annan som hade skurit sönder tåsträckaren och därför tappade tån och snubblade innan det tränats till. En med spatt snubblade i början.. etc etc
Det går inte riktigt att göra det så enkelt för sig och säga att det är en grej för att en annan häst visat hyfsat liknande symptom.

Spontant känner jag också longera som rehab? Que?
Kan man inte longera ordentligt och formge dem ser jag inget gott i longering(för kroppen). Och en konvalesent är ingen man börjar lära sånt i skritt och trav i en h. Känns märkligt i min värld.
Vad känner du själv det skulle ge? Vilka muskler skulle det träna?
Hellre hade jag då gått och sprungit med honom sen då han är bättre. Och då man mer hittat rätt.

Varför veterinärer måse avråda från böjt spår är just för att många rider/tömkör/longerar i obalans. Hästen hänger på inner fram på böjda spår.
Kan man bara kontrollera det så är böjda spår inte farligt isig.
Men givetvis är det arbetsamt att gå på en åttametersvolt. Dock kan man böja mindre och rida på stora böjda spår. Det är mer gynnsamt än raka spår, tycker jag.
Man kan också böja hästen på rakt spår.
Och i arbete vid hand kan man varva rakt, byta böjning etc. Longering så som de flesta longerar är ju bara runt i cirkel på inner fram.
Samtidigt som man ser hur hästen rör sig. Man belastar den inte med sin vikt eller ev egna obalanser. Och de flesta har inte lika mycket omedvetna saker för sig där de omedvetet håller hästen på linjen genom att korrigera ständigt med hand/skänkel/sits. Man kan heller inte ha så stort tryck i handen, då rasar man omkull.

Nu orkade jag inte kolla på hela filmen, för trött. Men tänk på när du ska visa för hältutredning: man vill ha hästen så jämn i linje och rörelser som möjligt för att enklare kunna spåra ev avvikande rörelser. Så: rak linje och huvud/kropp stadigt mot samma håll. Longering är då bra för att dels kunna placera hästen ngt i kroppen(skicka ut den i linan a la till yttertygeln då linan tar slut och sen hålla jämt tempo på en jämn och rund volt). Och dels för att man kan jämföra de två sidorna genom att byta varv.

Lycka till!

Jag tycker att du kan lyssna på Gylle.

Jag skulle prova att sko den. Den är ju relativt stor o tung,

Snubbel beror ofta på fötterna.

Jag vet att du är antiskor, men om det kan hjälpa din älskling o det finns inget som säger att du inte kan ta av dem senare, Men.... troligen märker du en sdn markant skillnad att du sedan förstår att det var det som han behövde.

Jag skor självklart om det behövs. Veterinären nämnde inget om det dock, ska fråga extra om det här nästa gång vi träffar veterinär. De har ju en hovis där.

Är på kontroret så kan inte se filmerna, men måste berömma dig för din ödmjuka inställning! Att själv inse och erkänna när man har gjort något fel och dessutom verkligen kunna ta åt sig av de råd man fått är beundransvärt! :bow:
Hoppas det löser sig för din häst :)

Longeringen skulle vara mycket övergångar, skritt halvt varv, trav två varv, byt varv osv, syftet skulle vara att bygga muskler.
Jag har väl jobbat lite med att placera rumpan lite olika när han går på volt, men än är det inte stabilt nog för att det ska kännas som att det kan vara något vi gör i skritt och trav en timme som sagt.

Om longeringen bara handlar om att veterinären tror att jag inte kan ordna skritt och trav omväxlande en timme på annat sätt så är det ju en annan sak. Jag kan ju jogga, cykla eller rida och ha honom med mig. Det blir ju dock inte i någon vacker form, utan bara "fritt fram" så att säga.

Nu har jag iaf fått klart från kliniken att vi ska dit igen imorgon, och då är både den första veterinären + en annan(som jag bad om specifikt pga referenser) med och tittar. Då ska jag pumpa dem på allt som alla dragit upp här + allt annat jag kan komma på.
Främst ska jag pressa dem angående ursprungsorsaken till det här, om det är nått fel högre upp så måste ju det fixas med.
Eller längre ner, om det skulle vara skor som behövs.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 177
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka