Stora tråden om lösa benbitar

Sv: Stora tråden om lösa benbitar

Men då måste de väl ha fått problem av sina bitar innan de plockades bort ?

Min erfarenhet är precis tvärtemot har aldrig haft problem med de som fått bitar plockade men de har blivit bortplockade innan de har ställt till problem.

Och det har handlat både om ocd bitar och frakturbitar.

Den ene var ju den store tysken och han hade i princip inge mer problem än att han hade en galla (hasled) däremot så skadades han under operationen och är man efterklok så skulle biten fått sitta kvar men å andra sidan så hade han en reaktion av den så frågan är hur länge han hade varit symptomfri.

Den andra var ju min irländaren och där fick hon den av ett trauma i hoppning på en fälttävlan. Den hade skadat en nerv så det var inte så mycket att göra än att triangla henne då hon är ok en dag men inte nästa. Operationen gick däremot väldigt bra på henne och den första prognosen var att hon skulle kunna komma tillbaka i tävling igen vilket det tyvärr inte blev :(

Den ene var ju den store tysken och han hade i princip inge mer problem än att han hade en galla (hasled) däremot så skadades han under operationen och är man efterklok så skulle biten fått sitta kvar men å andra sidan så hade han en reaktion av den så frågan är hur länge han hade varit symptomfri.

Den andra var ju min irländaren och där fick hon den av ett trauma i hoppning på en fälttävlan. Den hade skadat en nerv så det var inte så mycket att göra än att triangla henne då hon är ok en dag men inte nästa. Operationen gick däremot väldigt bra på henne och den första prognosen var att hon skulle kunna komma tillbaka i tävling igen vilket det tyvärr inte blev :(

Va det inte du som skrev Citat: Det är bullshit det du skriver!!!

En frisk häst blir inte dålig av det lilla du/ni gjort. För jag förstår att ni inte satt den rejält iom att jag har lite hum om hur du tänker kring häst.

Att de är lite okoordinerade i den åldern är helt normalt. Det borde inte ge skador/hälta etc.
På din beskrivning är det ju än ingen ren hälta. Men better safe than sorry håller jag med om. Så kolla hellre en gång för mkt än för lite.
Vi vet ju inte hur det ser ut och kan inte råda så mkt mer kring vad som är fel med just din häst.

Men generellt så behöver inte en så ung häst, som arbetats så lite och inte blivit rent halt vara körd OM det är en lös benbit som sitter så den KAN bli problem.
Sitter det ngt med ledkontakt får man kolla på plåtarna om det ser förstört/slitet ut kring. Och ser det lovande ut där kan man också vid op se om brosket ser oskadat ut.
Vi fick komma in och kika på en sån op på en häst jag red. Kirurgen visade och berättade. Intressant!
Den hästen var väl 4-5 år då. Han hade blivit halt av benbiten man inte vetat om. Den togs ut och åverkan var liten på brosket.
Han levde och var kry länge efter det. Iberier som reds dressyr främst. Men sen också en hel del WE.

En frisk häst blir inte dålig av det lilla du/ni gjort. För jag förstår att ni inte satt den rejält iom att jag har lite hum om hur du tänker kring häst.

Nej, precis. Så tänker jag med, därav alla mörka tankar just nu :cry:
Jag lovar att uppdatera på tisdag, om jag inte utvecklat blödande magsår tills dess eller blivit inlagd på psyket... :crazy:

Om benbiten stör bildas det ofta en galla i leden.

Min o hennes syskon hade det redan som 2-åringar- fast de ännu inte var suttna på.
På min var det värre på det bakbenet där den inte hade ngn böjprovsreaktion. syntes först vid op. Lokalt grav ledinflammation.

min har också sprängt bort en flisa i hasen ... i hagen. ingen åtgärd o den blev bra.

Faen vad jag rider illa:devil:

Skämt åsido. Man har spekulerat i om vissa fragment kan bildas av lågt B-glukos. få fodringar. I mitt fall sa uppfödaren som var Vet. att det låg i generna... eller i uppfödningen.

Fast ÄR det nu så att han är sjuk eller trasig behöver det ju inte vara en dödsdom eller så att han inte kan ridas normalt.
Du har ju förmodligen märkt det i ett rätt tidigt skede. Och man kanske kan göra ngt åt det ganska enkelt. Det vet vi ju inte.

Det är hemskt lätt att säga det och svårt att göra det. Men försök att inte ta ut ngt i förskott!

Det som talar för honom är ju att han inte är rent halt, han har inte gått dålig länge och han är ung.
Dessutom har du inte planerat en stentuff karrär för honom där han absolut måste tåla slitageridning. Du kan om han nu skulle visa sig ha någon mildare defekt kanske ha ett långt och skoj liv med honom iaf.:)

Du vill alltid skylla ALLT på alla ryttare som inte kan rida. typiskt hoppryttare- manliga.:p

Om hästen bara går på bete så har det nog hänt i hagen...

Fast ÄR det nu så att han är sjuk eller trasig behöver det ju inte vara en dödsdom eller så att han inte kan ridas normalt.
Du har ju förmodligen märkt det i ett rätt tidigt skede. Och man kanske kan göra ngt åt det ganska enkelt. Det vet vi ju inte.

Det är hemskt lätt att säga det och svårt att göra det. Men försök att inte ta ut ngt i förskott!

Det som talar för honom är ju att han inte är rent halt, han har inte gått dålig länge och han är ung.
Dessutom har du inte planerat en stentuff karrär för honom där han absolut måste tåla slitageridning. Du kan om han nu skulle visa sig ha någon mildare defekt kanske ha ett långt och skoj liv med honom iaf.:)
Min opererande Vet. gav 60 % chans till tillfrisknad. när jag påpekade 5 år senare att hästen hade blivit helt Ok såg han förvånad ut o menade- hästen var ju vid op. ung.

Jag tror inte att han kom ihåg hästen o att den hade sin stora kropp emot sig.800+kg.

Dens lillasyster skulle till Jansson, men iom fynden på min häst så röntgades även den o man fann 3 benbitar- birkeland-båda bakkotorna o en i has.
Vet ej hur den har det idag.

Jag hoppas ju det, om han bara kan ta sig fram i skogen och kanske framför vagn är vi nöjda, även om jag gärna dressyrat lite i framtiden.
Viktigast är att han kan tåla att ridas/köras, han ÄLSKAR att få komma ut och jobba, bara gå i en hage duger bara åt islänningen ;)
Och självklart får han inte ha en massa ont, är lite rädd att han är en sån där som mörkar smärta... att inte ens verka bekymrad när hela benet är uppslitsat tyder ju på det... det gör ju honom ganska svårbedömd..

Du vill alltid skylla ALLT på alla ryttare som inte kan rida. typiskt hoppryttare- manliga.:p

Om hästen bara går på bete så har det nog hänt i hagen...

Ja, hästar kan skada sig i hagen och det händer med jämna mellanrum.

Men jag tror ärligt talat att vanligaste orsaken till halt häst är ridningen.
Vissa individer tål mer belastning, andra tål mindre. Och de hästar som tål mindre, behöver mer grundträning på försiktigare sätt, och en mer lyhörd ryttare som ställer "rätt" krav.

Detta är visserligen en spinn-off från trådens ämne, men jag tycker att det är intressant och angeläget.
Man vet väl strängt taget inte så mycket om hur mycket problem som egentligen orsakas av de röntgenfynd man gör vid hälteutredningar.

Jag har fått uppfattningen att det blivit en utveckling i häst-Sverige att allt fler ryttare tränar mer och mer dressyr (eller kalla det vad ni vill) och att belastningen på många hobby-hästar ökar, framför allt till mer ensidig träning.
När jag växte upp, var det i och för sig få personer jämfört med idag som hade egen häst. Och nästan ingen av dem som jag kände, hade tillgång till ridbana (egen eller hyrd) eller transport. Nästan ingen hade råd att rida för instruktör och träna.

Många hästar gick som rena skogsmullar. Det är möjligt att hästarna hade hältor som ryttarna inte märkte, det är också möjligt att den typen av belastning var bra för hästarna som därför höll för de krav som ställdes på dem.

Det går naturligtvis att ha tur och otur. Men när samma ryttare ständigt får halta hästar (har en bekants bekant som har ridit tre fina, dyra islandshästar till att bli obrukbara med hältor, en bekant som rider dressyr och vars alla hästar blivit halta - fem eller sex stycken).
Det är möjligt att de har otur och har köpt dåligt hållbara hästar.
Eller så har de köpt ganska bra hästmaterial men saknar själva kunskapen och träningsstrategin att behålla hästarna i gott skick.

Nu tror jag verkligen inte att TS har ridit sin häst halt, utifrån beskriven arbetsintensitet, utan detta var mer en reflexion på din protest mot Coaris tanke kring ridning.

Jag har haft halt häst. En red jag till hältan - tränade för ivrigt på galoppen och hästen var inte tillräckligt stark. Bara att inse och ändra träningsinriktning och -intensitet och därefter inga fler hältor. Jag skämdes ordentligt över att jag överbelastat min snälla häst.

En annan har blivit halt i hagen (jo då, ren en dag och nästa dag svullen om en kota och ordentligt halt). Vrickat sig.

Idag var det en veterinär i stallet (i annat ärende), vi pratade lite löst om att unghästen är halt och omständigheterna kring det. Han kände igenom hästen lite, konstaterade en assymetri i musklingen som tyder på problem i HB, han tyckte att leden i hasen HB var tydligt fylld och han gissade ganska stenhårt på lös benbit. Lät också som att han tyckte att det borde bli okomplicerat att fixa och att hästen bör bli helt bra.
Känns lite både och, hoppas att man kan få tydliga svar redan på tisdag om vad de tror om prognos osv.

Antar att det är bäst att ringa FB och prata ersättning osv, hoppas försäkringen tar en operation...

På din flummiga beskrivning låter det ju mer som patella eller spatt, än att det skulle vara en benbit som spökar.

Nu ändrar jag mig. Jag hade inte uppfattat att han var gallig i leden? Har du inte märkt det själv? För då är ju benbit det första man tänker.

Å andra sidan hade jag en korsning trav/arab, som helt plötsligt blev rejält gallig i en has. Men där fanns inga lösa benbitar.

En operation är varken jättedyr, eller särskilt komplicerad, så visst har du god prognos, om det är en benbit.

Delvis knapplån

Å trejde sidan så var min häst inte ett dugg gallig i sin has där han hade en lös benbit. Den satt i närheten av främre rullkammen.

Hästen är försäkrad i samma försäkringsbolag sedan födseln så det var inga problem med att få ut på försäkringen. Operationen gjordes sövd, liggande, gick bra och var mycket billigare än en helg på intensiven med förstoppning.

Vet att det finns en duktig veterinär i Malmö som kan göra detta ingrepp på stående häst. Hade jag gjort i dag om jag skulle göra om det.

Givetvis kan de ha benbitar utan att vara galliga. Annars skulle man ju verkligen inte behöva lägga massa pengar på att friröntgad ogalliga hästar...
Gallan tyder ju på att benbiten irriterar. Men även utan gallor kan benbitar göra skador.

Givetvis kan de ha benbitar utan att vara galliga. Annars skulle man ju verkligen inte behöva lägga massa pengar på att friröntgad ogalliga hästar...
Gallan tyder ju på att benbiten irriterar. Men även utan gallor kan benbitar göra skador.

Absolut. Min häst kunde inte göra avsaktningar ordentligt.

Det är bara vissa placeringar han kan ta stående så inget generellt för alla bitar. Tänk dessutom på att kolla priset, har en gång fått en plockad stående och den operationen var 10´dyrare än någon annan benbitsop varit jag trodde tom i min enfald att den skulle bli billigare iom ingen narkos men tji fick jag och lärde mig genast att det kan vara bra att fråga i förväg ;)

Min tränade tyckte typ att han "nog var lite" gallig/fylld, veterinären tyckte att det var tydligt(när han kände på honom), han visade och jag fick känna och jämföra på båda benen och kanske att jag kunde känna lite skillnad.
Så nej, jag har inte märkt att han varit gallig, men det verkar vara väldigt lite gallig han är.
Hästen är av en ganska lurvig typ, så smågrejer varken syns eller känns särskilt bra :p benen är inte heller allmänt vad jag skulle kalla "torra", vet inte om det är lurvet som gör det eller om han är sån. Veterinären tyckte inte att han var konstig i övrigt iaf.
Får rapportera vad de säger imorgon :)

Det enda han INTE har är lösa benbitar :D

Överansträngd has(glidleder) och knä HB, blockad i hasen släckte nästan allt, och knät tog det sista. Vet tror på överbelastning pga trauma, ev pga den gamla skadan i VB han hade för två år sedan, han har ju inte gjort så mycket så det var väl inte förrän nu det började kännas.
Lite tät mellan ett par tornutskott i länden, men hela störningen släcktes ju av blockad i has+knä, så frågan är om länden alls betyder nått.
Behandlad blev han iaf, träningsschema fick vi och ÅB om 4 veckor så får vi se hur det ser ut.

Skönt att slippa operation, men det hade känts mer klockrent med en benbit, bara ta bort och glömma skiten. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 177
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka