Ja just, det kanske det är! Har nog bara varit på åvcDet är väl skillnad på ÅVC som kommunen har och burkarna som förpackningsåtervinningen har. Alltså de som brukar stå ute i samhället.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja just, det kanske det är! Har nog bara varit på åvcDet är väl skillnad på ÅVC som kommunen har och burkarna som förpackningsåtervinningen har. Alltså de som brukar stå ute i samhället.
Nu har jag ju ensamhushåll men...För mig låter det ändå helt obegripligt.
Jag slänger nog i snitt en normalstor och två små soppåsar (för kattsand) per vecka. Sorterar papper, kartong, plast, glas och metall. Kompost har kommunen inte börjat med.
Slänger du inte materialmixade förpackningar och läkemedelskartor i återvinningen?Sedan blir det inte mycket mer? Tejp, mixade förpackningar med plast och metall, lläkemedelskartor
Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?Slänger du inte materialmixade förpackningar och läkemedelskartor i återvinningen?
Man sorterar dem efter materialet som är störst viktmässigt. T.ex. läkemedelskartor i plast med metallfolie på baksidan ska i plaståtervinningen.
….........
Förut när jag sorterade nässpraysflaskor i glas (Nasoferm) så trodde jag inte att hela korken gick att ta loss men den går att skruva loss![]()
Jag brukar gissa, är mest blisterkartor jag slänger och plasten är ju tjockare än metallen så tror att plasten väger mest.Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
Samma här.Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
Vissa man är osäker på kan det stå i texten typ under innehållsförteckning m.m. "Förpackningen sorteras som plastmaterial" (min chipspåse)Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
Tulpaner och inomhusväxter kan innehålla gifter/antiväxtmedel osv, det vill man tydligen inte kompostera om jag förstått det hela rättFår erkänna att jag nog brukar diska av stekpannan direkt utan att torka ur fettet först. Får skärpa mig! Flytande fett ska ju gå jättebra att lägga direkt i gröna påsen, får hälla det värsta direkt dit och sen kanske torka resten innan jag diskar. Gillar dock inte att slänga en massa hushållspapper heller..
Det enda vi har svårt att få till sortering på är just växtdelar. Av ngn anledning ska de ju inte till gröna påsen (jag har lite svårt att förstå skillnaden på typ vissna tulpaner och en del grönsaksrester, men så är det ju tydligen) men i vårt återvinningsrum finns kärl för trädgårdsavfall där man kan slänga sånt. Dock svårt att få plats med alla återvinningskärl inne. Vi har för gröna påsen, restavfall, plast, papper, kartong, metall, glas, pant och en samlad för elektronik/batterier/glödlampor (sorterar dessa på plats i återvinningsrummet). Vet inte hur jag ska lyckas klämma in ytterligare ett kärl för "trädgårdsavfall" också..
Kan vara att man inte vill få med blomjord (mördar kvarn e.dyl. det ska gå igenom) eller större träaktiga saker (rötas inte bra) så det är säkrast att hålla prydnadsväxter helt utanför.Det enda vi har svårt att få till sortering på är just växtdelar. Av ngn anledning ska de ju inte till gröna påsen (jag har lite svårt att förstå skillnaden på typ vissna tulpaner och en del grönsaksrester, men så är det ju tydligen) men i vårt återvinningsrum finns kärl för trädgårdsavfall där man kan slänga sånt.
Men vaf ... kan man inte lägga blommor, jord osv i biologiska påsen alltså? Då har jag alltid gjort fel. Å andra sidan har jag sällan växter.Kan vara att man inte vill få med blomjord (mördar kvarn e.dyl. det ska gå igenom) eller större träaktiga saker (rötas inte bra) så det är säkrast att hålla prydnadsväxter helt utanför.
Risk för fel om det blir för detaljerade instruktioner till folk. Och vissa folk i villor hade nog börjat smyga med orimligt mycket från trädgården med ursäkten växt som växt.
Tror de som gör instruktionerna behöver tänka mycket utifrån hur man får de sämsta sorterarna att undvika de värsta felen.
Det låter rimligt. Med tanke på att man vill kunna använda slammet på åkrar.Tulpaner och inomhusväxter kan innehålla gifter/antiväxtmedel osv, det vill man tydligen inte kompostera om jag förstått det hela rätt![]()
Det kan ju vara olika på olika ställen vad man tillåter.Men vaf ... kan man inte lägga blommor, jord osv i biologiska påsen alltså? Då har jag alltid gjort fel. Å andra sidan har jag sällan växter.
Det kan ju vara olika på olika ställen vad man tillåter.
Beroende på vad de gör med avfallet och hur restprodukterna är tänkta att användas efteråt.
Då ska jag kolla noggrannare vad det står på den tunnan nästa gång.Det kan ju vara olika på olika ställen vad man tillåter.
Beroende på vad de gör med avfallet och hur restprodukterna är tänkta att användas efteråt.
Aha! Rimlig förklaring!Tulpaner och inomhusväxter kan innehålla gifter/antiväxtmedel osv, det vill man tydligen inte kompostera om jag förstått det hela rätt![]()
Har du pyttelitet under vasken?Jag stör mig på de förpackningarna som är i blandade material... och så stör jag på mig att vårt kök inte byggdes med återvinning i tanken. Det var inte lika mycket sånt när huset byggdes i slutet av 70-talet... får inte plats med allt under vasken och vill inte ha sopor,ja, återvinning är också sopor, inte vackert, stående framme i köket).