Stora shoppingtråden III

@super Mitt intryck är att alla HW har blivit mycket (!) mindre på alla ledder. Har ett gammalt klassiskt insulator innan det hette insulator i 140. Köpte ett Rambo cosy i 140 och det är TRE DM kortare i rumpan🙄. Helt galet.
Min upplevelse är precis likadan.
Min valack som är knappt 160 i mkh har 145 i hw. Men på vissa är det precis att maggjordarna räcker runt och jag tycker de är kort på sidorna. Bytte hans Amigo bravo 250g från 140 till 145, men upplever knappt någon skillnad mellan storlekarna.
Han har fått ärva mitt förra stos 20 år gamla Rambo original regntäcke. Det är i stl 130 och passar!

Fått in en fin slant från ett konsultuppdrag och tänkte investera i en lång vinterkappa.

Berätta allt för mig om era UHIP-erfarenheter!

Och är Cavallo Meadow ett rimligt, lite billigare alternativ?

Fått in en fin slant från ett konsultuppdrag och tänkte investera i en lång vinterkappa.

Jag bor i min Uhip kappa från november till april 😅 Ett av mina absolut bästa köp, och går den sönder kommer den omedelbart att ersättas av en likadan. Min är en såndär hellång med luva och är en av deras varmaste modeller, kommer inte ihåg vilken på rak arm.

Jag har en uhip nordic kappa. älskar den, tycker Cavallon ser ut som en jämbördig jacka till den. Den var snygg med :)

Det är livet före och efter Uhip!! Har i alla tjocklekar och längder, för alla temperaturer året runt.

En del är missnöjda pga dragkedjan varit dålig men bara en av mina kappor har gått sönder, den är nog 5 år.
En del har klent yttertyg men tror de senare modellerna är bättre? Iallafall att det finns någon att välja på som är lite mer slittålig. Min systers jacka gick sönder när hon låg över hästens hals när de gick under ett träd… det var FÖR tight men ändå. En men glansigt klent tyg. Men alla mina har hållit för normal användning iallafall.

Jag köper inget annat 😅 just nu har en Urban stretch som jag lever i, en storlek för stor så klämmer in mer kläder VB. Har en ice kappa men den är lite lite trång i halsen o det gillar jag inte riktigt. Men har den när det är mer än -10.

@Fabian In Memoria Alltså ibland får en nog lyssna på bukeexpertisen även om det är jobbigt. Den sadeln ska ditt lilla ludd inte behöva gå med. Förstår inte tankesättet "det är bara en unghäst"? Då i synnerhet måste din häst få en positiv upplevelse av sadeln och den får inte ligga an så långt bak. Så kort rygg kräver rundbossor.
Men verkligen. Jag har en storlek häst, Lusitano som även har kort rygg. Hon är väl runt 162 cm idag. Hon har rundbossor med och inte alls lätt att hitta rätt sadel där heller. 🤷‍♀️ Så är livet ibland 🤣 Jag får sån avsmak i munnen av den där goa gamla vanliga "det dör den inte av" eller "Det är en unghäst så sadlen behöver inte passa" det tar inte många månader att förstöra en häst och otroligt många som inte verkar förstå sambandet mellan trasiga hästar och dålig utrustning som gör att hästarna då jobbar fel pga obehag och då belastar sig fel. Vissa såna skador blir kroniska.

Jag beställde nyss en Uhip Arctic Puffer Coat. Har haft den i typ en månad, är väldigt nöjd. Jag var ute efter en riktigt varm kappa (och lång) och den här är supervarm. Finns även extra lång men det behöver inte kortisar som jag😅

Rejäl dragkedja. Tyget känns lite tunt men tror det är mer hållbart än det ger intryck av.

Men verkligen. Jag har en storlek häst, Lusitano som även har kort rygg. Hon är väl runt 162 cm idag. Hon har rundbossor med och inte alls lätt att hitta rätt sadel där heller. 🤷‍♀️ Så är livet ibland 🤣 Jag får sån avsmak i munnen av den där goa gamla vanliga "det dör den inte av" eller "Det är en unghäst så sadlen behöver inte passa" det tar inte många månader att förstöra en häst och otroligt många som inte verkar förstå sambandet mellan trasiga hästar och dålig utrustning som gör att hästarna då jobbar fel pga obehag och då belastar sig fel. Vissa såna skador blir kroniska.
Ja min lilla är 157 och har 125 i vissa täcken... Han har en Childeric DI som är byggd åt en islänning.
20241208_203246.webp

Jag bor i min Uhip kappa från november till april 😅 Ett av mina absolut bästa köp, och går den sönder kommer den omedelbart att ersättas av en likadan. Min är en såndär hellång med luva och är en av deras varmaste modeller, kommer inte ihåg vilken på rak arm.
Svarar mig själv 😅 Det är en Ice jag har. Uuuuuunderbar och funkar mellan -5 till -20 utan problem.

Ja min lilla är 157 och har 125 i vissa täcken... Han har en Childeric DI som är byggd åt en islänning. Visa bifogad fil 161853

Så lustigt, jag satt nyss och kollade på olika islandsmodeller till min knabbe som ser rätt mycket ut som en lusse i ryggen. Längre dock, så det finns plats.

Hur upplever du att din Childeric DI är att rida i? Vilken funktion fyller de där bullarna högst upp? Jag tippar lätt framåt med mitt överrörliga bäcken, tror du såna kan hjälpa stabilisera?

Nu när vi är inne på sadlar till korta ryggar, vad finns det för fler RIKTIGT korta sadlar ?

Som dessutom ha möjlighet att passa ponny med stora bogblad och något överbyggd.

Nu när vi är inne på sadlar till korta ryggar, vad finns det för fler RIKTIGT korta sadlar ?

Som dessutom ha möjlighet att passa ponny med stora bogblad och något överbyggd.
Jag har noll koll på sadlar överlag, så någon får rätta mig om jag har fel. Men vi fick en Prestige D2 utprovad till haflingern med kort rygg och jag ser ju att den är kort. Ponnyn 146 hög och 125/130 i täcke. Jag behöver 17’.

Sadlar med rundbossor istället för kilbossor har generellt kortare anläggningsyta och passar överbyggda hästar. Sen är det tyvärr också så att ibland får man ju kolla på ekipaget som helhet. Jag som drar 17.5 i dressyrsadlar skulle tänka till både en, två, eller tom tre gånger extra innan jag skaffade en islänning eller en häst med kort anläggningsyta. Vägrar knöla ner mina långa ben i en 17".

Sen har stora bogblad eg inte så mycket med saken att göra då sadeln ju aldrig ska ligga på bogbladen, oavsett om det är en hopp- eller dressyrsadel 🙃

Jag har noll koll på sadlar överlag, så någon får rätta mig om jag har fel. Men vi fick en Prestige D2 utprovad till haflingern med kort rygg och jag ser ju att den är kort. Ponnyn 146 hög och 125/130 i täcke. Jag behöver 17’.
Vet du vad anläggningsytan är på den sadeln?

Sadlar med rundbossor istället för kilbossor har generellt kortare anläggningsyta och passar överbyggda hästar. Sen är det tyvärr också så att ibland får man ju kolla på ekipaget som helhet. Jag som drar 17.5 i dressyrsadlar skulle tänka till både en, två, eller tom tre gånger extra innan jag skaffade en islänning eller en häst med kort anläggningsyta. Vägrar knöla ner mina långa ben i en 17".

Sen har stora bogblad eg inte så mycket med saken att göra då sadeln ju aldrig ska ligga på bogbladen, oavsett om det är en hopp- eller dressyrsadel 🙃
Så, du har inga tips på sadel med riktigt kort anläggningsyta? 😄

Jag får sån avsmak i munnen av den där goa gamla vanliga "det dör den inte av" eller "Det är en unghäst så sadlen behöver inte passa" det tar inte många månader att förstöra en häst och otroligt många som inte verkar förstå sambandet mellan trasiga hästar och dålig utrustning som gör att hästarna då jobbar fel pga obehag och då belastar sig fel. Vissa såna skador blir kroniska.
Jag tänker att sadeln inte behöver passa så bra i första skedet, dvs innan man sitter i den? Och inte drar gjorden så hårt..
Såklart får det inte vara så dåligt att den gör direkt ont.

Jag tänker att sadeln inte behöver passa så bra i första skedet, dvs innan man sitter i den? Och inte drar gjorden så hårt..
Såklart får det inte vara så dåligt att den gör direkt ont.
Nej inte om man inte tänker sitta i den. Men såfort man tänker sitta i den så spelar det roll. Särskilt om den är för lång för hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 143
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10