Stora saker.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har litte problem med att hitta några saker till min stora kille.
Vad jag behöver är:
Sadeljord 140 är för litet. :eek:Behöver en som är 150 lång.
Benskydd både fram och bak höga då han biljaderar och har mycket steg.
Tyglar långa slätta i läder ej western.
Boots hästen har storlek 8 på föterna.
Finns det någon som vet vad jag kan hitta det jag behöver?

App sadelgjordar...jag vet att det finns men har du frågat i affären? Det är kanske inte något som de tar hem och har liggandes i affären eftersom efterfrågan inte är så stor...

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med märke för det kom aldrig på tal... :smirk:

Fick betälla min från tyskland(lädergjord 150cm) Försökte hitta benskydd som passade men de fick efter mycket om och men bli extra långa elastiska bandage.

Jag fick min 150-gjord beställd i min ridsportaffär.
Och det fanns ända upp till 160 cm att beställa.
Och det var gjordar utan resår.
Skydd kan vara lite värre, speciellt om plånboken inte är så stor.
Men annars så är Veredusskydden större i storlekarna än t.ex. Eskadron.

Tyglar fixade jag långa så att jag köpte släta westerntyglar i läder och lämnade in dom till skomakaren som ändrade dom så dom passade till mitt vanliga träns.

Bootsen fixade jag genom att köpa 2 par i neopren och sen tog jag fram symaskinen och mätte och sydde ihop så jag fick 1 par måttsydda.
Lite pillrigt men klart värt besväret.

Behöver du större träns så kan du antingen be skomakaren sy längre sidstycken eller göra ett snygt snitt mitt på nackstycket och göra förstoringen där istället.
Nosgrimman förlängde jag på undersidan.

Nu kommer jag inte på mer som jag gjort....

Kolla in på lillhästen, de har i stora str. Både benskydd, boots och sadelgjord i allafall.

MVH/

hm jag vet att det sinns nån sida på nätet där man kan betsälla saker för typ shire hästar och andra stora hästar..typ tinkers osv. komme rinte ihåg adressen dock :(

Jag förlängde tyglarna med en snokrem på mitten. Till hbl på180cm.

Benskydd tror jag man kan få måtsydda hos TLtrico (finns på nätet: www.tltrico.com
Jag har själv sådana (iofs i standardstorlek)och är jättenöjd. Bakbensskydden finns i tre höjder. Man väljer själv färg på läder och kantband. Tyglar: Be en sadelmakare sy upp, det finns en jättesmart modell som man kan korta under färd med ett enkelt handgrepp (gammal militärmodell). De kostar hos den sadelmakare jag såg dem strax över 700 kronor, och att be om lite mer längd tror jag inte fördyrar nämnvärt.
När är nästa kurs / aktivitet i föreningen? Jag skulle kunna komma dit och visa dig benskydden, så slipper du beställa utan att ha sett dem. :idea:

Jag såg idag i en ridbutik i Nybro att dom hade som förlängare till tyglar. Som man sätter där uppe där man knäpper ihop tyglarna. Men de var iofs för vävribbtyglar men de borde väl finnas för släta tyglar med då. Dom kostade 9 kr och var av märket jacson!

Hmmm... nu var det ju ett tag sen jag beställde min, vilket indikerar på bra kvalite :D Men jag har för mig att det kostade kring tusenlappen allt som allt vilket inte är mer eller mindre vad man får betala för en gjord "hemma" beroende på märke. Helt klart nöjd med min.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka