Stora prisskillnader i efterfrågan/utbudet av stallplatser

Sv: Stora prisskillnader i efterfrågan/utbudet av stallplatser

Det är väl inte så underligt att det finns differenser i önskemålen.

Annonserar man ut stallplatser så har man inte direkt någon kö på blivande hyresgäster. Det kan bero på pris, läge faciliteter, rykte, "för många" stallplatser i området mm.

Annonsserar man efter stallplats beror det på att man inte hittar någon ledig stallplats med önskade egenskaper till önskat pris, att man inte är önskvärd som hyresgäst, att det är ont om stallplatser.

Det blir då lätt hänt att när du jämför utbud och efterfrågan de som enligt marknaden har för dyra stallplatser matchas mot de som är snåla och som inte har råd med en stallplats men hoppas. Det behöver inte ha särskillt mycket att göra med det generella läget.

Jag har också samma hyra 12 månader om året. Personalen och anläggningen finns ju där även om jag inte har min häst där. Kan i vissa lägen hyra ut boxen i andra hand till någon som vill stå på träningsanläggning under sommaren, men endast efter godkännande av stallägaren.

Kostnad för foder och strö kan eventuellt räknas av om hästen är borta men då måste den vara rimlig under de månader man är där (jag står för eget foder och strö så det påverkar inte min hyra).

1500 är precis på smärtgränsen, då går man precis runt om inget oförutsett händer och då är knappt arbetskostnad inräknad. Jag hade en gång ett par som hyrde in två hästar hos mig för 1500 kr/häst och när det tyvärr blev läge att tillkalla veterinär (som tur blev det inget allvarligt) räknade de med att jag skulle stå för veterinären också :grin: När de precis flyttade hit och hovslagaren kom fick jag även förklara att det fick de bekosta själva. Dock fick jag själv stå där med hästarna när hovis kom :grin:

Jag har ändå ett väldigt tydligt kontrakt, men många förstår inte vad det kostar att ha häst och absolut inte vad det kostar att låta någon annan ta hand om den/dem.

1500 är vad konkurrensen säger, tar du 2500 här så ska du även träna hästen. Tack och lov har det höjts lite nu! Jag har faktiskt förvånats ett par gånger när folk har sökt stallplats hos mig och höjt på ögonbrynen åt priset, för de har inte själva räknat riktigt på vad det kostar att ha en häst. De har fått sitt livs chock när jag förklarat att jag ändå ligger i underkant med tanke på vad jag ställer upp med.

Då ingår hö, kraftfoder, in. och utsläpp, vatten, el, närhet till ridhus, otroligt trevliga ridvägar, mockning fem dagar i veckan och god tillsyn samt strö. Men det är som sagt hur det ser på vår ort och jag hoppas att priserna fortsätter att öka en del, för hur det än är så vill jag ha mina inackorderingar och då kan jag inte ta så mycket mer. Idag tar jag 2000 kr/månad ink moms.

Jag bara undrar lite...har du räknat på hur mycket tid varje häst tar, om det inkl. ut-in släpp,mockning och fodringar+div.extra som tillkommer ?
Du har aldrig tänkt tanken att man skulle kunna arbeta med något, vad som helst,kiosk t.ex de timmarna i månaden och få normalt betalt?
Eller det blir så mycket som man annars skulle få på ett extrajobb?

Liknande trådar

Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 573
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 816
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 954
Senast: EmmaW
·
Anläggning Jag läser runt lite bland annonser om stallplats önskas eftersom jag har ett stall där jag själv använder fyra av tio boxar. I mitt...
Svar
5
· Visningar
1 380
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30