Stora lupinbekämpardagen 6 juni

tanten

Trådstartare
Alltså, jag gillar lupiner - på långt avstånd.

På många håll i landet har de blivit stora bekymmer. Av nån anledning har deras spridning accelererat. De dödar alla andra växter där de breder ut sig.

Fältbiologrna har utlyst 6 juni till lupinbekämpardag.

Jag tänker dra mitt strå till stacken och mörda vid mitt hus. Nän som hänger på?

(finns som evenemang på fb https://www.facebook.com/events/162830674413059/ )

Jag har anmält mig. Var jag ska gräva har jag inte bestämt än, platser saknas tyvärr inte. Har ett par vänner som också ska vara med så får se om man kan få ihop något tillsammans :)

Ja, jag tänker definitivt ge mig ut. De är vackra men så invasiva!! Tar ju död på allt. Jag har till och med lärt mina barn att de är skadliga, lite kul när vi går förbi lupiner och alla säger usch.

Lupiner som är så fina! Men klart att det blir ett problem om de tränger bort andra växter.
Så olika man kan se på saken. Jag tyckte de var fina en gång i tiden numera när jag vet vad de ställer till me så hatar jag dem och vill bara gråta då jag ser dem. Det blir mycket gråt eftersom vägkanter och många 'ängar' här är helt nerlusade av eländet. Sträckan där det växte Digitalis för några år sedan är numera en monokultur för Lupiner :cry:

Så olika man kan se på saken. Jag tyckte de var fina en gång i tiden numera när jag vet vad de ställer till me så hatar jag dem och vill bara gråta då jag ser dem. Det blir mycket gråt eftersom vägkanter och många 'ängar' här är helt nerlusade av eländet. Sträckan där det växte Digitalis för några år sedan är numera en monokultur för Lupiner :cry:
Vad tråkigt att lupinerna tagit över så, jag har nog inte förstått/sett det själv.

Jag älskar lupiner, men vet att de är svårt invasiva så när jag hade kolonilott hade jag stenkoll på den och drog upp alla som gav sig iväg på villovägar. Idag när jag precis flyttat till radhus funderar jag på att så dem i kruka och på så sätt hålla kolla på dem. Kan det fungera?

När jag åker motorvägen så ser jag flera bestånd med några plantor ihop, men det känns inte helt rätt att stanna efter motorvägen och ta hand om dem så att säga....

Jag är bara glad att jag lyckades bli av med den enda som tittade upp här, efter att "elbolaget" (-s entreprenörer) sått in gräs och diverse blommor på en plätt de körde sönder ordentligt för oss när de grävde ner elledningarna här för ett antal år sen.
Så här är det hundkex som är det största bekymret...

Jag hatar lupiner. Seriöst, jag går och plockar blad för hand i min slänt för att de ska f-n inte blomma och fröa av sig iaf (ingen idé att försöka gräva, slänten består av ett tunt lager jord och sedan sten och så roligt är det inte att gräva i sådant...).

Det värsta är att slänten var lupinfri men min mamma fick för sig att hon ville ha dem för de var ju så fina hos grannen :arghh: :arghh: :arghh:

Jag ska ut och plocka lupiner tänkte jag. Har faktsikt inga lupiner alls runt mitt hus utom den enda plantan som står i en rabatt. Den har stått där ensam i tre år utan att sprida sig så den känns lydig :p

Men får man verkligen inte kompostera dom? då menar jag inte rotbitarna utan blommorna

Men får man verkligen inte kompostera dom? då menar jag inte rotbitarna utan blommorna
Orsaken till att man inte ska kompostera dem är att man är rädd att fröna utvecklas. Här där de precis börjat blomma ser inte jag det som någon risk men kan förstå att man kör med den rekomendationen oavsett utvecklingsfas. Många har inte så bra koll och då är det enklare med ett generellt råd än att börja diskutera storlekar på skidorna. Jag brukar för övrigt alltid dra av blommorna från stänglarna för at försäkra mig om att de inte kan få näring från den avbrutna stängeln.

Senast ändrad:
En aspekt är att lupiner blommar en kort intensiv period. Där de står blommar ju inget annat. Så vilda bin och andra insekter har inga blommor kvar.
Det där är viktigt aspekt, snart har vi ju inga bin kvar! Monokulturer är verkligen ett fördärv för vår jord. Ta bara jordgubbarna, där pengarna såklart styr och man får bara snabbväxande, fruktrika sorter som smakar vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka