Stora jordgubbsblad

morgaine

Trådstartare
Jag har nog råkat övergöda min jordgubbar för bladen är gigantiska och karten vill inte utvecklas. Det är som en skog men stora frodiga blad, 25 cm i diameter.
Kan det hjälpa att plocka av blad för att få jordgubbar eller vad ska jag göra?
ska jag ta nästan alla blad isf?
 
Jag har nog råkat övergöda min jordgubbar för bladen är gigantiska och karten vill inte utvecklas. Det är som en skog men stora frodiga blad, 25 cm i diameter.
Kan det hjälpa att plocka av blad för att få jordgubbar eller vad ska jag göra?
ska jag ta nästan alla blad isf?
Snabb googling ger vid handen att man ska gödsla efter skörd. Annars får man bladtillväxt och inga bär.

Så jag antar att detta är är ett förlorat år?
 
Senast ändrad:
Snabb googling ger vid handen att man ska gödsla efter skörd. Annars får man bladtillväxt och inga bär.

Så jag antar att detta är är ett förlorat år?
Det kom många blommor men nu vill de inte utvecklas riktigt så jag vet inte. Jag hoppades kunna rädda dem på något sätt. Om jag snaggar dem då?
 
Har samma problem o även förra året, massor med stora blad,o bara små knortar som aldrig blir bär, inget gödsel alls på mina.
Nu åkte mina på komposten o jag köpte nya.
Åh nej. Mina är en gammal sort, det är farmors plantor som förnyats sedan jag var liten så jag vill inte byta. Jag har tagit med dem i flytten så det är helt annan mark än där hon odlade. Jag visste inte detta så jag gödslade med hästgödsel när jag planterade också. 😬
 
Åh nej. Mina är en gammal sort, det är farmors plantor som förnyats sedan jag var liten så jag vill inte byta. Jag har tagit med dem i flytten så det är helt annan mark än där hon odlade. Jag visste inte detta så jag gödslade med hästgödsel när jag planterade också. 😬
Samma här,jag tog med mina från förra stället,så jag trodde förra året att dom var för unga, men så var inte fallet då det inget blev i år heller.
Bara en massa revor
 
Så gjorde mina nyplanteringar första året för att jag var så "duktig" att gödsla innan jag planterade.
Nu är dom inne på år tre och har inte fått mer gödsel sen vid plantering, och NU ger dom fina bär.
Sensmoral - jordgubbar blir bara buskar med blad om man ger för mycket godis :angel: Får dom det lite magert så ger dom finfina bär! ;)
Tur att man lär så länge man lever :o:D
 
Ok ni hade helt rätt. Nu har blommor och kart skrumpnat bort 😢. Det var en massa blommor men blir tydligen inte en enda gubbe.
Nästa fråga är nu hur mycket man gödslar om man börjar om på ny kula med småplantor? Inget alls?
om man gödslar efter skörd, vad och hur mycket lägger man på? Jag använder hästgödsel. 😆
 
Ok ni hade helt rätt. Nu har blommor och kart skrumpnat bort 😢. Det var en massa blommor men blir tydligen inte en enda gubbe.
Nästa fråga är nu hur mycket man gödslar om man börjar om på ny kula med småplantor? Inget alls?
om man gödslar efter skörd, vad och hur mycket lägger man på? Jag använder hästgödsel. 😆
Behöver du börja om?
Om plantorna inte är gamla så har ju öerskottsnäringen tagits upp av bladen. Ta bort bladen i höst (faster som odlade professionellt men i mindre skala körde alltid över raderna med gräsklipparen!) och gödsla inte alls efter det.

Jag hade avvaktat och inte gjort något mer år och kollat hur nästa år ter sig.
 
Behöver du börja om?
Om plantorna inte är gamla så har ju öerskottsnäringen tagits upp av bladen. Ta bort bladen i höst (faster som odlade professionellt men i mindre skala körde alltid över raderna med gräsklipparen!) och gödsla inte alls efter det.

Jag hade avvaktat och inte gjort något mer år och kollat hur nästa år ter sig.

Sedan kan man ju göra tvärtom och få den bästa skörden någonsin... men jag tror inte det är smart egentligen. Orkade inte klippa ner bladen i höstas, hade på näring i våras och de blommar och sätter frukt som f-n :rofl:

Jag har insett att jordgubbsodling inte är min grej. Jag kommer att fortsätta ha några plantor för att äta direkt från landet men jag kommer inte att fixa någon större land som jag hade tänkt. För mycket pyssel.
 
Jag har heller inte gödslat. I början av säsongen fick jag fina gubbar. Sen dess bara stora blad, massa revor och massa blommor (remonterande sort) - men knappt några kart och de få som är blir inget av.

Jag trodde det var det knepiga vädret jag
Jag också. För tidigare år har de gett fin skörd. Nu har mest Plantan växt
 
Det kan vara tvärtom också, att fruktsättningen är dålig på grund av näringsbrist. Vad jag vet brukar kommersiella odlare gödsla jordgubbarna en hel del.

https://www.yara.se/vaxtnaring/jordgubbar-frilandsodling/vaxtnaringsbehov/

Kan även bero på dåligt väder vid blomningen.

Fast plantan borde inte kunna bli Belgian blue kraftig om det var näringsbrist?

Det är liksom det mest välmående jag sett. Förutom den lilla detaljen med bären.

Mina smulgubbsplantor som ser halvdöda ut dignar av bär.. 🤔
 
Fast plantan borde inte kunna bli Belgian blue kraftig om det var näringsbrist?

Det är liksom det mest välmående jag sett. Förutom den lilla detaljen med bären.

Mina smulgubbsplantor som ser halvdöda ut dignar av bär.. 🤔
Det beror väl på vilket ämne det är brist på.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
443
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 829
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp