Stora jordgubbsblad

Behöver du börja om?
Om plantorna inte är gamla så har ju öerskottsnäringen tagits upp av bladen. Ta bort bladen i höst (faster som odlade professionellt men i mindre skala körde alltid över raderna med gräsklipparen!) och gödsla inte alls efter det.

Jag hade avvaktat och inte gjort något mer år och kollat hur nästa år ter sig.
Oj!!!
Fast *hrm* :o:banghead: Jag har nog övergött rejält. När jag planterar saker brukar jag lägga rejält med hästgödsel i gropen sedan på med lite jord och plantan och så fyll på så att rötterna täcks med jord. Det brukar funka toppenbra men tydligen inte på jordgubbar. Jag tog alltså en pallkrage o fyllde med gödsel, sedan lite jord med plantorna i. De har alltså en massa näring nu då för det kan de väl inte sugit upp?
Men snagg ska prövas!
Ponnyerna har fest med jämna mellanrum nu på jordgubbsblad som är stora som tallrikar.
Jag tänkte inte riva upp dem för det blir intressant att se vad som blir av dem nästa år men jag tänkte ta en pallkrage till och odla sticklingar i. Ska jag då alltså inte gödsla dem alls? Bara lerjord? Eller kanske blanda lite sand bara i lerjorden?
 
Det kan vara tvärtom också, att fruktsättningen är dålig på grund av näringsbrist. Vad jag vet brukar kommersiella odlare gödsla jordgubbarna en hel del.

https://www.yara.se/vaxtnaring/jordgubbar-frilandsodling/vaxtnaringsbehov/

Kan även bero på dåligt väder vid blomningen.
Tja, enligt tabellen där skulle det ju kunna vara brist på Bor för det behövs för fruktsättning står det. Men kväveöverskott skulle tydligen ge broilerplantor utan frukt och det stämmer ju tyvärr med att jag nog varit för frikostig med hästgödsel.
Ops. Nä. Måste vara Bor-brist. Definitivt. vart köper man Bor?
 
Jag funderar också på det där med jordgubbar. Vi har också planterat jordgubbar i plallkrage i år. Ny jord som rekommenderas på plantskolan vi köpte jordgubbarna. Inget annat. En sorts jord i botten och en annan på övre halvan. Minns inte riktigt men den ena var vanlig planteringsjord. Ingen gödning efter rekommendation. Det blev hyfsat med jordgubbar (planterades nu i sommar) och nu när alla jordgubbarna mognat så har plantorna börjat växa på sig. Utlöparna (heter det det?) växer som orgräs och nya blad kommer fram osv.

Vi har inte gödlsat dem än men det börjar väl bli dags. Ska pka tillplantskolan snart igen be om råd. Men det är spännande tycker jag! Vi köpte 6-7 olika sorter vilket också är spännande!
 
Tja, enligt tabellen där skulle det ju kunna vara brist på Bor för det behövs för fruktsättning står det. Men kväveöverskott skulle tydligen ge broilerplantor utan frukt och det stämmer ju tyvärr med att jag nog varit för frikostig med hästgödsel.
Ops. Nä. Måste vara Bor-brist. Definitivt. vart köper man Bor?
Hästgödsel innehåller normalt väldigt lite kväve men lite mer fosfor och kalium så det borde vara perfekt till bär och frukt men man kan nog inte ta hur mycket som helst, fast jag körde en gång ut två fulla traktorlass i mitt grönsaksland, typ en decimeter över hela, som jag myllade ner och det var ändå lite brist på kväve för salladen. Möjligen borbrist kanske om det är sandjord, men jag tror mer på dåliga väderförhållanden vid blomningen eller kanske ålder på plantorna.

Hittade den här infoskriften om näringsinnehåll i olika slags stallgödsel

http://greppa.nu/download/18.37e9ac...15666376/Praktiska_råd_Nr_5_Stallgödsel_5.pdf
 
Jag köpte också jordgubbsplantor i sommar efter att inte odlat jordgubbar under ett antal år och det är en rolig odling, bara tanken på att nästa sommar kunna frossa i jordgubbar :) Köpte tre sorter: Honeoy (tidig), Korona (medel) odlade denna sort tidigare och gillade dem väldigt mycket samt Malwina (sen) en ny sort som plantskolan sa ger väldigt goda bär.

En roliga historia: Första året jag odlade jordgubbar invaderades de av åkersniglar som åt upp bären men sen hittade grodorna dem och de var väldigt effektiva snigelätare men rörde inte bären. När man plockade hoppade små söta grodor lite här och där runt omkring en :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag köpte också jordgubbsplantor i sommar efter att inte odlat jordgubbar under ett antal år och det är en rolig odling, bara tanken på att nästa sommar kunna frossa i jordgubbar :) Köpte tre sorter: Honeoy (tidig), Korona (medel) odlade denna sort tidigare och gillade dem väldigt mycket samt Malwina (sen) en ny sort som plantskolan sa ger väldigt goda bär.

Vi köpte också Honeoy och Korona. Sen har vi några plantor vardera av Sensa sangana, Daroyal, Darselect, Salsa och hmm... var det nån mer.. får nog ta och skriva upp vilken plantasom såddes var. Köpte flera olika för att det är roligt och för att några var senare och några tidigare. Blir roligt att säsongen varar lite längre.
 
Vi köpte också Honeoy och Korona. Sen har vi några plantor vardera av Sensa sangana, Daroyal, Darselect, Salsa och hmm... var det nån mer.. får nog ta och skriva upp vilken plantasom såddes var. Köpte flera olika för att det är roligt och för att några var senare och några tidigare. Blir roligt att säsongen varar lite längre.
Vilken sort tycker du är godast?
 
En trevlig sak med jordgubbar är också att de förökar sig så man behöver inte köpa så många plantor, sätter man dem med en meters lucka fyller de snart ut mellanrummet med revplantor.
 
Hästgödsel innehåller normalt väldigt lite kväve men lite mer fosfor och kalium så det borde vara perfekt till bär och frukt men man kan nog inte ta hur mycket som helst, fast jag körde en gång ut två fulla traktorlass i mitt grönsaksland, typ en decimeter över hela, som jag myllade ner och det var ändå lite brist på kväve för salladen. Möjligen borbrist kanske om det är sandjord, men jag tror mer på dåliga väderförhållanden vid blomningen eller kanske ålder på plantorna.

Hittade den här infoskriften om näringsinnehåll i olika slags stallgödsel

http://greppa.nu/download/18.37e9ac46144f41921cd1a724/1402315666376/Praktiska_råd_Nr_5_Stallgödsel_5.pdf
Tack!!
 
Har en fråga... Måste man ”förnya” plantorna ibland? I sånt fall, efter hur länge? Jag har superfina plantor som är inne på år 2 och 3 i år och jag har ätit så mycket jordgubbar så jag nästan hann tröttna. 🙈😅 Hörde någonstans att plantorna behöver förnya sig, menas det att jag måste gräva upp allt och sätta nytt, tex stoppa ner revorna?
 
Ingen aning. Jag tänker att om de ger mycket bär fortfarande finns det väl ingen anledning? Men jag kan inte sånt.

Mina jordgubbsplantor börjar se lite ledsna/tråkiga ut. Men det kanske är normalt i slutet på sommaren?
 
Har en fråga... Måste man ”förnya” plantorna ibland? I sånt fall, efter hur länge? Jag har superfina plantor som är inne på år 2 och 3 i år och jag har ätit så mycket jordgubbar så jag nästan hann tröttna. 🙈😅 Hörde någonstans att plantorna behöver förnya sig, menas det att jag måste gräva upp allt och sätta nytt, tex stoppa ner revorna?
Till slut blir det mindre och mindre bär så var femte år ungefär tror jag man ska förnya. Däremot är ju jordgubbar tacksamma om de revar sig det är mest att styra revorna åt rätt håll så blir det nya plantor och så rycker man upp de gamla det brukar gå ganska bra att flytta småplantorna också
 
När man förnyar jordgubbsplantorna bör man även byta plats, det ger bättre skörd och minskar risken för jordbundna sjukdomar på plantorna.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
443
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 829
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp