Stora Howrsetråden nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Mycket måste handla om ren tur, för jag har t.e.x. fem helsyskon nu som fötts under exakt samma omständigheter, men ändå skiljer sig GP och IBS åt. Däremot tycker jag också att jag har sett att enhörningar ökar mer än vanliga hästar, men jag har ingen nedakriven statistik.
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

hm, kan nog stämma det med att enhörningar får en extra bonus - kollade på moderns ursprung, och hon hade även en liten ökning av GP:n.

Dock har jag inte en susning, så verkar som jag får hålla koll och skriva ner lite statistik för att ha lite mer koll. :p

fast känns ändå lite surt att det inte blir så mycket till ökning egentligen :/

Å andra sidan om det varit så så hade nog GP: aveln rusat uppåt i lavinfart.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

kl på mig själv

nu är frågan.. för att få bästa resultat av GP aveln, ska jag betäcka fölen med varandra (tvillingar), eller blir det bättre/sämre om jag betäcker modern med sitt föl? Eller blir det så mycket skillnad egentligen?


låter som rena rama incest aveln här :o
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Rimligtvis borde det bli bättre framgång med de två som har högst GP, vilket borde vara tvillingfölen. Men vad vet jag egentligen, har inte provat. Jag har också märkt att GP kan skilja på fölen, med samma föräldrar, men då har jag nu förstås fått tre på rad med exakt samma GP. :D (tänkte tjäna lite equus på försäljningen, om det går)
Någon sa att äldre ston (med sämre hälsa) ger bättre GP på fölen, dödliga ston antar jag. Har inte provat det heller ännu, men snart borde jag se det.

Jag har haft turen och få komma in i en av grupperna som avlar för högt GP på araber! Och det efter bara 20 dagar på Howrse! :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Någon sa att äldre ston (med sämre hälsa) ger bättre GP på fölen, dödliga ston antar jag. Har inte provat det heller ännu, men snart borde jag se det.

Fast, det tycker jag låter lite skumt om det ska vara så.. om hästen är 100bluppad så borde den ju inte "få" så mycket bättre föl för att den är äldre, och har sämre hälsa..? :confused:

Jag har haft turen och få komma in i en av grupperna som avlar för högt GP på araber! Och det efter bara 20 dagar på Howrse! :)

hehe, grattis :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Ja jag tycker också att det låter konstigt att fölen blir bättre med åldrande sto. Men jag har nu ett dödligt sto på nästan 21 år så om jag tar några föl till undan henne så lär jag ju se hur det blir, för det vill jag se själv om jag ska tro på det.
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Gah, ungdomens vatten är bra för att få upp färdigheter i tid men värdelöst när man ska ha föl. :p
*blir snart galen på åldrandet*
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

GP och färdigheter som fölet får, baseras det helt på föräldrarnas nivåer vid betäckningen eller är det vid fölningen? Säg att jag har en ett sto som är en seger ifrån fullt blup och hingsten jag vill ha är bara tillgänglig NU, kan jag betäcka nu och invänta sista seger och fullt blup innan fölningen? Får fölet rätt blup då? Eller måste stoet (eller hingsten) vara helt klart innan betäckningen?

Naturligtvis är stoet redan startat i tävlingar, men tävlingarna har inte kommit igång pga för få deltagare och det finns en (mer än) rimlig chans att hon vinner mer än en av dem även om man aldrig kan vara säker.

Egentligen gällde frågan väl mest färdigheter men det är lättare att förklara med blup. ;)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Som jag misstänkte då. Synd faktiskt, för färdigheterna hinner ju förändras lite under dräktigheten. Nå man kan ju inte få allt. :D
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

kl på mig själv

nu är frågan.. för att få bästa resultat av GP aveln, ska jag betäcka fölen med varandra (tvillingar), eller blir det bättre/sämre om jag betäcker modern med sitt föl? Eller blir det så mycket skillnad egentligen?


låter som rena rama incest aveln här :o

Kollade lite på franska Howrse eller equideow som det heter. Där verkar de avla med fruktbarhetstrollspö och zeus blixt för att kunna betäcka syskon, det måste bli dyrt! Gäller i alla fall araberna och de leder GP-ligan för renraser.
Varje häst har alltså bara en betäckning med två föl, ett sto och en hingst, vad jag sett är det inte så vanligt att det blir olika kön med fruktbarhetstrollspö så det lär krävas zeus blixt ofta (alltid?).
Nå vad jag egentligen menade var att du bör få bättre resultat med syskonavel, än med mor-son betäckning. Om fölen fått högre GP än mamma alltså, är de lägre är det bättre att göra en mor-son gissar jag.

Jag tar bara ett exempel från den franska sidan, både mamma och pappa hade 1271,78 (ena ,79) och fölet fick 1245,25. Rätt stor ökning men det kanske beror på det mycket höga GPt, vad vet jag.
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

kl

Har jag missat något eller har de tagit bort diamanterna?:confused: Jag som höll på och sparade dessa för att kunna köpa saker från SM och nu finns de inte kvar i mitt lager.
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Eftersom diamanter går nu att köpa i butiken, så har de lagt diamanterna där under, istället som Svarta Marknaden-föremål.

Gå in till butik > och klicka på 'svarta marknaden' fliken där så hittar du dem ;)


--

och inga diamantkort idag heller :(
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Fast nä? Det finns inga diamanter i mitt förråd heller. Inte heller går de att köpa längre..? :S
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

De där diamanterna är knepiga att hitta, ibland syns de i butiken och ibland i svarta marknaden. Man vet aldrig från en gång till en annan, ja mer än att de är under fliken svarta marknaden om ni förstår hur jag menar.

*kl*

Upptäckte en annan sak när jag letade efter bra blup-schema för arab, araberna har olika bästa grenar i olika länders howrse. Inte undra på att ett bra blup-schema är svårt att hitta. :crazy:

Hestias gåva, finns det längre att få? Jag provar lite med enhörningar men det är svårt att blupa klart och hinna ta nog många föl innan 25 när chansen att få en enhörning är så liten. Vill inte slösa filosofens sten på inköpta enhörningar i onödan.

Nu har jag bara 4 diamantkort kvar att få, två på samlarkorten och två på pusslen. De från pusslen skiter jag i om Grane inte går att sälja efter jul.
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

konstigt! Jag ser fortfarande diamanterna i butiken, och mina diamanter ligger under fliken 'svarta marknaden föremål'.
(kan även köpa dem)

Dem bör väl dyka upp när du väljer att köpa något föremål från SM iaf?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Senaste gången man kunde få tag på Hestias gåva var genom lotteriet - kommer väl förmodligen något nytt event någon gång där man har chans att vinna det igen.

Om du har tur kanske du hittar någon användare som snällt vill ge bort/sälja det. :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

Går hestias gåva att sälja eller ge bort? Det lilla jag hittat om den så skulle det inte gå, just för att det ska vara svårt att få enhörningar.
Men om det går, finns det någon snäll bukefalist som kan hjälpa mig? Och vad kostar det? :)

Vi hade nyss strömavbrott här, bara vi har strömmen kvar vid 12 så att jag får betäcka min enhörning, har tid 12.09. *håller tummarna*

Edit: Jag behöver inte hestias gåva redan nu, även om det kanske lät så. ;)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 6

nej, utan du får isåfall ge bort den enhörning du vill ha gåvan på till spelaren, som sätter gåvan på hästen och som du kan köpa tillbaka efter 10 dagar :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 117
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 410
Senast: Tassa
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
695
Senast: Fruentimber
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp