Stora hovar ger bättre gång - hovslagarefråga!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bennie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 537
Sv: Stora hovar ger bättre gång - hovslagarefråga!

Om du för ett ögonblick kan släppa Strasser och Sanhcp så finns det flera teorier angående hovmekanism hos de etablerade och erkända forskarna.

Kan inte annat än hålla med där.

Har fått hem hästar som har gått trångt skodda och därför haft ont, när de sen blivit av med skorna ett tag så har ju hoven blivit större mot vad den var innan, men inte större än vad den borde varit från början.
Har ett sto hemma nu som efter hon blev av med skorna inte heller har haltat en enda dag och anledningen till att jag fick köpa henne var för att de inte hittade anledningen till hältan. Nu satt väl inte allt i att hon var trångskodd, men jag är övertygad om att det var en del av problemet.

/M

Just det, något liknande tänkte jag skriva innan jag såg det här...
Fick höra av min förra hovslagare att han ville ha min hästs hovar större, för att det skulle bli bekvämare för honom. Men, självklart inte FÖR stora- bara så stora som hans hovar "vill" vara.
Han var lite trångskodd innan det och hade dessutom dragit av sig skorna diverse gånger, hamnade i en ond cirkel. (Skulle ju kunna skylla på hovis, men det var nog mest min ridnings fel...).

Jag är ingen hovslagare, men jag har varit med dem mkt, är en sån där nyfiken människa på allt och vill lära mig så mkt som möjligt. Kan det va så att han pratade om att man bör lägga ut skon i trakten både utåt och bakåt för att undvika att hovens trakter skjuts in under hoven =understuckna trakter;)

Det finns en utmärkt studie gjord av Pollitt som visar hur hovmekanismen fungerar. Det finns en lättförstådd och tydlig video man kan studera.

Belastas-utvidgas och fylls med blod.
Avlastas- drar ihop sig och blodet pumpas upp.

Men hovslagarskolan har VALT att lära ut en annan teori om hovmekanism. (nån hovslagare här får gärna förklara!)

ang. hovens storlek så ska hovkapseln spegla hovbenets form... eftersom den är byggd runt just hovbenet. Vore konstigt om "skalet" inte ska följa underliggande strukturen;). Sen är tyvärr de flesta hästar trånga i sina fötter, så det kan ha vart det din hovis menade.

Senast ändrad:

Det finns en utmärkt studie gjord av Pollitt som visar hur hovmekanismen fungerar. Det finns en lättförstådd och tydlig video man kan studera.

Belastas-utvidgas och fylls med blod.
Avlastas- drar ihop sig och blodet pumpas upp.

Men hovslagarskolan har VALT att lära ut en annan teori om hovmekanism... baserad på vad har jag ingen aning om, jag hittar då inget som stöder den. (nån hovslagare här får gärna förklara!)
)

Vilken teori tänker du på?

den som enl litteraturen lärs ut på hovslagarskolan.

Lär de sig ngt väldigt annorlunda, påstår du?...
Det du beskrev var iaf vad jag läste när jag gick i skolan. Om vi nu pratar om samma saker...

När elastiska putan och därigenom hoven utvidgas så får blodet en skjuts upp i extremiteterna igen, därför bör hästen röra på sig- det är viktigt. Likså att ha balanserade och väl underhållna hovar. Om den rör sig med skor eller inte gör däremot inte sååå stor skillnad.

Senast ändrad:

Så du håller med om pollitts teori om hovmekanismen? det är ju jättebra:) Har du sett videon? Vad tycker du om hans slutsatser?

Jag har inte gått hovslagarskolan, det vet du också;) däremot har jag läst litteraturen som används....

KL

För att återgå till frågan om storlek på hovar så har jag en annan fråga som jag glömt fråga hovis flera gånger nu.

OM man har en häst som tappar skor lätt i perioder så kan resultatet bli att tex den ena framhoven blir påtagligt mindre i värsta fall. Det har hänt på mina hästar som tappat skor några gånger och jag har aldrig MÄRKT någon skada av det, (men det hände ett par gånger att jag lät en av dem gå barfota - i rätt slät gräshage, obs!- för att ge hovarna tid att växa ut. )

Nu har det hänt igen på en häst och jag undrar då vad hovisarna o andra kunniga säger - hur skadligt är det egentligen att gå några veckor på en hov som är mindre eftersom man fått verka ner för att kunna sätta på skon igen.

Den aktuella hovisen är mkt duktg kan jag säga och jag har inga tveksamheter ang förmågan där, men har glömt fråga detta.

Jag har inte gått hovslagarskolan, det vet du också;) däremot har jag läst litteraturen som används....

Nej, det vet jag. Men du påstår att vi lär oss en annan teori, och jag påstår att du har fel! Jag fick BLA lära mig Chris Pollits teori.

Sen har jag dessutom fått lära mig en två teorier till, bland annat en studie på SLU/Ultuna.

Om den är mindre är det väl inte så farligt:confused:
däremot om den är lägre- låghalt:crazy:

Ett utdrag ur en artikel av Uno Yxklinten och Eva Eternell Hagen
Felet som görs är att man tar för givet det är blod som fyller ut volymökningen av hovkapseln vid belastningen, när det i själva verket är andra vävnader som kommer ovanifrån (rotationen av kronbenet bakåt/nedåt).
Kritiskt tänkande är a och o!
Att det inte är strålen som är en blodpump, utan att hela hovens expansion via belastning av benens tryck ovanifrån.

En fråga.
Om hästen trakter är så låga att hästen mest går på bara strålen o sulan- hur påverkar det bursan o strålbenet-förutom alla senor:crazy:

nej jag trodde inte det var så farligt eftersom det hänt ett par hästar några gånger, men en person sa en gång att det inte var bra, ngt med belastningen, minns inte vad, så jag passar på att fråga här eftersom det finns kunniga och jag glömt fråga hovis när jag träffat honom.

Inte lägre, mindre omkrets.....

Senast ändrad av en moderator:

Så du håller med om pollitts teori om hovmekanismen? det är ju jättebra:) Har du sett videon? Vad tycker du om hans slutsatser?

Hur är Pollitts teori om hovmekanismen, jag vill att du skriver det en gång till så jag är säker på att jag inte missuppfattar det du tidigare skrev.

Jag har en fråga till alla hovslagare härinne om något som jag hörde härom dagen och inte fattar.

Jag satt häromdagen och fikade med en traditionell hovslagare, och frågade då varför de strävar efter att förstora hovarna, och fick då till svar att mekanismen förbättras och gången blir mjukare på hästen med större hovar.

Kan någon förklara? :bow:

Ju sörre hovar ju snubbligare blir den och ju mera vägghorn man sparar ju längre från hovleden sker överrullningen.

För små hovar som är överarbetade genom renskärning/bortraspande av bärande vägghorn kan dock leda till ömhet i hovarna då kommer ju naturligtvis gången bli mer "struttig" och hovmekanismen försämras p.g.a. ömhet och avsaknad av att hästen belastar hovarna full ut i belastningsfasen.

För stora hovar kommer absolut inte leda till en mjukare gång utan snarare enbart en långsammare gång, hämmad överrullning med oönskad överbelastning i nedre benets strukturer och främs en snubblig gång.

Jag skrev detta i tråden Fysiologisk verkning och lägger in ett stycke därifrån hit då jag tror du bättre förstår vad jag menar.

1. En oskodd hov måste ha ett fullt understöd från hela hornkapseln och främst från det yttre skyddande vägghornet. Hörstöden tillhör det bärande vägghornet och får under inga omständigheter renskäras mer än till sulans nivå, i annat fall kommer det bärande vägghornet försvagat markant i trakten vilket leder till ömmhet eller kolaps. Ej renskurna hörnstöd kommer leda till att dom övervuxna hörnstöden vid belastning kommer orsaka tryck rakt upp över strålbenet/strålbensbörsan vilket secundärt kommer leda till stressat strålben/börsa med trauma som secundär skada.

2. En oskodd hov ska verkas i fysiologisk balans, d.v.s. lika mkt yttre vägghorn utanför vita linjen runt hela hornkapseln vilket kommer leda till en maximalt fri centrerad överrullning rakt över själva hovleden.
Den primära belastningen ska tas upp av det bärande yttre vägghornet inkl hörnstöden med ett secundärt belastningsupptag över sula och stråle. Detta leder till optimal hovmekanism och leder till en frisk hov.

3. En skodd hov bearbetas på samma sätt vid verkningen, dock så ska tån kortas in till strax framför vita linjen då skon i annat fall kommer ligga ocentrerat långt fram i tådelen med hämmande överrullning som följd.

Fördelen med en skodd hov är att man även genom skons balansering på hoven snabbare kan återskapa en hov i balans som tidigare av en eller annan orsak gått ur balans genom manipulerande utlägg på hovens tidigare överbelastade sida/del. En hov med dåligt uppvisad hovmekanism kan även bearbetas lite "hårdare" (läs försköras) för att försöka återskapa en bättre hovmekanism då skon kommer skydda dom förskörade strukturerna i hoven.

Ett utdrag ur en artikel av Uno Yxklinten och Eva Eternell Hagen
Att det inte är strålen som är en blodpump, utan att hela hovens expansion via belastning av benens tryck ovanifrån.

:bow::bow: Ah, tack. Tur att någon annan kan formulera sig iaf!

Jag skrev detta i tråden Fysiologisk verkning och lägger in ett stycke därifrån hit då jag tror du bättre förstår vad jag menar.
[/B]

Tackar!
Jag har läst hela din tråd nu, och precis så har jag också lärt mig (från böcker och folk - dock ingen hovis ... :o).
Låter väldigt rimligt.

Jag har vid detta laget förkastat "sanningen" om stora fötter = mjuk gång.
Tack alla för synpunkter!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka