Stora hovar ger bättre gång - hovslagarefråga!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bennie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 537
B

Bennie

Jag har en fråga till alla hovslagare härinne om något som jag hörde härom dagen och inte fattar.

(Och snälla - gör den inte till en skor vs barfota-tråd!!! Jag undrar bara över principen för hovformen!)

Jag har ofta hört (och sett!) att hovslagare vill "lägga ut" hoven , dvs göra den större i omfång.

Sedan jag övergått till en barfotaverkare har mina hästars hovar blivit betydligt mindre i omfång (och dessutom mer "skålade" i sulan)
Detta är ett faktum, och skillnaden har fått mig att fundera ...

Jag satt häromdagen och fikade med en traditionell hovslagare, och frågade då varför de strävar efter att förstora hovarna, och fick då till svar att mekanismen förbättras och gången blir mjukare på hästen med större hovar.

Är det någon hovslagare (eller duktig hovmänniska) som vet / tror / har erfarenhet av detta?
Blir gången bättre av större hovar?
Skulle det vara en nackdel ur "ridsynvinkel" att ha en häst med icke-utlagda hovar?

Kan någon förklara? :bow:

Sv: Stora hovar ger bättre gång - hovslagarefråga!

Vilka hovslagare pratar du med egentligen? Det är som att säga att man ska köpa två storlekar större skor än det man behöver för att man går stadigare då!!??

tycker det låter konstigt och har aldrig hört nåt sånt. det man ska göra är ju att lägga ut skon lite så den får stöd även bak, och inte sko trångt. många hästar som varit skodda av mindre bra hovslagare har fått trånga hovar med låga trakter pga hovis har skott alldeles för trångt! båda mina gick upp två stl då jag bytte hovis...

och ang barfota så har jag motsatt erfarenhet, hovarna är större nu än med skor..

Vilka hovslagare pratar du med egentligen? Det är som att säga att man ska köpa två storlekar större skor än det man behöver för att man går stadigare då!!??

Jag vet!!!
Jag skrattde mig av stolen när han sade det, för alla vet ju hur smidig man blir i simfötter ...
Men det var allvar, så därför undrade jag här.

Killen i fråga är erkänt duktig och skor många framstående hästar, så det är inte "Hemlärde Kalle Knack" som sa det.
Och han är inte den ende här som verkar fram större hovar.

och ang barfota så har jag motsatt erfarenhet, hovarna är större nu än med skor..

Fast mina sex hästar har fått betydligt mindre hovar.
Och halvbloden som hade "genetiskt" platta sulor har nu fått skålade sulor ... (Så mycket för genetiken ...:smirk:)

Det måste bero på hur man verkar.

Är fortfarande nyfiken på argument för varför man förstorar hovar ...
Om det nu inte är för gångens skull ...

Jag vet!!!
alla vet ju hur smidig man blir i simfötter ...

Ja, tänk vilken vacker gång man får! Fina, höga benlyft :D

Har aldrig hört det där med stora hovar innan, vore kul om en hovis kunde hoppa in här och förklara (om det ens är sant).

Alltså? Jag vet inte om jag förstår dig helt. Jag lägger ibland ut SKORNA för att dels bredda hoven, när jag anser att det är optimalt för hästen och dels för att låta hoven "växa" i under skoperioden.
Att hovar minskar lite i barfotagång är ganska vanligt, de blir ofta lite mer upprätade och stumma i sin form.

Jag strävar INTE efter att förstora hoven, däremot att låta den bli så stor som den bör vara. Ibland vill man minska den istället när den är alltför utfluten tex.

I islandshästvärlden är det en mycket vanlig (miss)uppfattning om att ju större hovar desto bättre. Stora, höga och typ o-verkade.

"och fick då till svar att mekanismen förbättras".

Det är väl till viss del sant. När hoven fått den form man önskar(om den var lite och trång från början) så har ju hovmekanismen förbättrats.

Kan han ha menat att hästen får ett "längre" framsteg när den har en lång tå? (Nu är det inte riktigt sant att steget blir längre, men hoven får i alla fall en annan svävningskurva så steget blir annorlunda om tån är längre.) Jag vet dressyrryttare som vill ha långa tår på hästarna för att de ska få bätte framsteg i ökad trav.

Alltså? Jag vet inte om jag förstår dig helt. Jag lägger ibland ut SKORNA för att dels bredda hoven, när jag anser att det är optimalt för hästen och dels för att låta hoven "växa" i under skoperioden.

Jo nej, det var inte skorna vi pratade om, utan själva hoven.

Att hovar minskar lite i barfotagång är ganska vanligt, de blir ofta lite mer upprätade och stumma i sin form.

Hmmm - intressant!
Menar du upprätning i betydelsen att trakterna blir för höga? Eller upprätning i annan betydelse?
Fungerar hovmekanismen sämre på en kompakt hov än på en mer utlagd? (Förutsatt att strålen är frisk och sköter "blodpumpen" som den ska.)

Berätta mer för en vetgirig lekman :bow:

Jag har aldrig hört talas om att lägga ut hoven:rofl: skon däremot.
Om en häst har raka hovväggar funkerar inte elasticiteten ngt vidare. Ännu värre om den dessutom är hög.- därav den mjukare gången om den en väl funktionerande flexibel hov.

Din häst var kanske platt o utfluten tidigare- en sån måste hållas ihop lite.

Hoven ska inte ha samma diameter vid kronranden som nertill, men heller inte ha dasslock.

Kunde du inte ha frågat ngn med adekvat utbildning- typ en Vet.eller en hovis om vad din barfotaverkare tutade i dig:rofl:
Tror du att strålen är hästen enda stötdämpare oxå?

en häst som står still länge får ingen större cirkulation- även om den står o gungar på strålen- rörelsen genom kroppen o hela hovens stötdämpningsfunktion sätter fart på den. Tänk på att det blir tryck ovanifrån- hästens egen tyngd- hovväggen vidgar sig o strålen får mottryck från marken på strålen. Den behöver alltså inte sticka upp ovanför hovväggen för att belastas.

Titta på coaris barfotaverkning.

Senast ändrad:

Det är väl till viss del sant. När hoven fått den form man önskar(om den var lite och trång från början) så har ju hovmekanismen förbättrats.

Kan inte annat än hålla med där.

Har fått hem hästar som har gått trångt skodda och därför haft ont, när de sen blivit av med skorna ett tag så har ju hoven blivit större mot vad den var innan, men inte större än vad den borde varit från början.
Har ett sto hemma nu som efter hon blev av med skorna inte heller har haltat en enda dag och anledningen till att jag fick köpa henne var för att de inte hittade anledningen till hältan. Nu satt väl inte allt i att hon var trångskodd, men jag är övertygad om att det var en del av problemet.

/M

Kunde du inte ha frågat ngn med adekvat utbildning- typ en Vet.eller en hovis om vad din barfotaverkare tutade i dig:rofl:

Vad jag kunde förstå av ts 1:a inlägg var det en tradionell hovslagare som kommit med detta uttalande?

Tror du att strålen är hästen enda stötdämpare oxå?

Men nu skärper vi oss lite grann och läser ordentligt ;)

Det var en välrennomerad och utbildad hovslagare som sade detta - inte min verkare.

(Ni måste inte haspla ur er en massa påhopp om barfotaverkning så fort någon nämner ordet. Ibland- tex denna gång - gäller frågan inte om barfota är bättre än skor, utan är helt enkelt ett kunskapssökande!)

Han frågade om hovis uttalande( tror att det var lite missförstått):angel:

Sen köper han vad barfotaverkaren säger- med hull o hår.
Strålen är en blodpump:rofl:

Sen köper han vad barfotaverkaren säger- med hull o hår.
Strålen är en blodpump:rofl:

Egentligen har jag ingen lust att ta konfrontera en kategorisk person som du, men jag har två frågor:

"Blodpump" var satt inom citationstecken, eftersom jag (som den lekman jag är) inte vet vad jag ska kalla det.
Men detta med att strålen har betydelse för blodcirkulationen kan man läsa i alla möjliga hästböcker - och då har jag inte ens börjat läsa barfota-biblar.
Är det inte sant? Har strålen ingen betydelse för blodcirkulationen?
Vilken uppgift har strålen då?

Sedan vill jag gärna veta vad du grundar ditt antagande att jag missuppfattat allt på?
Om man inte "förstorar" hovar för att mekansimen ska bli bättre - varför gör man det då?

Jag vill gärna ha sakliga svar, och slippa ogrundade kommentarer om att "jag köper allt vad barfotaverkaren säger med hull och hår" . Detta är frågor jag själv går och funderar på.

En stor fördel med borfotaverkare tycker jag är att de förklarar vad de gör och varför. Sedan kanske det kan vara helt åt h-te, men de har i alla fall en klar uppfattning om varför de gör som de gör.
Jag tycker det är väldigt svårt att få sakliga förklaringar från hovslagare, och i slutänden faller ju det tyvärr tillbaka på ert eget skrå.

En stor fördel med borfotaverkare tycker jag är att de förklarar vad de gör och varför. Sedan kanske det kan vara helt åt h-te, men de har i alla fall en klar uppfattning om varför de gör som de gör.
Jag tycker det är väldigt svårt att få sakliga förklaringar från hovslagare, och i slutänden faller ju det tyvärr tillbaka på ert eget skrå.
Min hovslagare förklarar också vad han gör och varför. Han är inte någon barfotaverkare min häst är skodd.

Frågan är väl om hovslagaren menade att man generellt strävar mot större hovar eller om det är så att många hästar är för trångverkade och därför behöver få större hovar för att komma upp i sin "tänkta" och därmed ultimata storlek.
Jag har själv aldrig hört någon hovslagare säga att den generellt vill öka hovstorleken men jag har också sett många stora hästar med för små hovar så jag tror att din hovslagare menade det sista alternativet.

Du får ursäkta mitt skratt, men du är inte på långa vägar den förste som kör det där med "blodpump"- *skratt igen*:smirk:

Alla djur har sina behov o lösningar av stötdämpning.
Katt o hunddjur har trampdynor, vi har hälkudde, elefanter har en sinnrik konstruktion o hovdjuren har en annan.

Din hovisbekant menar nog att hästarna har haft för trånga hovar i förhållande till vad som borde vara en normal hovform där hoven är ngt konformad för att den ska kunna bredda sig vid islag.

Coari skrev mer kunnigt om detta i sin tråd- läs.

Titta även på anatomibilder- hur det ser ut ovanför strålen.
Sen är hästen ett tungt djur.
Hela hovens funktion / dess mekanism är sammansatt på ett genialiskt sätt, för att kunna bära upp den i ett för djurriket ganska långt liv:bow:

Det mest spännande är väl att vetenskapen faktiskt inte är helt överens om hur hovmekanismen egentligen fungerar. Om jag inte missminner mig så var det väl åtminstone två-tre teorier som diskuterades här på Buke för bara något halvår sedan.

Den har jag nog missat.

köper inte din vän Strassers "vetenskapliga" studier.

Alldéles för fast i sin trångsynta bild av hur den funkar.
hon verkar heller inte kunna erkänna att hon har fel- i vissa lägen.

Både Sanhcp o svenska falangen har ändrat sin uppfattning lite vartefter, bara på ngt år. Ändrat på sitt mantra:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka