Stora blodmasken

Sv: Stora blodmasken

Jag ber 1000 gånger om ursäkt om jag skrämt upp dig! Ville bara av ren omtanke berätta vad min vet. sa idag. Trist om det skulle hända något... Bad ju dig även kolla en extra gång med din vet. för att du skulle vara på säkra sidan. Försöker absolut inte pracka på dig nåt nonsens!

Mvh

Ne det är lugtn:) Hade bara aldrig hört nåt sånt påstående förut så jag blev lite "förvånad":crazy:

Jag sprider ingenting utan bad TS kolla upp en extra gång med veterinär! Det var av ren omtanke o inget annat!
Att du skriver det här är att sprida det.
Jag har inte missuppfattat min vet! Hon påpekade vid ett par tillfälle att vi inte skulle avmaska stoet eftersom det var så nära fölningen, utan vänta till ca en vecka efter fölningen istället.
Detta är en vet. jag haft i många år o hon har haft klart för sig hittills. Hon har mitt fulla förtroende.
Det kan vara en helt suverän veterinär, jag har inte sagt något annat! Men jag ifrågasätter fortfarande VAD det är som skulle sätta igång, och vilket medel, vilken process som påverkar. Ren nyfikenhet från min sida då jag aldrig hört det tidigare. Och att vänta med avmaskning till 1v efter fölning har jag aldrig hört NÅGON säga tidigare, så jag är väldigt nyfiken på det påståendet också. Och eftersom du själv inte kan förklara varför du skulle vänta så har hon ju inte nått fram till dig riktigt heller. Att bara suga åt sig saker utan att ifrågasätta kan bli väldigt tokigt. Det är lätt att missuppfatta saker när man inte förstår varför. Det är inget påhopp, utan en vänlig "varning" till dig, precis som du gör till TS.

En liten sak vad som kan hända om man bara litar på sin veterinär och inte ifrågasätter: min häst var in till veterinären och behandlades för hälta bak. Jag hade själv valt veterinär, det är en känd sådan som figurerar i tidningar och har utbildningar osv. Min häst blev utdömd vid tredje återbesöket. Jag kunde inte få en bra förklaring till varför min häst inte blev bättre, och bestämde mig för att jag INTE vill ta någon som inte kan låta mer säker på orden. Åkte till annan klinik och hästen behandlades på ett annat ställe än tidigare samt att jag fick andra råd som påverkade grundorsaken till problemet. 3v senare hade jag en ohalt friskförklarad häst. Ursäkta utsvävningen lite, men det gör kanske att du förstår varför det är viktigt att ifrågasätta och att man själv känner att man FÖRSTÅR varför man ska göra vissa saker eller inte.

Jag har inte heller någonstans sagt att avmaskning sätter igång utan att den KAN komma igång. Självklart bad jag TS kolla upp en gång till med vet. för att vara på den säkra sidan!
Och just det undrar jag, VAD är det som gör att avmaskningen kan sätta igång förlossningen. Är det själva administrationen, är det substansen som används, är det toxiner från maskarna som dör, eller vad är det. Varför vända sig till ytterligare en veterinär innan man vet bakgrunden till det din veterinär sa till dig. Har man mer fakta är det lättare att få en tillförlitlig upplysning från andra veterinärer om man nu vill fråga fler.

Jag tycker du har en ganska tråkig ton o att du överreagerar en aning!
Jag ber om ursäkt om du tycker min ton var tråkig. Jag har läst igenom flera gånger och har svårt att se vad det är som du uppfattar som tråkig ton. Jag vill bara veta, är nyfiken och vetgirig om allt som gäller maskar. Får jag då höra något som jag aldrig hört tidigare så vill jag ju veta grunden till påståendet, annars är det inget värt för mig.

Jag har inte ställt diagnos eller på något sätt gjort något olämpligt anser jag. Du får det att låta som jag sprider nån helt felaktig propaganda! :D

Eftersom vår häst är betydligt närmare fölning än TS tyckte vår veterinär att vi skulle vänta. Jag litar på min veterinär o har ingen lust att ringa upp henne o diskutera detta med henne. Men jag kommer att fråga när hon kommer nästa gång.

Anledningen till att jag bad TS kolla en gång med sin vet. är ju att de känner varandra o vet. känner hästen osv.

Det står t o m i "håll hästen frisk" att man inte ska avmaska ett sto senare än en månad innan fölning, sidan 92 under fölsto!
(De ger inte någon anledning till varför, vad jag kan se, har dock inte läst så jättenoga.)

utan vänta till ca en vecka efter fölningen istället.

Men meningen med avmaskningen som skall ske i direkt anslutning till fölningen helst innan fölis diar första gången är ju för att komma åt ev. fölmask i mjölken som aktiveras i samband med fölningen innan fölis får den i sig, detta tappar man ju då helt med risken att få en fölmask angripen fölunge. Fölmasken går ju inte heller att kolla innan iom att den "gömmer" sig inaktiv i juvret på stoet.
Jag fick rådet av mkt kunnig seminstations veterinär med många egna uppfödningar att avmaska direkt när stoet fölat, jag gjorde så att stona fick lite varm blandning av vetekli och lite havre efter fölningen och så blandade jag bara i avmaskningsmedlet i det (är ganska jobbiga att avmaska i munnen och ville inte ha något bråk med nyfödd fölis i boxen), mkt uppskattat med lite varm mat efter ansträngningen och det försvann ner med en gång och de fick lite nya krafter att ta hand om det där nya egendomliga som fanns i boxen (förstagångare).

Oki, kan ha missuppfattat henne där. Det är nån vecka kvar tills det är dags o vi börjar sätta oss in i allt som ska ske nu. Men hon tyckte inte vi skulle maska nu iaf.

Jag har inte ställt diagnos eller på något sätt gjort något olämpligt anser jag. Du får det att låta som jag sprider nån helt felaktig propaganda! :D

Eftersom vår häst är betydligt närmare fölning än TS tyckte vår veterinär att vi skulle vänta. Jag litar på min veterinär o har ingen lust att ringa upp henne o diskutera detta med henne. Men jag kommer att fråga när hon kommer nästa gång.

Anledningen till att jag bad TS kolla en gång med sin vet. är ju att de känner varandra o vet. känner hästen osv.

Det står t o m i "håll hästen frisk" att man inte ska avmaska ett sto senare än en månad innan fölning, sidan 92 under fölsto!
(De ger inte någon anledning till varför, vad jag kan se, har dock inte läst så jättenoga.)

Nej då, ingen propaganda alls! Det kan bli lite tokigt när man inte hör tonfall och uttryck, som det blir såhär i skrift. Vad man ska vara medveten om när man skriver på såna här öppna forum är att allt man säger läses av många, och tas som handfasta råd (med skippandet av rådet "fråga din vet").

Håll hästen frisk, vilken utgåva (se tryckår i början av boken)? Avmaskar gör man precis som gylle säger inom ett dygn efter fölning. Avmaskar man senare än 1 mån innan så blir det för tätt inpå förra avmaskningen, det kanske är det de syftar på?

Oki, kan ha missuppfattat henne där. Det är nån vecka kvar tills det är dags o vi börjar sätta oss in i allt som ska ske nu. Men hon tyckte inte vi skulle maska nu iaf.

Det tycker inte jag heller. Vänta tills hon fölat, och ge ett ivermectin-medel.

Det är tredje utgåvan från 1985 som jag har här hemma.

Jag förstår hur du menar att folk läser o tolkar, men jag har varit noga med att flera gånger påpeka att man ska prata med veterinär.

Jag har inte heller sagt att hon INTE ska avmaska!

Tack för era råd (dina o Gylles) ang avmaskning efter fölning. Stoet är inte mitt men jag vill ju oxå veta vad som kommer att hända eftersom vi står i samma stall.

Ja, det är bra att veta vad som händer. Och ju mer man frågar destå mer lär man sig.

Ang. boken så har det hänt mycket på avmaskningsfronten (och andra ställen också för den delen, men det är inte jag så uppdaterad på) sen 1985.

Hästen fick idag, när jag var ute och red, rätt rejäl diarré (?). Kan det ha med masken att göra?
Träcken frpån natten såg helt normal ut men när jag red så "sprutade" det ur na:confused:

Hästen fick idag, när jag var ute och red, rätt rejäl diarré (?). Kan det ha med masken att göra?
Träcken frpån natten såg helt normal ut men när jag red så "sprutade" det ur na:confused:

Knepigt. 250 EPG är inte så farligt mycket, men det är ju innan maskarna blir vuxna de gör mest skada.

Jag skulle avmaska så fort det nånsin gick.

Imorsenär ajg kom ner till stallet så hade hon bajsat normalt under natten... Hon kanske åt ngt olämpligt som fick henne att få diarrée?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka