Stora blodmasken

roadkilled

Trådstartare
Japp, fick svar från labbet igår och det visade sig att pållan har stora blodmasken. Dräktigt (?) sto dessutom. Hur pass farlig är den masken?

250 EPG bör tillägas. Och den andra hästen hade ej någon mask överhuvudtaget:confused:

Senast ändrad:
Sv: Stora blodmasken

Den är en av de farligaste parasiterna hos hästen. Har du haft hästen länge? Har den gått i flera hagar hos dig?

Jag skulle avmaska ögonaböj med Cydectin och efter 12v ta ivermectin-medel var 8e vecka, och få rent hagarna där hon gått så mycket det går.

Mm, det är bara det att hagarna är på ca 1,5 ha styck...:crazy: Dör maskarna nu när det är kallt, eller går det bara in i vila?
Kan det hjälpa att släppa över dem i andra hagen som ej blivit betad i sen oktober? Alltså att den "smittade" (?) hagen får vila...

Tänkte på en sak till... eftersom att den andra hästen ej är smittad; Finns det en risk att min häst fått S. blodmask på det förra stället?Eller varför har inte Häst 2 blivit smittad?

Många frågor nu:p

Det är troligtvis mask hon fått med sig från förra stället. Hur mottagliga hästarna är att plocka upp smitta varierar massor från individ till individ.

Kan du låta hagen vila i 1½ år har du också löst problemet :angel:

Oj....:angel: Men det måste ju betyda att hagen hästarna gick i fram till oktober också är smittad... Bajs också...:mad:

Hahaha, jo:p

Får väl köra med harven. Fast det får nog bli då snön försvunnit och lerperioden är över... Vilket blir i.... maj:crazy:?

Ring o rådfråga en veterinär först innan du gör något! Avmaskning kan sätta igång förlossningen berättade min veterinär idag!
Men jag förstår din oro eftersom det är blodmask. Men jag hade rådfrågat en veterinär omgående!

Oj! Pratade med distr.vet. idag då hon gjorde dräktighetsundersökning på stoet, och hon sa att det var ingen fara att avmaska...:confused:

Men det är kanske längre tid tills din ska föla? Vår tjockis ska ploppa ut fölet nu i februari är det tänkt! (Hon är gigantisk!:D )
Vi pratade just om avmaskning idag när vet. var här, men har du pratat med din ska du ju lita på det!

Okej ja då förstår jag! Fölet här ska komma i juli så då är det nog lugnt! Blev lite rädd där faktiskt;)

Då är det nog ingen fara!
Hoppas du får rätt på det!

Ring o rådfråga en veterinär först innan du gör något! Avmaskning kan sätta igång förlossningen berättade min veterinär idag!
Men jag förstår din oro eftersom det är blodmask. Men jag hade rådfrågat en veterinär omgående!

Det är inte bara blodmask, utan STORA blodmasken. Det är skillnad mot lilla blodmasken (som är hästens vanligaste parasit).

Och kan du vara snäll och be din veterinär om källa till påståendet att avmaskningen skulle sätta igång förlossningen, och vilket medel i vilka situationer. Även om det är veterinärer som säger saker kan man inte bara ta dem på orden och applicera det på allt i fortsättningen om man inte vet VARFÖR något händer när man gör en viss sak. Du kan ha missuppfattat dessutom, så att sprida vad din vet säger till dig utan att du vet varför blir lite galet.

Men jag är hemskt nyfiken på bakgrunden till påståendet och källor, så kan du ta reda på det blir jag jätteglad! Har jag missat nåt vill jag ju lära mig det, och då veta varför det är på ett visst sätt.

Jag vart också lite fundersam ang det där faktisk. Utdrivningen av maskarna ska väl ändå inte kunna påverka dräktigheten i den utsträckningen?:crazy:

Jag sprider ingenting utan bad TS kolla upp en extra gång med veterinär! Det var av ren omtanke o inget annat!

Jag har inte missuppfattat min vet! Hon påpekade vid ett par tillfälle att vi inte skulle avmaska stoet eftersom det var så nära fölningen, utan vänta till ca en vecka efter fölningen istället.
Detta är en vet. jag haft i många år o hon har haft klart för sig hittills. Hon har mitt fulla förtroende.

Jag har inte heller någonstans sagt att avmaskning sätter igång utan att den KAN komma igång. Självklart bad jag TS kolla upp en gång till med vet. för att vara på den säkra sidan!

Och jag läste att det var det STORA blodmasken!

Jag tycker du har en ganska tråkig ton o att du överreagerar en aning!

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka