Stor vit hund, ras?

E

Eskil

Nu buke behöver jag lite hjälp. Försöker komma på en hundras som en kompis till min pojkvän har.
Långt konstigt namn men jag har för mig att "smeknamnet" på rasen började på M.
Rasen verkar vara speciell, iaf den hunden. Han släpper bara in ett par människor som han godkänner, resten vill han inte veta av ungefär.
Det verkar vara någon form av vakthund. Den är stor, vit och lurvig.

Någon som kanske har nån aning om vad jag pratar om? :)

Sv: Stor vit hund, ras?

Maremma kanske? Pastor maremma abruzzese, en fårvaktare.

Edit: Sorry, maremmano ska det vara

Kan det vara
Sredneasiatskaja Ovtjarka
Kavkazskaja ovtjarka
båda är stora lurviga gammla vakt/hede hundar.

Det är ingen maremmano. Den är för liten.

Det verkar passa väldigt bra in på Kavkazskaja ovtjarka. Verkar inte vara någon rolig hund.
Har träffat kompisens hund en gång, och även då på avstånd morrade den åt mig att jag var för nära.
Lite läskigt!

En maremmano har en mankhöjd på ca 70 cm - är hunden större än så alltså?

Maremman i sverige förekommer i många olika variationer då den i orginal är en sammanslagning av 7 raser som ansågs tillräckligt snarlika för att få samma namn. De "underraserna" varierade från stolekar runt 50cm och 20-30 kg upp till 100cm och 100 kg.

Har själv en maremma.
Kan lägga upp bilder så du får se hur de ser ut

Rasens korrekta namn är Maremmano-Abruzzese, kan det vara den rasen du syftar på. Hanarna är upp till 73 i manken och tikar får vara 68 höga, de är vaktande herdehundar och är vita och lurviga.
Jag har rasen själv och har haft den i 22 år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 877
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 546
Senast: Dopy
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 310
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka