Stör vi så mycket som grannar?

Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Hunden får inte skälla. Det är faktiskt fog för uppsägning. Och det räcker inte med att försöka få bukt med det. Det måste bort, problemet. I era skor hade jag hellre lämnat hunden på hunddagis än riskerat boendet. Dessutom verkar ju inte hunden må bra av att vara ensam, och då måste det ju ordnas.

Att katten har gjort ifrån sig i trappan är givetvis helt oacceptabelt, oavsett vem som släppt in den var. Det är ert djur, ert ansvar och det är nog inte lämpligt att ha katten på det sättet att dylikt kan hända.

Det är sjukt störande när någon klampar omkring på hälarna. Vi har haft hälgångare i huset, och det är platta på mark. Man VAKNAR av att de rör sig. Det är helt otroligt att en och samma människa kan ge så mycket ljud ifrån sig. Samma personer var också lucksmällare, vad är det som gör att man inte som normala människor kan stänga en skåpslucka? Varför måste man skicka igen den alt. släppa den? Varför inte stänga den? Är det något man blir lärd (eller inte lärd) som barn och tar med sig genom livet?

Jag skulle ta åt mig av alla klagomål och göra vad jag kan för att förhindra oljud omkring mig. Klagande och oense grannar är jobbigt men det kan orsaka att du blir uppsagd!
Djuren är 100% ditt ansvar. Trots att jag själv är hundägare & kattägare så är få saker så jobbiga som att höra en hund stå och skälla och och få saker är så jobbigt som kattpisslukt. Så jag förstår klagomålen åtgärda det så kanske dom står ut med hur ni går över golvet osv. och be om ursäkt-skriv en lapp att ni jobbar på problemet.

Sen OT Usch för att bo i lägenhetshus. Tackar varje dag som går över att jag inte längre bor i lgh!!

kl
På stället där jag bodde förut hade jag en granne som så fort han fick lite för mycket i sig (han var alkolist så det hände ofta) satt hela kvällen och natten och gav kommando till hunden att skälla. Hundar som skäller är irriterande, men när man hör gubben säga "Skäll!" till hunden innan varje skall är det ännu värre.

Gubben tyckte också att det var en brilljant idé att spela samma låt om och om igen hela natten. Man bir väldigt trött på Pretty Woman när man har hört den om och om igen i flera timmar. Speciellt när det är meningen att man skall gå upp och jobba dagen efter. Trots massor av klagomål till hyresvärden hände ingenting så då flyttade jag istället.

Sluta ha hunden själv hemma och släpp inte ut katten, så är två problem lösta direkt.

Sen ska man gå mjukt på golv. Inget stampande som det kommer en hjord elefanter. Sånt blir jag tokig av!
Skåp håller man i tills dom stängs. Man slänger alltså inte igen dom.

Har också haft min beskärda del av jobbiga grannar. Lösa katter i trapphuset, skällande hundar, fester, folk som klampar i golven och pratar så högt att jag kunde ta del av varenda ord m.m.

Nu när jag läst tråden så är jag otroligt glad över att vi numera bor i hus.
Dessutom utan skåp som slängs igen. Jag hatar det till den grad att vi satt dörrdämpare på både köksskåp och toalettsits. Hatar när barnen bara smäller ner locket på toan och nu slipper jag det irriterande ljudet.

Jag hade blivit tokig om ni var mina grannar. :p

Ni har fått bra råd om det mesta, vad gäller köksluckorna så sätt på luckdämpare (alltså inte "tassar" utan såna här).

Eftersom man blir nyfiken, kan ni inte be grannarna om hjälp? En granne och en av er är uppe i er lägenhet, en granne och en av er är nere i deras och så kan de klampa och stampa och slå i skåpluckorna där uppe, så kan ni se om de är orimliga eller inte? Ev kan ni då också bedöma hur högt ni går?

Det är inte säkert att det är helt normalt att smälla ned hälen först när man går, vissa går på hela foten lite försiktigt. (Jag hör nog ingenting när min man eller jag går, när min treåring går hör man tass tass tass)

(Skällande hund och kissande katt är ju inte ok såklart. Enstaka skäll, några sekunder ett par gånger om dagen tycker jag är helt ok, tror jag.)

Det är helt :love:

Kan försöka smälla bäst jag vill i mina skåp numera.

Toasitsen är jag fortfarande galet kär i! Blir lycklig när jag tittar på den :D

Ni kanske bor i ett lyhört hus? Där jag bodde tidigare var det så lyhört så jag hoppade högt när grannen i lägenheten nedanför mig nös. Stackars dem tänkte jag som har två livliga barn som spelar musik och inte alltid är sams med mamma. Jag kände att jag kunde inte bo kvar där så jag flyttade. De under flyttade också strax efter mig.

Mina grannar som bodde under mig - klagade på att katterna sprang på golvet och att de klampade på nätterna. Kom igen, KATTERNA!

Det har faktiskt förvånat mig flera gånger när jag varit hemma hos vänner med katt, att de låter så förfärligt när de galopperar. De små mjuka tassarna dundrar ned i parketten, kan det vara att träffytan är så smal? Sedan är det säkert ungefär som när folk dammsuger, själv hör man bara brummandet från dammsugaren men gneek shniik gneeek shniik visselljuden och dunsen när någon träffar en möbel går bara rakt ned till grannarna. :D

(Bor i nybyggt tyst hus, det enda man hör ibland är dämpade barnskrik (knappt hörbara) och om någon dammsuger sent gneeek shniiik, och lite piano-piano ekar många våningsplan misstänker jag.)

Mest troligt ar det hunden som ar problemet.
For att bli kvitt er sa drar de nu upp minsta sak de hor. Saker som man med normalt har overseende med.

Gor er av med hunden om den inte kan uppfora sig I lagenhet.
Eller flytta....

Ang att du skriver att hunden kan skälla i timmar;
Hur skulle du själv reagera om grannen hade en hund som tex skällde i timmar på natten när du själv skulle sova. Eller när du skulle plugga, eller jobba...

Det kan ju vara så att alla dessa saker tillsammans har blivit för mkt,,,,även om du inte tycker att vissa av klagomålen är relevanta.

Svar på din rubrik "Stör vi så mycket som grannar"? JA.

Annars hade ni inte fått klagomål.

Be om ursäkt och gör rätt. Ha katten inomhus, varför i hela fridens namn får man för sig att släppa ut katten i ett lägenhetsområden. Riktigt stor brist på respekt för sina grannar! Och för att inte tala om katten, det är knappast "naturligt" att ha sitt revir i ett lägenhetsområde... Känns enbart som en anledning till att inte behöva städa kattlådan.

Hunden ska vara tyst. Punkt. Uppkommer ett problem så löser man det snarast. Har ni talat med grannarna? Gör det. Ge en tid som tränaren sagt att det ska ta. Lyckas ni inte så får ni eller hunden flytta.

Man visar respekt för sina grannar och lär sig att gå tyst.

Jag klarade inte av att visa denna respekt för mina lägenhetsgrannar. Jag flyttade till hus utan grannar vare sig under eller över som behövde bli störda av mitt skåpssmällande och kattspring. Detta utan anmälan.. Så tänk över hur medveten du är om ditt egna beteende.

Ja, det gör ni.

Har själv en granne med en skällande hund, hundskrället skäller avbrutet så fort den kommer ut i trapphuset, det är mycket irriterande.

Samma granne tycker emellanåt att det är ok att renovera lägenheten alla tider på dygnet, igår började han borra vid 22.50 och sedan spika.
Tack och lov har de nu köpt hus och flyttar inom tre månader!!

Grannen ovanför hörs ibland när de går i golvet, men inte så det stör förutom när systersonen typ 4 år är på besök och dunsar runt som en virvelvind, och är det ok eftersom det inte är så ofta, men hade det alltid varit samma stampande hade jag blivit galen.

Att ha en utekatt och bo i en lägenhet är för mig helt främmande, jag blir riktigt irriterad på det, det är inte ovanligt att katterna vill in tidigt på morgonen när matte och husse sover som bäst, men mig väcker de när de sitter på innergården och skriker för att få komma in.

Få tyst på hunden/ge bort den.
Håll katten inne.
Skaffa skåps och låddämpare
Skaffa tjockare mattor

Jag har delvis en annan åsikt än många här.

Man ska få leva i sin lägenhet och slippa att smyga omkring på tå, det ska bara krävas lite normal försiktighet. Man slänger inte igen skåp med full kraft men normalt dagtid så räcker normal försiktighet. När det gäller katten så tycker jag inte att en olycka är hela värden (upprepade är oacceptabla), men man har inte en utekatt om man bor i lägenhet enligt mig. Nattetid ska man däremot vara försiktig men inte in absurdum.

Hunden är jag däremot helt enig om, antingen ser ni till att den slutar skälla igår eller så måste den bort, det är inte acceptabelt aatt lämna en hund att skälla i fyra timmar och grannarnas tålamod är redan hårt prövat. Hade man från första sekund informerat och tränat och aldrig lämnat den skällande länge så kan folk acceptera en del men de har trligen fått mer än nog.

Stör någon har man sedan en tendens att skylla dem för allt.

Jag har själv bara erfarenhet av klagande grannar i en föreningslokal, de klagades från en granne vid tillfällen som att några personer satt och pratade, när ingen var där över huvudtaget och en gång när vi hade allsång en eftermidag under julen så kom styrelsen och skulle kolla upp efter akuta klagomål. De hade då inget att anmärka alls. Det blev rätt tyst efter den incidenten men vi valde att flytta.

Senast ändrad:

Man ska få leva i sin lägenhet och slippa att smyga omkring på tå, det ska bara krävas lite normal försiktighet.

Haken är att det inte handlar om att smyga på tå eller klampa. Vissa människor lyfter upp ett ben, tar fram det och liksom faller ned mot den sidan med hela sin tyngd, fångar upp fallet genom att dundra ned hälen med en smäll och hela kroppstyngden och sedan lyfter de nästa fot. Andra sätter ned fötterna med nästan hela fotsulan samtidigt (hälen bara lite före, men all tyngden kommer inte på förrän fotsulan är i rullning) och använder muskelenergi för att sätta ned foten inte falla handlöst mot den, och hålla upp kroppen med muskelkraft så att tyngden hela tiden är jämt fördelad i mitten av människan ;)

(Själv har jag gjort båda, när jag springer, en gymnastiklärare kommenterade det -inte snällt såklart (det här skulle vara mer effektivt sätt att springa) utan elakt -jag drar av betyg för klumpigt springande med smällande hälar. Sedan försökte jag bli mer balanserad. Gå barfota på grus, aj, illustrerar.)

Om man bortser från aspekten träskor så låter det ena mer än det andra och kanske inte är så ergonomiskt heller, vem vet.

Senast ändrad:

Haken är att det inte handlar om att smyga på tå eller klampa. Vissa människor lyfter upp ett ben, tar fram det och liksom faller ned mot den sidan med hela sin tyngd, fångar upp fallet genom att dundra ned hälen med en smäll och hela kroppstyngden och sedan lyfter de nästa fot.

Tycker du verkligen du beskriver normal försiktighet här? Det är i vart fall inte det jag menar med det påståendet.

Ah, jag tänkte som så att man kanske inte vet om det, då kan man vara normalt försiktig och inte märka det. :D För då är man ju normalt försiktig, man går, inte springer eller hoppar eller har träskor.

(Tänkte bara att om ts har problem med grannarna, inte vill flytta och det inte bara ÄR hunden, då kan man ju kombinera turas om med att lyssna nedanför på sin släkting med att fundera på ev gångteknik och skåpteknik (skåptekniken beskrev någon redan, att hålla skåpluckan i handen tills den är stängd med ett knipp). Att det är bättre än trassel.)

Sedan kan ju grannarna under vara galna också, det finns massor med knäppa människor.

Senast ändrad:

Jag är mycket tålig vad gäller det mesta men skällande hundar gör mig vansinnig.
Och så är det för väldigt många.

Jag kan berätta om en hundägare i en bostadsrättsförening jag bodde i en gång.
Den lämnade hunden, en schäfer, på balkongen medan den arbetade.
Och föreningen hade stora problem med att komma på hur det skulle åtgärdas.
Hunden skällde naturligtvis hysteriskt av denna behandling.
Det slutade med att en grannförening fick till ett föreläggande mot vår förening om att få oväsendet att upphöra vid vite.
Grannhuset hade alltså via Miljö och Hälsa på kommunen fått skällandet att klassas som hälsovådligt.

Så hunden måste tystna omedelbart och totalt.
Annars så kommer ni att förlora er bostad.
Resten är nog inte så farligt.
Men katten skall inte släppas ut.
Kontrollera regler/stadgar ofta så är det förbjudet att ha lös katt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat