Stör vi så mycket som grannar?

Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Tillhör man kategorin som direkt klampar när man går vanligt så är man inte direkt försiktig, liksom man inte är det när man har för vana att slänga igen dörrar etc. De flesta gör dock inte det och folk här verkar utgå från att TS verkligen klampar och smäller i dörrar. Det är ofta att de som klagar är överkänsliga och i perspektivet att de inte direkt skött sig, särskillt när det gäller hunden, så lär de vara mer utsatta än vanligt för klagomål.

Senast ändrad:

Tillhör man kategorin som direkt klampar när man går vanligt så är man inte direkt försiktig,

Du menar att de klampar med flit? De som klampar? Jag menar att de inte vet om det. Likaså med skåpluckor, folk brukar vara tanklösa inte oförsiktiga.

"normal försiktighet när man går" det definieras ju av vad man lärde sig hemma hos föräldrarna och folk har olika föräldrar.

folk här verkar utgå från att TS verkligen klampar och smäller i dörrar.

Inte alls, många inklusive jag har skrivit att det finns knäppa grannar. Men folk som klampar existerar på riktigt (till och med flera inlägg i tråden har hört att det förekommer). Om ts skulle råka vara en av dem så är hennes problem löst så himla mycket enklare än om grannarna är galna. Så då kan man lika gärna ägna några sekunders energi åt att tänka över sig själv först.

Dessutom skriver jag i mitt första inlägg att det bästa är om ts pratar med grannen och går ned till dem för att undersöka saken, då får hon enkelt veta om de är galna, om huset är lyhört eller om hon och hennes moder är en buffelhjord med skåpsmällstendenser.

Hunden är ju ett uppenbart problem som knappt kan diskuteras. (Katter som springer i trappen bekymrar mig inte alls som granne så länge de inte använder trappen som låda. Har bott i många hyreshus med katter klängandes i ytterdörren.)

Ska man få klagar på hur grannar går på golven? Klart att det låter lite när man går på golvet i en lägenhet, de för göra som de vill i deras hem och vi får göra som vi vill i vårt hem men man ska inte passera föreningens regler om oljud efter tio.

Så, är det fler som har problem med griniga grannar?

Under "normala" levnadsomständigheter med t.ex. barn/djur som leker dagtid, så tycker jag inte att man ska klaga. Man måste ju kunna röra på sig i sin bostad. Däremot kan jag förstå folk som inte vill att grannen ovanför t.ex. springer på löpband.

Jag tycker att det är idiotiskt att klaga på hur folk går. Även om jag själv kan tänkas störas av stamp i golvet så skulle jag aldrig få för mig att klaga på det. Själv hade jag blivit vansinnig om grannen hade ringt på och förklarat för mig hur jag ska sätta ner fötterna när jag går.

Bor man i ett flerfamiljshus så får man finna sig i att man hör sina grannar och att det är en lyx att få grannar som man inte märker något av. Däremot kan bostäder i vissa fall släppa igenom för mycket ljud. Men då är det inte de boendes uppgift att röra sig tystare och smyga omkring på tå, utan det är fastighetsägaren som ska lösa problemet med lyhördheten.

Jag har haft en granne som klagade på mig. Hon sov vägg i vägg med vårt kök och stördes när vi diskade på kvällen. Hon tyckte att vi skulle låta bli att göra det efter kl. 20 eftersom hon gick och lade sig då.

Köp ett skällhalsband till hunden tills ni har löst det med tränaren. Det andra skulle jag inte bry mig om. I ett flerfamiljshus måste alla tåla normalt leverne från alla. Vill man ha knäpptyst får man köpa eget. Katten var en olycka, de händer.

Halvt knapplån. Jag måste väl apropå det bara påpeka, eftersom det är så mycket negativt om att bo i flerfamiljshus. Jag har bott i ca 12-13 olika lägenheter när jag flyttade runt i andra hand. Jag har nästan aldrig blivit störd av en granne så jag ens tänkt på det som störning (Jag har noterat ljud tex från TV om man är i badrummet och självklart har jag haft grannar som haft fest någon gång i månaden, men mest så man hört ett svagt dunk dunk.) och aldrig har någon klagat.

Det som faktiskt stört är enstaka granne som borrat i väggarna ofta och mycket.

Samtliga bostäder har jag betraktat som tysta och välisolerade (mängder av olika byggår har det varit).

Senast ändrad:

Det har faktiskt förvånat mig flera gånger när jag varit hemma hos vänner med katt, att de låter så förfärligt när de galopperar. De små mjuka tassarna dundrar ned i parketten, kan det vara att träffytan är så smal?

Jag trodde att det bara var min katt som var överdrivet ljudlig av sig:D Helt sjukt vad mycket det kan låta av deras steg och hoppande!

Du menar att de klampar med flit? De som klampar? Jag menar att de inte vet om det. Likaså med skåpluckor, folk brukar vara tanklösa inte oförsiktiga.
Varför i hela fridens namn skulle jag mena det:confused:

"normal försiktighet när man går" det definieras ju av vad man lärde sig hemma hos föräldrarna och folk har olika föräldrar.
Nej normal försiktighet definieras av vad folk normalt menar med normalförsiktighet. Alltså röra sig normalt utan att vare sig behöva smyga eller att man klampar. Stänga dörrar normal utan att man vare sig slänger igen dem eller bemödar sig om att göra det riktigt tyst.

Inte alls, många inklusive jag har skrivit att det finns knäppa grannar. Men folk som klampar existerar på riktigt (till och med flera inlägg i tråden har hört att det förekommer). Om ts skulle råka vara en av dem så är hennes problem löst så himla mycket enklare än om grannarna är galna. Så då kan man lika gärna ägna några sekunders energi åt att tänka över sig själv först.
Har jag någonstans påstått att det inte finns folk som klampar, vad läser du egentligen in i vad jag skriver? TS säger sig försöka gå försiktigt och och menar att grannarna nedanför är de som slår i skåpdörrarna. Till motsatsen är bevisad så tror jag att det stämmer.

Jag har varit med om att jag hörde grannen gäspa :crazy:
En annan granne hade väl alkoholproblem och kunde dra på dansband klockan tre på natten en tisdagkväll.

Saknar inte alls den lägenheten. :D

Nej normal försiktighet definieras av vad folk normalt menar med normalförsiktighet. Alltså röra sig normalt utan att vare sig behöva smyga eller att man klampar. Stänga dörrar normal utan att man vare sig slänger igen dem eller bemödar sig om att göra det riktigt tyst.

Och jag menar att alla inte vet vad det är ;) eftersom det inte finns någon industristandard menar jag. Jag försöker verkligen inte diskutera eller någonting egentligen. Jag menar bara att allt är inte alltid är så självklart.

Varför i hela fridens namn skulle jag mena det

Tja det lät som att du inte tyckte det kunde finnas ett mellanting där man kunde försöka vara tyst men misslyckades, utan att mena det.

En annan granne hade väl alkoholproblem och kunde dra på dansband klockan tre på natten en tisdagkväll.

Ah, jag har aldrig haft grannar med alkoholproblem (attitydproblem och vad man nu kan ha, bara ganska normala människor) osv, inte vad jag vet i alla fall.

Och jag menar att alla inte vet vad det är ;) eftersom det inte finns någon industristandard menar jag. Jag försöker verkligen inte diskutera eller någonting egentligen. Jag menar bara att allt är inte alltid är så självklart.

Tja det lät som att du inte tyckte det kunde finnas ett mellanting där man kunde försöka vara tyst men misslyckades, utan att mena det.

Nej, det jag försöker få fram är att man varken ska vara onödigt bullrig och klampa omkring, slå i dörrar mm eller smyga omkring i sitt eget hem utan att störa. Uppför man sig normalt, såsom de flesta människor gör, så ska det inte vara några problem.

Flera som svarade verkade ta förgivet att TS klampade i golvet och smällde i dörrar.

Jag har bott i lägenhet i större delen av mitt liv och har inte haft problem med varken klagande grannar eller störande grannar och vi har varken krävt särskild hänsyn eller lämnat det.

Angående buffelhjordsfanfaren kan jag tipsa om att ha yllesockar jämt inomhus. Jag har gått från att klampa till att skrida fram över golvet. :D

Jag trodde att det bara var min katt som var överdrivet ljudlig av sig:D Helt sjukt vad mycket det kan låta av deras steg och hoppande!

Nädå , grannen ovanför mig har tre katter och när dom racer hörs det jätteväl, men jag har inge problem med det..kul att dom racar när dom aldrig får vara ute

Jag tycker alla som sätter ner hälen först klampar och det gör fysiskt ont av att höra ljudet! Skulle jag gå så så får jag hemsk värk direkt.
Man ska ta emot på främre trampdynorna!

Jag har dämpare på alla skåp och lådor (vet inte vilken sort, men de dämpas och går igen mjukt :D), det är jättebra men däremot blir man så van med det så man kan råka smälla på rätt bra när man är någon annanstans..

Till ts; ja det låter som att ni låter lite mer än vad jag hade tyckt var bekvämt.

Jag tycker alla som sätter ner hälen först klampar och det gör fysiskt ont av att höra ljudet! Skulle jag gå så så får jag hemsk värk direkt.
Man ska ta emot på främre trampdynorna!

Och gar jag sa lagger min rygg och hoger hoft av direkt. Jag maste satta ner halen forst for att inte fa ont ... Tur jag inte bor i lagenhet i Sverige:crazy:

Det är väl bara att konstatera att HSP (Highly Sensitive People) (som jag) inte ska bo i lägenhet. I morse vaknade jag 5.20, inte för första gången, av att min granne duschade. Hon är sjuksköterska och börjar tidigt vissa dagar men ändå...?
Det bästa var ändå i min förra lägenhet. En granne berättade att min hund ylade på dagarna - något helt nytt för honom, han var nio år då. Tydligen hade han hållit på i sex månader innan någon informerade mig! "Man vänjer sig" sa en nyinflyttad granne. Eftersom jag hade möjlighet att ta hunden med till jobbet var det ju inget svårlöst problem men det hade ju varit bra att få reda på detta tidigare och kanske träna bort det...?
I min nuvarande lägenhet är det skrämmande lyhört, grannar som kommenterar att man är förkyld eftersom de hör att man hostar och nyser, grannen som snarkar så att jag får gå och lägga mig i vardagsrummet...
Jag borde bo i ett eget hus men det kommer jag aldrig att få råd med!

Haha, visst är det eg fruktansvärt vad man vet om sina grannar.. Jag bodde tidigare i ett sinnesjukt lyhört hus. En gång när jag låg hemma i influensa ringde det på dörren, då hade min urgulliga mammalediga granne hört att jag var sjuk och köpt glass och yoghurt till mig när hon ändå var och handlade. Både för och nackdelar.

Haha, jag brukar höra när grannen vägg i vägg gäspar innan han ska gå och lägga sig på kvällarna :D Kan visserligen ha att göra med att våra rutiner liksom är sammanflätade; hans tv-soffa står precis vid väggen till min huvudända på sängen och han brukar alltid ha läggdags när jag redan ligger i sängen och läser (det är alltså helt tyst, nästan, i min lägenhet och jag har huvudet precis vid rätt ställe). Tycker det är lite roligt :p
Jag är nog ganska tolerant. Dessutom ser jag till att bo högst upp, så slipper man fundera på grannar som klampar och hurdan gångstil de har :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat