Stör vi så mycket som grannar?

Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Jag har inte heller bott där man inte fått använda vatten på natten. Det är ju skillnad att ta ett glas vatten och duscha i en kvart om man bor i en fastighet där rören tjuter.

Det finns många lägenheter där man inte får duscha och spola på toaletten nattetid.
Min dotter bor i en lägenhet (bostadsrätt) där man inte får bada i badkar, diska eller tvätta nattetid.

Tvätta sig kan man göra även utan att duscha, är det en lyhörd fastighet och ledningar som låter så kan man ta duschen när det stör mindre, exempelvis när man kommer hem.

Precis. For mig ar bara tanken att det ar 'storande' och maste regleras nar folk duschar och gar pa toaletten absurd. Om jag behover ga pa toa klockan 3 pa morgonen, eller om jag kommer hem fran en resa/jobb och behover duscha sa maste jag i rimlighetens namn fa gora det.

Men så är det inte i alla lägenheter och det är något som man måste acceptera.
Antingen så följer man reglerna eller så flyttar man till annat boende med passande regler.

Bryta mot reglerna är inte ett alternativ då man kan bli av med sin bostad på det sättet.

Kl:
Efter att ha läst den här tråden så kan jag bara utbrista "tack gode gud för att jag bor på landet i egen fastighet" och jag ska aldrig klaga trots att jag vaknar med +12 inomhus varje morgon och har duschen i källaren.

Precis. Gillar man inte reglerna ska man låta bli att flytta dit, inte bryta mot dem och säga att man tycker att de är fåniga. Resultatet blir ju inte att andra anpassar sig efter ens vilja utan att man kan bli vräkt.

För det första tycker jag inte en fest i månaden är speciellt farligt och varför inte prata med henne?! Säg att du vore glad att få en förvarning när det är fest.

Kanske skulle förtydligat att jag gjort det, då var det förvarning gången efter det men sedan ingenting.

Jag har bott i lägenheter utan fåniga regler.
Både bostadsrätter och hyresrätter.
Så det finns det med.

För egen del så blir jag inte så störd i lägenhet men jag är nog ganska så störande och passar bäst i ensligt hus på landet.

* typ lite knapplån*

Jag har lite svårt att förstå hur kasst man kan bygga hus. Jag bodde under mina 2 pluggår i Linkan i ett studenthus. Ett rejält hus med många lägenheter och bara studenter. Det var mycket fest i huset, men det märktes ALDRIG inifrån lägenheten (om man inte hade fönster öppna och folk tjoade och tjimmade utanför, vilket de sällan gjorde, eller att man kunde höra liiiite musik från fönstret).

Det enda som störde mig där var någon gång när någon sprang uppe bland förråden på vinden (bodde högst upp) eller när min granne jävlades med mig genom att plinga på dörren när han visste att jag sov (ja vi kände varandra)... :p

Ibland kunde jag höra att samma granne spelade musik, om jag hade det helt tyst hos mig eller la örat mot väggen. Ibland kunde jag höra någon granne när jag var i badrummet och de också var det.

SÅ ska hus byggas! :D

Det finns hus byggda så där folk ändå klagar och blir störda, som jag skrev innan så fick vi i en föreningslokal klagomål vid tillfällen ingen överhuvudtaget var i lokalen, andra tål i stor sett vad som helst och undrar varför folk klagar.

Självklart kan det finnas folk som klagar bara för att klaga. Det finns det ju fler exempel på här i tråden!

Men ändå! Jag är varken lättstörd eller helt ostörbar, men det där huset va fan helt jäkla suveränt!

KL

Blir helt mörkrädd när jag ser vissas svar här! :o

Självklart ska man inte ha fest 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, men bor man i lägenhet kan man inte störas av dusch, toalettbesök och barn/djur.

Gör man det får man antingen flytta till villa eller fundera på om man kan hitta någonting att glädjas åt i livet så man slipper störa sig på allt och alla. Måste vara otroligt jobbigt.

kl

Huh, jag tappade lusten att flytta känner jag! :eek:
Efter att ha bott i hus i 10 år och inte ha behövt tänka på huruvida jag stör eller inte, så riskerar jag nog att vara en störande granne när jag flyttat. :eek:

Det jag dock är mest orolig för är att hundarna ska störa. Har en som är rätt skällig, frågan är om det ens kommer att funka i en lägenhet med henne. Jag har redan nu funderat på att avliva henne när vi flyttat om det inte funkar med henne, hon är inte lägenhets-/stadshund egentligen.
Och så får man väl kupera svansen på den andra hunden för den om något kan störa och hon viftar ofta på svansen bara jag kikar lite på henne :D:p

KL

Självklart ska man inte ha fest 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, men bor man i lägenhet kan man inte störas av dusch, toalettbesök och barn/djur.

Gör man det får man antingen flytta till villa eller fundera på om man kan hitta någonting att glädjas åt i livet så man slipper störa sig på allt och alla. Måste vara otroligt jobbigt.

Jag blir mörkrädd när jag ser ditt svar :( Ska folk som sköter sig straffas? Klart som korvspad att man kan bli störd.

I min dotters lägenhet, där man inte får bada på natten, så är det alldeles tyst om natten.
Mycket tystare än i något av husen som jag har bott i på landet.

Enstaka fester är några gånger om året. Det är inte kul med någon som har högljudda fester varje löningshelg.

I min trappuppgång har vi just nu en arbetslös ungdom som gärna har fester för sina kompisar vardag som helg. Jag bor flera våningar under och hör inte ljuden från lägenheten men springet i trappen. De är som en lämmeljord som klampar i trappen och skriker åt varandra oavsett vilken tid på dygnet det är. Och de gillar av någon anledning att springa upp och ner i trapphuset, och det är extra roligt att ringa på folks dörrar mitt i natten. De har också spytt från balkongen ner på andras balkonger.
För några veckor sen fick vi som bor i uppgången brev från förvaltaren där vi uppmanades att anteckna störandet.

Känner igen mig. Hade ljudet varit isolerat till enbart lägenheten tror jag inte fester skulle störa lika mycket (förutom för de som kanske bor just under och över), men det hörs ju något ofantligt från trapphusen! För att inte tala om utanför huset där folk gärna står och röker, tjoar, tjimmar, skriker efter portkod o.s.v. Märks kanske särskilt tydligt vid vårt hus som bara är tre våningar. Och sedan all nedskräpning som du säger, spyor har jag tack och lov varit förskonad från men utspillda ölburkar och flaskor, skräp ute på gården är inte jättetrevligt det heller.

En tentaperiod i våras hade vår granne fest på en torsdag. Förmodligen var hennes tentaperiod slut då - men jag hade min tenta klockan 8 dagen därpå. Blir arg bara jag tänker på det :rage: Tyvärr sa jag ingenting då eftersom hon var nyinflyttad och det kändes dumt att klaga efter en enda fest, idag hade jag nog pratat med henne dagen efter.

Jag tycker självklart också att man ska få leva ett normalt liv i sin egna lägenhet, men bor man i lägenhet måste man också kunna kompromissa på vissa plan för att inte inskränka på sina grannars rätt att kunna leva ett normalt liv i sina lägenheter. Det kan till exempel innebära att man inte har fester lika ofta som man velat (eller hyr en lokal för dem), och vid de tillfällen man faktiskt inte kan undvika att störa sina grannar - förvarnar om det så att grannar kan planera att t.ex. sova borta om det skulle behövas.

Senast ändrad:

Där kommer det ju ett tillägg ... om man bor i en fastighet där rören tjuter. Nu gör ju inte alla det faktiskt tror jag de flesta bor i fastigheter där rören inte tjuter.

Finns det regler som man blir informerad om innan man flyttar in i sin lägenhet så får man givetvis följa dem hur absurda de än är. Det är ju något man tar ställning till innan man tackar ja till sin lägenhet.

Men, jag tror att det kan bli svårt att ta upp det som en störning och få gehör hos miljö och byggnämnden exempelvis och för att bli vräkt krävs det mycket.

KL

Alla tycker inte om djur.
Barn kan väsnas ganska ordentligt, men det går också att be dem att vara lite tystare om de väsnas. Har du hört ett gäng ungar som skriker och tjoar för fullt när de är helt uppe i sin lek?
Självklar kan det bli störande om det händer ofta!

Hänsyn är nog det som krävs i flerfamiljshus: man får acceptera vissa störningar men man ska också undvika att störa andra.

Det är vad jag känner också, därav har jag inte tagit upp det med henne utan jag får ju ta att jag blir störd (och arg) :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat