Sv: Stor SUCK ang val av försäkringsbolag...
Tack för ditt inlägg! Har också funderat på IF, eftersom de har fast självrisk. Men vet inte riktigt... Uppfödaren har Sveland och rekommenderade dem, men det var något med villkoren (som jag inte kommer ihåg just nu) som jag hakade upp mig på - plus deras självrisk. 1400 plus hela 25% på det överskjutande beloppet. Det kan bli DYRT vid ex operation...
Då har troligen uppfödaren sin dolda fel försäkring i Sveland?
Kan vara en bra idé att ha samma första året.
Inte för att det inte fungerar att ha olika bolag, men oftast betydligt enklare OM det skulle vara ett dolt fel på valpen. (mindre papper att skicka in då)
Sveland har dessutom en kraftigt rabatterad försäkring första året (junior försäkring)
År två blir det betydligt dyrare att ha den försäkrad i Sveland och då är du naturligtvis varmt välkommen till If (ser lite ”konstigt ” ut, ser jag, menar så klart inte att du inte är välkommen nu direkt

)
Dolda fel försäkringen och uppfödarens ansvar enligt konsument köplagen är dock 3-årig, men min erfarenhet är att de flesta dolda fel dyker upp första året.
Vist det finns mängder med exempel på saker som räknas som dolt fel som kommit fram först vid år två och 3.
Men de flesta brukar komma tidigare.
Är som tidigare har sagts bara If som har fast självrisk, väljer man dessutom veterinär extra så ingår det mesta och en hel del mer än vad som finns i Svelands försäkring.
En annan stor fördel med If är den enkla skadehanteringen, i de flesta fall behöver ingenting skickas in utan det går att reglera direkt via telefon också en sak som If är ensamma om.
Finns mer som If är ensamma om, men kanske bäst att ta det via PM så det inte räknas som reklam?
Nackdelen att ta Sveland första året för att sedan bytta bolag är så klart att OM hunden får en sjukdom som blir återkommande (exempel på sånt är tex hudsjukdomar men det finns självklart mycket mer)
Är att du kommer att få resv. på detta i ett nytt bolag….
Har hunden däremot varit frisk, så är det inga som helst broplem med att byta bolag, men det är ju sånt man aldrig vet.
Förutom Sveland och If så finns det två bolag till som försäkrar hundar, Folksam och Agria.
Förstår att det är svårt att välja, alla 4 har sina fördelar resp nackdelar.
Ett råd är att du funderar på vad du tycker är viktigast att en försäkring innehåller och sedan utifrån det väljer bolag.
Vänta dock inte för länge, de flesta har en tidsgräns från köpet för att man ska slippa karens och försäkringen börja gälla direkt.
Dessutom för att försäkringen ska gälla utan undantag för tex HD/AD och annat så måste valpen vara införsäkrad före 4 månaders ålder (gäller alla bolag)