Stor SUCK ang val av försäkringsbolag...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 294
H

hopp_o_galopp

Vet inte vad jag vill med denna tråd, mer än klaga lite :angel:, men är det någon mer än jag som inte blir klok på det här med att välja försäkringsbolag? Jag försöker läsa tidigare trådar här på buke, söker på google, läser de olika bolagens villkor och räknar ut premier, jämför självrisker osv. Men tror ni jag är något klokare för det? :confused: Nä! Jag är ännu mer förvirrad och har verkligen ingen susning om vilket bolag jag ska välja till min lille parvel. :crazy:

Sv: Stor SUCK ang val av försäkringsbolag...

Jag kände precis samma...
Efter lite funderande kom jag fram till att jag föredrar en hög, fast självrisk, och då vart det bara ett bolag att välja mellan :crazy:
De har nog alla både bra och dåliga saker, blev så att bilen är i samma bolag och när den kraschade så fick jag mycket bra hjälp, hoppas det blir samma om det skulle hända nått på djursidan :p

Har själv dålig koll på försäkringar och så (vet självklart vad jag HAR, men har inte så bra koll på andra och så), men tänkte svara eftersom vi har samma ras.

Fick rekomenderat av uppfödaren att välja If, där jappen tydligen ligger i billigaste gruppen. Agria t ex har tydligen dyrare med sämre villkor för just jappen (1½ år sedan).

Min är försäkrad i If Liv-sjuk- och olycksfall -10 000 / VeterinärXtra 40 000, fast självrisk 2500. Betalar 1743 per år eller 161 i månaden.

Nu för tiden har uppfödaren bytt till sveland, så de kanske också har bra "jappeförsäkringar"? men hon har ju kennel, så det är säkert olika villkor/priser.

Lycka till i djungeln;)

Ska tillägga att jag inte behövt använda mig av försäkringen, så om den är bra i praktiken har jag ingen aning om :angel:

Jag har precis sagt upp min försäkring hos Agria och tänker vara utan. Just det. Jag betalade 341 kr i månaden, men veterinärkostnader betalades bara om de överskred 1 100:- och hur ofta gör dom det? Inte ens den lilla operationen av en hudtumör (inkl sövning) gick på mer än - 1 100:-. Sen är det självrisk. Och försäkringen täckte bara upp till 25 000:- Vad sjutton ska jag betala 341 spänn i månaden för det??
Enda gången hittills den varit någorlunda användbar var när han kastrerades pga att han var krypt, men för sånt gällde den ju inte.

Jag har precis sagt upp min försäkring hos Agria och tänker vara utan. Just det. Jag betalade 341 kr i månaden, men veterinärkostnader betalades bara om de överskred 1 100:- och hur ofta gör dom det? Inte ens den lilla operationen av en hudtumör (inkl sövning) gick på mer än - 1 100:-. Sen är det självrisk. Och försäkringen täckte bara upp till 25 000:- Vad sjutton ska jag betala 341 spänn i månaden för det??
Enda gången hittills den varit någorlunda användbar var när han kastrerades pga att han var krypt, men för sånt gällde den ju inte.

341 kr per månad låter väldigt dyrt... Jag betalar lite drygt 100 kr per månad och har då upp till 40 000 kr veterinärvård, min självrisk är dock på 1500 kr istället för dina 1100 kr.

Jag hade också min hund sövd nyss (pga analsäck som behövde spolas) och det kostade 1450 kr och gick alltså inte på försäkringen. MEN om han nu blir sjuk/skadad igen inom 125 dagar så täcker ju försäkringen direkt och jag betalar bara 20% av kostnaden. Så även om man har en hund som bara blir lite "småsjuk" hyfsat ofta kan det ju vara bra med en försäkring.

Men visst, vet man att man har pengar så att det täcker upp all tänkbar veterinävård så kan man såklart skippa försäkringen om man vill.

Vad har du för ras eftersom din premie var så dyr?

Tack för ditt inlägg! Har också funderat på IF, eftersom de har fast självrisk. Men vet inte riktigt... Uppfödaren har Sveland och rekommenderade dem, men det var något med villkoren (som jag inte kommer ihåg just nu) som jag hakade upp mig på - plus deras självrisk. 1400 plus hela 25% på det överskjutande beloppet. Det kan bli DYRT vid ex operation... :crazy:

Jag har If på mina djur. Är verkligen nöjd med hur de har hanterat mig under åren som gått. Under den senaste 12-månadersperioden jag jag fått använda alla försäkringar jag har på djuren då en olycka efter den andra har följt på varandra. Först ena hunden, sen hästen, sen andra hunden, sen hästen, hästen, hästen, andra hunden, hästen, hästen, andra hunden, hästen och sen fölet som kom ur hästen och sen fölet igen. ;)

Jag har fått mail från If där de frågar hur det går till och med! Älskar If och speciellt "min" If-tant! :love:

Jag har aldrig haft If till något, har Folksam till både mig själv o hästarna och gården är länsförsäkringar. Gillar inte Agria till häst, så vet ej om det blir det till hunden heller... Som sagt så rekommenderade uppfödaren Sveland, men jag är inte så övertygad... Gillar inte deras självrisker. Gillar Ifs fasta självrisk, bra om det blir något stort/dyrt. Och det låter onekligen som du är nöjd med dem, det kanske lutar åt det hållet... :)

(Funderar på vad det var i villkoren jag inte gillade med dem... Eller om det var premiekostnaden... :confused:)

Min är försäkrad i If Liv-sjuk- och olycksfall -10 000 / VeterinärXtra 40 000, fast självrisk 2500. Betalar 1743 per år eller 161 i månaden.

Hm... jag provräknade och med samma inställningar som du får jag en premie på 1944,- :confused:

Om både din och min uppfödare har/rekommenderar Sveland är det nog helt ok. Kan ju iof vara så att de har bra kennel-försäkringar. Men 25 % var mycket! Som du säger så kan det ju dra iväg om det blir en dyr op el långdragen utredning/behandling. Då har jag hellre 2500 i fast självrisk, det vet jag att jag alltid kan betala, och sen behöver man ju inte fundera över det mer. Typ;). (Har självklart buffert, samt föräldrar jag vet skulle ställa upp om det skulle behövas också!) Är nöjd med If's villkor, det ända är väl att dom har lite restriktioner för HD/ED, men det är ju i regel inget man ska behöva fundera över med en jappe:laugh:

Hm... jag provräknade och med samma inställningar som du får jag en premie på 1944,- :confused:

Ja se på fan, dom har ändrar premien:eek: Kollar papperna:

Förra året:
Liv:409 kr
Vet: 1334 kr
Bonus:0%
Tot: 1743

I år:
Liv: 399 kr
Vet: 1431 kr
Bonus: 8 %
Tot: 1830 kr

Så utan bonusen borde jag hamna ungefär där du hamnar (orkar inte hitta batterier till miniräknaren och mattekunskaperna bak i huvudet:angel:)

Sneeeky:cool:

:D

Ang Sveland; premien är mycket billigare - men som sagt så backar jag för deras självrisk. Den är ju inte kul, alltså... Jag jämför villkor just nu o och är väl inte direkt överförtjust i deras villkor heller... Dels är ersättningsperioden bara 90 dygn, men å andra sidan har If bara 100 dygn - inte så mkt bättre. Folksam och Agria har 125 dygn. Sveland ersätter inga mediciner, If ersätter upp till 3000,- per försäkringsår.

341 kr per månad låter väldigt dyrt... Jag betalar lite drygt 100 kr per månad och har då upp till 40 000 kr veterinärvård, min självrisk är dock på 1500 kr istället för dina 1100 kr.

Jag hade också min hund sövd nyss (pga analsäck som behövde spolas) och det kostade 1450 kr och gick alltså inte på försäkringen. MEN om han nu blir sjuk/skadad igen inom 125 dagar så täcker ju försäkringen direkt och jag betalar bara 20% av kostnaden. Så även om man har en hund som bara blir lite "småsjuk" hyfsat ofta kan det ju vara bra med en försäkring.

Men visst, vet man att man har pengar så att det täcker upp all tänkbar veterinävård så kan man såklart skippa försäkringen om man vill.

Vilket försäkringsbolag har du??
Nej, jag har absolut inga pengar att lägga ut för stora veterinärkostnader, det kan jag lova, men om jag ska betala 341:- per månad och ideliga småräkningar (kände faktiskt inte till om 125 dagarsperiod då räkningarna alltså läggs samman???) OCH försäkringen dessutom "bara" täcker 25 000:- ... ja, då är jag snart uppe i de summorna ändå MED försäkring. Händer det något så får jag väl ta banklån eller vad som helst, 25 000:- är ju inte absolut oöverstigligt om det gäller hundens liv.
Men nu funderar jag ju på att byta bolag eftersom många här skriver om billigare OCH förmånligare avtal!

Tack för ditt inlägg! Har också funderat på IF, eftersom de har fast självrisk. Men vet inte riktigt... Uppfödaren har Sveland och rekommenderade dem, men det var något med villkoren (som jag inte kommer ihåg just nu) som jag hakade upp mig på - plus deras självrisk. 1400 plus hela 25% på det överskjutande beloppet. Det kan bli DYRT vid ex operation... :crazy:

Då har troligen uppfödaren sin dolda fel försäkring i Sveland?
Kan vara en bra idé att ha samma första året.
Inte för att det inte fungerar att ha olika bolag, men oftast betydligt enklare OM det skulle vara ett dolt fel på valpen. (mindre papper att skicka in då)
Sveland har dessutom en kraftigt rabatterad försäkring första året (junior försäkring)

År två blir det betydligt dyrare att ha den försäkrad i Sveland och då är du naturligtvis varmt välkommen till If (ser lite ”konstigt ” ut, ser jag, menar så klart inte att du inte är välkommen nu direkt;))
Dolda fel försäkringen och uppfödarens ansvar enligt konsument köplagen är dock 3-årig, men min erfarenhet är att de flesta dolda fel dyker upp första året.

Vist det finns mängder med exempel på saker som räknas som dolt fel som kommit fram först vid år två och 3.
Men de flesta brukar komma tidigare.

Är som tidigare har sagts bara If som har fast självrisk, väljer man dessutom veterinär extra så ingår det mesta och en hel del mer än vad som finns i Svelands försäkring.
En annan stor fördel med If är den enkla skadehanteringen, i de flesta fall behöver ingenting skickas in utan det går att reglera direkt via telefon också en sak som If är ensamma om.
Finns mer som If är ensamma om, men kanske bäst att ta det via PM så det inte räknas som reklam?

Nackdelen att ta Sveland första året för att sedan bytta bolag är så klart att OM hunden får en sjukdom som blir återkommande (exempel på sånt är tex hudsjukdomar men det finns självklart mycket mer)
Är att du kommer att få resv. på detta i ett nytt bolag….
Har hunden däremot varit frisk, så är det inga som helst broplem med att byta bolag, men det är ju sånt man aldrig vet.

Förutom Sveland och If så finns det två bolag till som försäkrar hundar, Folksam och Agria.
Förstår att det är svårt att välja, alla 4 har sina fördelar resp nackdelar.
Ett råd är att du funderar på vad du tycker är viktigast att en försäkring innehåller och sedan utifrån det väljer bolag.

Vänta dock inte för länge, de flesta har en tidsgräns från köpet för att man ska slippa karens och försäkringen börja gälla direkt.
Dessutom för att försäkringen ska gälla utan undantag för tex HD/AD och annat så måste valpen vara införsäkrad före 4 månaders ålder (gäller alla bolag)

Senast ändrad:

Vilket försäkringsbolag har du??
Nej, jag har absolut inga pengar att lägga ut för stora veterinärkostnader, det kan jag lova, men om jag ska betala 341:- per månad och ideliga småräkningar (kände faktiskt inte till om 125 dagarsperiod då räkningarna alltså läggs samman???) OCH försäkringen dessutom "bara" täcker 25 000:- ... ja, då är jag snart uppe i de summorna ändå MED försäkring. Händer det något så får jag väl ta banklån eller vad som helst, 25 000:- är ju inte absolut oöverstigligt om det gäller hundens liv.
Men nu funderar jag ju på att byta bolag eftersom många här skriver om billigare OCH förmånligare avtal!

Jag har Folksam, tror dock jag har lite rabatt på försäkringen då jag har alla försäkringar hos dem (Villa, bilar, katter, hund och mig själv).

Och ja, man räknar ihop alla veterinärkostnader för en 125-dagarsperiod (eller om det är 120 dagar kanske?), det gäller alla bolag. Därför är det bra att spara räkningarna hela tiden.

Nackdelen att ta Sveland första året för att sedan bytta bolag är så klart att OM hunden får en sjukdom som blir återkommande (exempel på sånt är tex hudsjukdomar men det finns självklart mycket mer) är att du kommer att få resv. på detta i ett nytt bolag….

Detta är anledningen till att jag inte kunnat teckna något ännu. Först tänkte jag ta Sveland första året, m tanke på deras juniorförsäkring, men när jag sen läste att det kunde (nästan m all säkerhet) bli problem längre fram ifall man inte tar "rätt bolag" från början så tecknade jag den inte. Och nu sitter jag här och är helt villrådig. Jag gillar ju verkligen INTE Svelands självrisk.

Tiden för att få karensfritt har redan gått ut eftersom man ska teckna inom 10 dagar, tyvärr.

Men har Folksam verkligen "mängdrabatt"? Jag har ju minst tre försäkringar hos dem och har då verkligen inte märkt av någon rabatt, så dyra som de är! :crazy:

Men har Folksam verkligen "mängdrabatt"? Jag har ju minst tre försäkringar hos dem och har då verkligen inte märkt av någon rabatt, så dyra som de är! :crazy:

Tror att de flesta bolag har någon form av mängd/samlings rabatt
När det gäller Folksam så har de enligt hemsidan 10% rabatt på bil och hem, om man har båda där.

På If kan du få upp till 20% i rabatt om man har allt ( 4 sakförsäkringar) då får man även på djuren.

Även på hund finns det en mängd rabatter att få i de flesta bolag (förutom ovan)
Så finns det mängdrabatter, uppfödarrabatter och har man minst 7 hundar så kan man få flock försäkring. (gäller If kan vara annat antal för flock i andra bolag)
Är man medlem i vissa klubbar kan även det ge rabatt.

I regel (i vart fall hos If) är det inget man behöver tänka på utan den som tecknar försäkringen åt dig, antingen om det är via personligt ombud eller via kontoret, ställer de frågor som behövs och ser till att du får rätt rabatt (utgår ifrån att det fungerar så på övriga också)

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 482
Hästhantering Nykomling här på Buke, var lite hyggliga ;) Jag har lite funderingar gällande den träningsmetod (?) som kallas join up. Efter mycket... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
12 755
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka