Stor skottkärra

Sv: Stor skottkärra

Vaddå i princip alla som har en riktig gård har väl en gödselstack. Jag skulle aldrig köpa en hästgård som inte åtminstone har platta. Dessutom ska man köra upp gödsel på container behöver man också någon sorts ramp och de flesta som jag sett har varit alldeles för smala för att det ska funka bra med dom där tvåhjulingarna.

Vi kan då kallas hästgård. Nu tror jag vi har närmare 100 hästar här... ;)

Men jag tippar skiten direkt på plattan, när det är fullt tar jag traktorn och puttar ihop skiten på höjden.
Skulle aldrig falla mig in att springa runt på en bräda dynghögen med en en-hjulig kärra.
Yrket är slitsamt nog ändå, och att halka omkring på en bräda är inget för mig.

De som testat min kärra har som du varit tveksamma, men sen varit lyriska...

*kl*

Bästa gödselkärrorna enligt mig är de i plast med två hjul. Finns en modell på Bole (170 liter) som är bra. Finns en annan modell som är ännu bättre men kommer inte ihåg var den köptes. Den är ljusare grön och har vita handtag.
Enda nackdelen är att om man fyller den med torvgödsel så blir den så tung att man inte orkar köra upp den för gödselrampen.

*kl*
Jag har en på 3hjul men den är ett as att tömma- dock perfekt att köra maten i :) i plast
Sen har jag en stor på 2hjul från Hörby, också plast... Den är relativt lätt att tömma den med...

Men den allra bästa skottkärran jag har provat någonsin är den på ridskolan jag var som liten. Den lever fortfarande och är minst 30 år... Glasfiber är den gjord av. 3 hjul har den och stooor.
När man tömmer bara slänger man upp den framåt och drar bakåt. Sedan drar man och lägger tillbaka den på hjulen igen.... Tror inte ngn förstår vad jag menar ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
941
Senast: ufot
·
Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 965
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar