Stor och sticker!

H

HonSomSyns

Hejsan
Jag behöver hjälp med min stora bummling till häst. Det är en medelåldersherre vi pratar om som är av rasen adenner. Han är hur mysig som helst men när man sticker ut och rider, det är då problemen kommer.
Det är så här att våran herre har inte så jättebra kondition pga problemet som jag kommer skriva senare och det är nog också en del i problemet. Jo, när man sticker ut och rider så kan han vara hur gullig som helst men helt plötsligtså sticker han-
ibland hemmåt, ibland rätt in i skogen.
Oftast i full galopp. Det är inga problem med att stanna honom men att sen vända honom och få honom på rätt håll kan ta en evighet.

ALltså han är en riktig bjässe som är urstark och när han sticker har man inget att sätta emot. Ibland sticker han inte men ibland sticker han jättemånga gånger på en ridtur.

Så nu behöver jag lite tips på hur jag ska rida honom (förutom att hålla om honom och alltid hålla honom på gång) och hur jag ska få bukt med problemet.

SÅ NU: Bomba med svar för jag behöver verkligen hjälp med min store vän!! :)

Sv: Stor och sticker!

Det beror ju på lite hur du och hästen fungerar.

Mitt första steg hade nog varit att aldrig rida på lång tygel, utan att alltid ha kontakt med hästnes mun så jag är säker på att jag kan reagera blixtsnabbt när hästen får för sig att sticka.
Blir det så att hästen ändå drar iväg så är jag den sortens människa att jag skulle kunna drämma hälarna i sidan på hästne och be han springa fortare. Eftersom det sällan är vad hästen förväntar sig så kan det hända att det tar tvärstopp så man får vara beredd på detta. I de flesta fall blir hästen åtminstone så förvirrad att den saktar av lite, då driver jag på den igen och talar om för den vem som bestämmer farten.

/M

Vad har du för bett i dagens läge?
Ja har ridit en massa ardennrar så vet vad du pratar om när du säger att han är en stor o stark bumling ;).
Vi hade en häst i stallet så stack, vi bytte bett till ett pessoa och då försökte han sticka en gång, men då tog vi tag i han ordentligt i mun och efter det stack han aldrig mera...
Bara en tanke.
Rida i hage eller paddock annars tills du får han i kondition. Han kan ju kanske vara extra "busig" innan han har blivit igång riden ordentligt..
Lycka Till!!

lär hästen och dej själv one rein stop och problemet är ur världen! Att hålla en häst som gillar att springa är bara att ge honom goda skäl att försöka springa ifrån ryttaren;-) Håller du honom kort med båda händerna när han vill dra så blockerar du honom och skapar paniktryck som exploderar. Onereinstop= du tar tyglarna i ena handen, lyfter dem högt upp och sedan slinker du längs den ena ned mot hans mun, tar tag i tygeln och mjukt men bestämt tar du handen mot ditt lår så att hans huvud böjs mot ditt ben. Han KAN inte springa då, inte ett steg en gång. MEN träna för guds skull in detta på marken först (pall kanske?) och sedan ifrån stillastående (du håller hans huvud i tygeln ÄNDA tills han ger efter, så fort han ger efter det minsta lilla så släpp hela tygeln (när du tränar alltså) och håll din andra hand på framvalvet och dra för all del INTE i den andra tygeln. Träna i alla gångarter på säker plats och kom ihåg att ju fortare du rider desto MINDRE får du böja hans huvud annars kan du faktiskt dra omkull honom i högre farter! Googla på one rein stop och du hittar säkert flera beskrivningar! Detta är en säkerhetsgrej som är superenkel och som faktiskt alltid funkar! Tvärstopp helt enkelt och du väntar inte tills hästen sticker utan du gör det så fort du märker att den är på väg. Snart nog tröttnar han på att stå med böjt huvud och undviker at sticka.

Men det är inte så att det inte går att stanna honom men han är nästan omöjlig att vända tillbaka igen efter att man har stannat han ;)

Hur kan du ens ge ett sånt råd till någon som du inte vet vad hon har för kapacitet eller vilken ridstil hon rider i??

En reinstop är enligt mig en svår övning och kräver en välbalanserad och vältränad häst för att göra??
Har jag helt fel så rätta mig gärna, men jag skue inte vija prova på en reinstop med en häst som inte ens är riktigt igångriden än....:bump:

Har du provat med att kliva av hästen och leda den en bit?? Bara så att ni kommer iväg åt rätt håll igen??:idea:

om onereinstop... om du läser noga vad jag skrev så skrev jag att hon skulke träna ordentligt på marken och uppsuttet innan.
Dessutom handlar det INTE om att slita i tygeln utan att faktiskt LÄRA hästen att tryck i den ritkningen i tygeln betyder ge efter och böj.

om vad som var problemet... okej då missuppfattade jag din fråga, jag trodde han stack med dej.

Ok, jag ska bomba med lite tips!

Häst som inte vill gå åt det håll DU vill - lägg en volt, ganska liten och abrupt. Det är jobbigt och hästen väljer (så gott som alltid!) att till slut gå åt det håll du vill. Viktigt är att vara lyhörd för när hästen gör rätt för att i tid ge eftergift och belöna för att hästen gjorde rätt. Ibörjan blir det säkert volt på volt på volt. Sedan behöver man oftast bara göra en volt för att därefter bara göra en förhållning.

Lyhördhetsövningar - avsaktningar, tempoväxlingar osv. Gör hästen uppmärksam på dig.

Stor stark häst - använd körbett! Det är ett bett med kedja och hävstång (bättre än en pessoa då det bettet saknar kedja). Kräver en känslig OCH kunnig hand men man får oxå ett bättre gensvar och ger hästen mer frihet (enligt mig). Men, om du inte upplever att hästen är stark och blir hård i munnen på det sättet kan du gott köra på ett vanligt tränsbett.

Jag har ett ehm, *hjärnsläpp* Ni vet med tre ringar på sidorna eller jag har egentligen fyra. Jag använder dom yttersta.
Och just det med volter har jag prövat och försökt och kämpat med men han lyder ju inte på det utan bara går rakt fram eller står still. Han är ju så stark i huvudet så man har egentligen inte mycket att säga till om på det sättet.

Och Madelene, gör jag så så fortsätter han bara springa och då går det absolut inte vända honom sen. Så det funkar tyvärr inte..

En bild på honom och ni ser ju att har en gansak så grov hals..;)

http://oneonly.bilddagboken.se/p/show.html?id=152209946&directlink=1

Men jag ska rida honom imorgon och testa olika tips ni har gett mig så ska jag ge er en redovisning sedan.:D

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du ens ge ett sånt råd till någon som du inte vet vad hon har för kapacitet eller vilken ridstil hon rider i??

En reinstop är enligt mig en svår övning och kräver en välbalanserad och vältränad häst för att göra??
Har jag helt fel så rätta mig gärna, men jag skue inte vija prova på en reinstop med en häst som inte ens är riktigt igångriden än....:bump:

Nu va det inte jag som föreslog one reinstop, men det är i alla fall de första jag lär en unghäst. Tränar man in det rätt får man en häst som omedelbart stannar och ger efter i nacken så fort man kortar upp den ena tygeln jättekort och tar handen till sin höft. Och det är ju en jäkligt bra nödbroms, i synnerhet när man sitter på en osäker unghäst.
Personligen tycker jag alla hästar borde kunna det, oavsett ridstil :)

Idag red jag min lilla häst. Jag red inne i "paddocken" och tränade ungefär i en halvtimme. Jag körde bara skritt och trav men det räckte gott och väl idag.
Han gick fint i skritten men hans travsteg- inne i paddocken utan andra hästar- blev antingen små, korta, korta eller långa och han sköt iväg och jag hade svårt att stoppa honom.
Här kommer några bilder:
http://www.pixbox.se/alb835665

Jag filmade också men är inte helt haj på hur jag ska kunna visa den.. :P

Det är precis i början på träningen och han har inte riktigt kommit igång så ni får ursäkta för alla stanningar. :p

Ser ut som om du har ett pessoabett? Jag skulle hellre föreslå ett rakt körbett (finns i stora storlekar med :love:) även kallade postkandar. De har kedja och ger tydligare signaler till hästen än ett pessoabett.

Några övningar som passar hästar som ligger på mycket är halter, halvhalter och och bakdelsvändningar. Våra kallblodshästar tenderar att hamna lite på framdelen ibland och dessa övningar hjälper till att förflytta vikten mer till bakdelen. Sätta under sig och till slut ta halvhalter enbart med vikt och inte så mycket med hjälp av tygeltag.

Sen vet jag inte om din häst är körd? Röstkommando i kombination med andra hjälper är en fördel ibland! :angel:

Det är en fin bumling du har!! Har du haft honom länge?

Okej, det ska jag öva mkt på :p

Och, ja han är körd. Fast inte så mkt nu på senare tid men jag tömkör honom ibland. Det tycker han är skoj så det ska jag försöka göra lite oftare.

Tack :D Vad glad jag blir:laugh:

Jag har haft honom hela mitt liv men han blev inte inriden förenns vid senare ålder och då var det inte utav mig utan av andra som hade hästar i mitt stall. Han har ju aldrig blivit tillriden på det sättet. Han har ju alltid bara blivit riden i skog och mark.
Men åter tack!

Några övningar som passar hästar som ligger på mycket är halter, halvhalter och och bakdelsvändningar. Våra kallblodshästar tenderar att hamna lite på framdelen ibland och dessa övningar hjälper till att förflytta vikten mer till bakdelen. Sätta under sig och till slut ta halvhalter enbart med vikt och inte så mycket med hjälp av tygeltag.

Skulle vilja lägga till öppna (på diagonalen är lättast att börja med) samt att rygga några steg ur halten.

Öppna går ju utmärkt att göra ute i skogen också om han skulle bli tung där.

Okej, det ska jag öva mkt på :p

Och, ja han är körd. Fast inte så mkt nu på senare tid men jag tömkör honom ibland. Det tycker han är skoj så det ska jag försöka göra lite oftare.

Tack :D Vad glad jag blir:laugh:

Jag har haft honom hela mitt liv men han blev inte inriden förenns vid senare ålder och då var det inte utav mig utan av andra som hade hästar i mitt stall. Han har ju aldrig blivit tillriden på det sättet. Han har ju alltid bara blivit riden i skog och mark.
Men åter tack!

Förutom alla dressyrövningar som även går att göra i skog och mark så kan du testa med att länga dina läder, då kan du lättare sluta om och sitta mer lodrätt. Har själv haft ardenner har just nu en korsning ardenner/varmblodig travare så jag har också erfarenhet av stora bumliga hästar. Lycka till med din stora vän.

MVH Ann

Rent spontant så ser du väldigt "baktung" ut, du liksom trillar bakåt i lättridningen och din underskänkel åker fram. Svårt att se på filmen men ligger sadeln rätt, med djupaste punkten mitt i?
Är det en hoppsadel?
Du skulle behöva komma djupare ner i sadeln och hålla skänkeln bättre omsluten. Inte klämma, bara hålla om lätt och hålla skänklen på plats!

I övrigt är väl mycket övergångar en bra övning till att börja med, nu ser han lite okoncentrerad ut.

Ja, jag tycker också att jag ser väldigt baktung ut och det känns så också när jag rider ibland men jag försöker att komma i rätt balans men man kommer ganska lätt ganska så mkt bakåt med honom. Men det ska jag tänka på. SAdeln ligger så rätt som jag kan lägga den. Jag tror den ligger rätt. När man sadlar så hamnar sadeln där ganska så utav sig själv.

Jag var ute på min store bummling idag och tog en runda i skogen. Det gick verkligen super!! Jag hade en till häst med idag och jag tränade mkt på att göra halt och rygga medans den andra hästen fortsatte framåt och sedan att den andra hästen ryggade och vi fortsatte förbi. Sedan både travade och galopperade vu utan problem och han var jätteduktig och det var skönt att kunna känna att man hade kontroll över honom. Både hans trav och galopp var sköna och lugna och det var lätt att få stopp på honom och han gjorde inte en enda utbrytning. :D Så idag gick det verkligen bra :D

Tack så jättemkt för alla svar och fortsätt gärna tipsa!!:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar