Stor kanin hane, liten kanin hona.

S

Speedii

Jag har inte tänkt prova detta men en sak jag länge funderat på och
inte fått något bra svar på är

Om tex en Belgisk Jätte hane parar sig med en Hermelin hona kan ungarna
då bli för stora för Hermelin honan att föda då, eller anpassar sig ungarna och växer mer efter födseln?

Sv: Stor kanin hane, liten kanin hona.

Har ingen större erfarenhet mer än en tjuvparning i min närhet. Honan var hermelinstorlek och hanen var väl ungefär dubbelt så stor.
Honan hade väldigt ont innan de föddes, tror det var 3 st, ingen överlevde ( en kan ha levt några timmar). De var stora så tror inte att de anpassat sig.

Ibland anpassar sig ungarna och då är det inga problem.
Men det händer att ungarna inte anpassar sig också.
Den största risken är väl snarare vid parningen, att den lilla hermelinhonan blir skadad av den belgiska jättehanens vikt..

På min skola blev det tjuvparning mellan en hona -rex (dvärgvädurstorlek?) och en hane -belgisk jätte. Hon födde 4 dödfödda, och det tog väldigt lång tid. Antagligen var det nog smärtsamt också. Men det händer att ungarna anpassas efter honan. Men jag skulle inte våga ta den risken..

Hej för några år sen hade jag en belgiskjätte (hane) och en hermelin (hona) där hanen en gång hade brytit sig in till honan och detta resulterade i 8 st pigga o glada (fullt friska) ungar de blev stora men honan hade inga problem vid födslen och hon var pigg hela dräktigheten men under den period hon gav di gav jag henne extra fet mat och välling till bebisarna för att hjälpa till på traven :)

Tror inte det spelar så stor roll hur stor hanen är, mer än vid parningen då. Nyfödda ungar skiljer sig inte så himla mycket i storlek (även om det förstås är skillnad på en nyfödd hermelin- resp BJ-unge) och honans gener spelar ju även in så ungarna blir inte så stora som vanliga ungar av hanens ras. Att ungarna är för stora vid födseln händer ju oavsett om föräldradjuren är lika stora eller ej.

Om hanen är större än honan leder det så gott som alltid (som ovan nämnt) till döfödda ungar och smärtsam födsel för honan, och för ungarna.

Hade en liten löwen hona (storlek som en större hermelin) och en dvärgvädur som av misstag träffade på varandra. Honan hade väldigt svårt vid förlossningen (såg riktigt hemskt ut :cry:) så jag skulle råda alla att INTE para honan med en hane som är större än henne själv då jag både hört och sett vilka konsekvenser som kan följa.

Skulle man para en hermelin och en belgisk jätte skulle honan förmodligen dö innan förlossningen pga ungen/ungarnas storlek.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar