Stör inte sadelgjorden några muskler?

cristobal

Trådstartare
Borde inte gjorden hämma de muskler som sitter bakom frambenen?
Kanske en idiotfråga, men timman är sen och upp flyger tanken

Sv: Stör inte sadelgjorden några muskler?

jag har hört att om man spänner sadelgjoden för hårt så hämmar det blodflödet till magmuskelaturen, som då blir mindre.
någon som vet mer?
jag ser skillnad på mina 2hästar iaf som jag på "prov" spännt olika hårt.. om det är individuellt eller ej kan jag inte svara på..

Det finns ju lite nerver och grejer där som på olika hästar kan påverka olika. Att sedan spänna något över en muskel som ska jobba.. ja, det är ju inte det mest ultimata.
Därför är det meningen att sadeln ska passa såpass bra att man inte behöver spänna så hårt.

Det finns ju lite nerver och grejer där som på olika hästar kan påverka olika. Att sedan spänna något över en muskel som ska jobba.. ja, det är ju inte det mest ultimata.
Därför är det meningen att sadeln ska passa såpass bra att man inte behöver spänna så hårt.

Men det är ju klart att den berör en del muskler ändå, tex: Pectoralis som indirekt blir rejält påverkad av munstatusen, som påverkar underkäken som påverkar hela muskelkedjan hela vägen ner mellan frambenen.

Därför är det bla: viktigt att stretcha fram frambenen efter att man dragit gjorden.

Även om sadeln passar klämmer man muskler, det kan man aldrig komma ifrån med sadel.

Sen håller jag def. med om att ju bättre tillpassad sadel desto lösare kan man ha gjorden.

Absolut, precis det jag menade.
Tryck på muskler som ska arbeta är aldrig bra. Och det var ju vad TS frågade om.
Men vill man ha sadel så är det ju mycket svårt att komma ifrån :angel:

Viktigt då, att spänna så löst det bara går.

Förutom vad övriga har skrivit så är det vettigt att ha en bred och styv sadelgjord (helst i läder, nylon är inte tillräckligt styvt) som fördelar trycket över musklerna i stället för att "knipsa" dem. Många sadeltvångshästar kan botas på detta sätt.

Kan bara hålla med!!

Många billiga textilsadelgjordar är såpass veka att de efter ett tags användande bara ligger an med "förstärkningsbandet" som löper utanpå gjorden. Resten av gjorden har töjts och liksom släppt från spännena och belastas inte när man drar åt. :crazy:

Detta band är i bästa fall ett par cm brett...

Nä, en riktig sadelgjord är guld värd.

det jobbas väl mycket med att utforma mer ergonimiskt riktiga sadelgjordar har jag för mig ? läste nått om det för ett tag sedan i alla fall :)

KL

Det borde väl va justare med en hoppgjord som fördelar trycket?! inte gångbart på dressyrhästarna såklart, men jag har för mig att jag sett här på buke, nån typ av tryckfördelningsgjord..
Vad är bäst för musklerna? resår i gjorden eller inte?

Senast ändrad:

Det finns flera modeller av dressyrgjordar som är bredare på mitten. lite likt sadelgjordar med platta.

Hade en ponny på ridskolan jag jobbar på förut som fick nån typ av stasning i muskulaturen vid sadelgjorden, som i sin tur gjorde att hon blev halt. Så hon gick barbacka i ca 2-3 år tid, sen gick det att ha sadel på henne igen. Men vi var tvungna att kolla sadelgjorden så den inte spändes för hårt.. Henne hade vi senare en bredare gjord på nära 15 cm..

Och nu har vi en ponny som "svimmat" ett par ggr då ett par starka pappor ska hjälpa deras lilla dotter att spänna gjorden så att sadeln sitter ordentligt.. Denna ponny ställer sig öven i "fång" ställning om någon dragit gjorden lite förhårt..

Så visst hämmar de musklerna där på ett eller annat sätt..

Klart att det gör.

När man masserar hästar så är de ofta är de är lite "kinsliga" över det området.

Att ha en bra gjord som fördelar trycket så bra som möjligt som inte spänns för hårt och som spänns på båda sidorna så att trycket blir lika.

Om man spänner på enbart ena sidan så blir det ojämt.

Pectoralismuskulaturen är mycket kännslig.

min häst spänner ut sig nåt enormt, så på tävlingar ( rider distans) så hänger gjorden när man har ridit en stund :rofl:

men jag antar att det är bara bra då...

Tack för alla bra svar!
Stod i duschen och funderade på det här, kom att tänka på att det borde gå att utveckla ngt slags gjord som fördelar trycket mycket mer. Tänk en kroppsstrumpa, som sitter fast i hela sadeln, och går runt maggen på hästen...

Har sett att en del har en gjord längre bak också. Är det så att man i det fallet kan ha lösare spänt vid vanliga gjordläget?

På en del isisar har jag varit med om att man använder förgjord - den borde väl verkligen trycka på Splenius? Kanske bättre med svanskappa om sadeln glider fram

Får man fråga vad ni har för gjordar?

Jag har en svängd, stoppad lädergjord. Den är stadig och ligger an ordentligt hela vägen.

Dressyrgjorden är av samma typ, men bredare.

Problemet med den bredare gjorden är att den inte passar alla hästar, man får kolla noga så att det inte blir punkttryck vid kanterna. Samma med den svängda gjorden.

Sadelgjorden måste provas ut på samma sätt som annan utrustning, alla gjordar passar inte alla hästar.

På alla de hästar som jag behandlar så står sadelgjorden för 70 % av alla problem (som sen vidareutvecklar sig till andra problem).
Det viktigaste man kan gör aför sin häst är att 1-2 ggr i veckan motionera den utan gjord så att blodcirkulationen inte störs.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama