Stor hovspricka :S

H

hannalon

Såg igår när jag var ut till hästen att vänster bak har spruckit totalt :S På utsidan är det en spricka som går hela vägen upp.

Vad ska man göra?

Sv: Stor hovspricka :S

Ser ut ungefär såhär, (det röda strecket). Inte min hovbild.

fy03tx.jpg

Prata med din hovslagare. Troligen måste detta skruvas ihop så det ej blir värre.

Har försökt få tag på honom hela morgonen.
Hästen ifråga går oskodd, går det att skruva ihop ändå?

Det måste väl skruvas ihop om det ska kunna läka, vad jag förstår kan hovsprickor bli mycket smärtsamma för hästen. Sen vet jag inte hur man gör om den inte är skodd, har aldrig stött på det själv.

Hej! Min erfarenhet av hovsprickor är att det är bäst att fara in på klinik och låta deras hovslagare göra det. en hovspricka som går hela vägen upp til kronranden kommer aldrig att läka ut eftersom att det är där hornet nybildas. Så det kan vara bra att en veterinär får kolla på det också.

Alla hovslagare är inte så jättebra på att fixa sånna "skador" och alla håller sig inte så himla uppdaterade heller för den delen:o

Hoppas det går bra med din häst! :bump:

Lugn i stormen...
Är sprickan djup så måste den skruvas eller nitas.
Är det bara lite ytligt i glasyrlagret kan det åtgärdas genom att man raspar till den lite.

kontakta din hovslagare.

Senast ändrad:

Är det på hovens insida eller utsida? Är den andra hoven helt fin?
Jag skulle då säga att det med stor sannolikhet beror på en felbelastning av hoven. Min nya häst hade likadana sprickor på sina bakhovr, en på högerhovens insida och en på vänsterhovens utsida. Ganska tydligt var det ju att han belastade snett.

En spricka är alltid en spricka, oavsätt om den är djup eller inte. Och en sådan sak bör din hovslagare ha noterat. En snedbelastning kan bero på felaktig verkning men förstås också på andra saker.

Jag skulle rådfråga min hovslagare. Trodde han att han visste vad det berodde på och kunde åtgärda det så hade jag låtit honom. Om han tyckte att det var mytiskt och vi inte blev av med problemet skulle jag ta ut vår kiropraktor för en extra undersökning.

En djup spricka kanske behöver nitas. Men det bör din hovslagare kunna avgöra.

Man får kanske ge en hovspricka lite tid, men man ska inte se förbi den, även om den är liten, tycker jag. Allt uppstår ju pga ngt.

älgen: Vad är syftet med att raspa till en spricka i glasyrlagret? *frågvis som vanligt*

Senast ändrad:

hejsan, har en häst med sköra hovar som spricker om vart annat. Brukar raspa där sprickan slutar (några millimeter djupt) bara för att det inte ska fortsätta spricka uppåt, med andra ord är det att förhindra att hoven inte ska "brytas" upp ännu mer. Hovsprickor kan bero på flertal olika anledningar (bla för lång tå så brytningen på hoven ökar). bästa att göra tycker jag är att tvätta ordentligt, bränna ihop den och sedan skruva ihop den för att det inte ska bryta mer i hoven. rekomenderar även att du gör en "specialsko" under tiden så du inte belastar hoven där sprickan är, du kanske får sko bak/fram. lägger in en bild nedan hur vi gjorde på våran gubbe.

31fa37ec2cb2ede5a6a4a6c8613ad713_580_397.jpg

Man raspar tvärsöver om inte sprickan är djup vill säga. Det hindrar att sprickan drar sig uppåt.

Min häst har också fått hovsprickor som går nästan hela vägen upp, men de sitter mitt på hoven, från tån och uppåt, och börjar uppträda på alla fyra. Ytliga än så länge, men verkar förvärras. Hovslagaren hade inte sett såna förut och bad mig ringa Strömsholms hovslagare (som jag inte fått tag på än).

Har hästen ont av ytliga hovsprickor? Kan man göra mer än smörja in och ge biotin?

Ring till hästsjukhuset strömsholm, så bokar de en tid åt dig hos honom.

Är den djup eller ytlig?

Som tex denna:

20602211.jpg

(Hoven på bilden har 10 års svårigheter bakom sig. Och hästen har MYCKET kass kavliteé. Dena bild är tagen 5 v efte skoning. Hovarna är på bättringsväg men faller ihop varje sommar. Veterinär är konsulterad.)

Denna spricka gjordes inget med och blev ej värre.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 768
Senast: Sirap
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30