Stor hingst till mindre sto?

_L_

Trådstartare
Hej!

Det jag tänker på är att använda en ardennerhingst till en fjording. Hingsten är inte såå stor och fjordingen är grov men hingsten är ändå större.
Har läst något om att fostret/fölet anpassar sig efter stoet, hur troligt är det?
Kan stoet få komplikationer vid fölningen?

M. v. h. Lisa

Varför korsa dessa två raser?

Varför inte ta en större fjordhingst till ditt sto istället och göra fjordingrasen en tjänst med en ny individ inom rasen?

en kompis till mig fick sitt lilla arabsto tjuvbetäckt med en ardennerhingst... gick hur bra som helst vid fölningen.

Varför korsa dessa två raser och inte välja en fjording hingst istället till ditt sto?

Billigt??

Men om man ska korsa en fjording är knappast ardenner den lämpligaste rasen.

Kände en gång en väldigt trevlig korsning med islänning :)

Han jag kände såg ut som en stor, kraftig ponny, och hade en jättesöt skäckfärg med fjordingfärgade fläckar :)

Visst är det sött :)

Men den jag kände levde 1968-1999 så det är nog inte samma. Dessutom bodde han i Stockholms skärgård.

Hej!

Varför jag skulle kunna tänka mig korsa min fjording med ardennern, är för att jag har skött hingsten och har inte fått mycket ersättning för stallplats och skötsel. Utan ägaren menar glatt på att jag borde betäcka mitt fjordsto, så får jag fölet.
Ardennerhingsren är fin iallafall, typ brunskimmel. Såg ut som en ljus fux när han var liten och nu har/och får han allt mer vita hår i hårremmen.
Fjordingen är också mycket fin! Och jag skulle inte göra något som skulle kunna skada henne så detta var bara en liten tanke.
En ardenner är ioförsig lite för grov för min smak, men om fölet blev som stoet hade jag ju fått en pärla.

M. v. h. Lisa

Det låter som om du inte borde betäcka. Du har inte planerat korsningen själv utan gör det för att du blir "erbjuden". (Om hingsten ej är avelsvärderad/premierad är betäckningen olaglig) Dessutom tycker du att ardenner är för grovt.

Jag skulle inte heller ha accepterat den betalningen.

Om du ska betäcka ditt fjordsto tycker jag att du ska leta efter en hingst som passar henne, inte en som är gratis.

Skulle det kallas betalning?? :eek:

Du vill inte ha en ardernner då ska du låta bli att betäcka med en sådann också, risken att avkomman blir lika grov som sin far eller tom grövre vad gör du då?? Jag tror inte efterfrågan är väldigt stor på denna sortens korsningar då de flesta vill ha antingen rena fjordingar eller rena ardenrar så några det lär knappast bli en förtjänst ekonomiskt.

Hjälp.

Men du att du som tack för hjälpen skulle FÅ en betäckning ? Det är ju inte precis att FÅ nånting, det kostar massor att få fram ett föl även bortsett från betäckningskostnaden. Nejdu, skall du få en betäcklning så tycker jag att de kan betala vad det kostar att bet
cka med en fin fjordhingst - då hade det varit värt det.

Om jag ska ge dej en uppfattning om värdet...hm låt oss säga så här:

Här finns en utav landets största och bästa uppfödare av ardennerhästar.

Varje år får de renrasiga ardennerföl som är till salu...hingstarna kostar 3000 kr och stofölen 4000 kr/st om någon är intresserad av att köpa.På höstsidan går de flesta utav dem till slakt.Att aveln hålls igång ändå beror på EU bidrag.De ska alltså ha de pengarna de begär för fölen och är inte beredda på att sänka priset utan då blir det slakt istället.Sjukt system... :eek:

Så får du en ardennerkorsning...så får du den knappast såld..om det var det du hade tänkt dej?Den som vill ha en ardenner köper en renrasig likaväl som den som vill ha en fjording köper renrasigt...för de är ändå inga direkta priser på dem att tala om.Varför köpa en korsning, när man kan få renrasigt till nästan samma pengar?

Nej jag säger som de andra...låt dem stå för kostnaden för en betäckning hos en fjordhingst istället.Då blir säkert individen i sej mer skyddad tack vare att det faktiskt finns de som älskar fjordingar över allt annat.Precis som de finns dem som har ardennern som favorit.Språngavgiften på en fjordhingst är ju ingen större slant precis och något borde väl allt jobb vara värt? :confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka