Stor hård knöl mellan ganacherna?

Lunketuss

Trådstartare
I slutet av juli när hästarna gick på grönbete så fick vår 6åriga fullblods vallack en knöl mellan ganacherna högt upp mot där halsen börjar, trodde det var nån reaktion på bete/insekter men den är fortfarande kvar, stenhård och har blivit större (stor som ett hönsägg ca). Distriks veterinären var ute i går och kollade knölen klämmde o kände, kollade tänderna och dom var OK, han visste inte alls vad det kunde vara, pratade om sköldkörteln men om det är fel på den så skulle hästen haft andra symtomer, förhöjda värden = stirrig och orolig/vild, för låga= slö och seg och dålig päls men det har han inte, allt är som vanligt, äter bra och pigg och fin i pälsen. Veterinären tyckte inte det var nån akut fara utan att man skulle mäta knölen så den inte växer mer och hålla koll, man kan åka till klinik och dom gör en biopsi men han tyckte man skulle avvakta lite eftersom knölen inte är ond och hästen annars är som vanligt. Veterinären skulle fråga sina kollegor om dom kunde ha nån ide´vad det kan vara. är det nån här på Buke som har några erfarenheter av såna knölar?

Sv: Stor hård knöl mellan ganacherna?

Har beställt tid på klinik nästa vecka får vi se vad det kan vara, är kanske ovanligt eftersom ingen här svarat?
Hoppas det inte är nåt "elakt" utan nåt som man kan åtgärda.

Har inte en susning om vad det kan vara, men ville säga lycka till och hoppas att det som sagt inte är något farligt! *håller tummarna* Och skriv gärna sedan hur det gick, så har man ju fått lära sig något nytt! :bump:

Min häst har haft en sådan, och det visade sig vara ett vanligt sår som blivit infekterat. En kur hippotrim botade infektionen, men knölen är fortfarande kvar, om än inte så stor. Vet pratade om att man kunde operera bort den, jag tror att problemet kan vara om man t ex veterinärbesiktar så bör man nog ha papper på att det är utläkt så man slipper anmärkning. Hoppas det visar sig att din häst inte har något allvarligt!

Jag skriver här efter att vi vart in. Är det föresten nån som vet hur det funkar med försäkringen och självrisk? Vi hade ju ut distriktaren för knölen 884:- och han visste inte vad det kunde vara utan tyckte att vi kanske skulle åka in till klinik som vi nu ska, då blir det ju en ny kostnad men med samma knöl, vet ni om dom kostnaderna slås ihop? Har hästen A1 försäkrad självrisk 2800:-, borde väl slås ihop det är ju samma grej som vi betalar för eller? Nån som vet hur det funkar?

Ligger det bara inom karenstiden bör försäkringen ta det på samma självrisk.

Sitter och väntar på att vi ska åka, är lite nervös vad knölen kan vara. Han verkar inte sjuk i alla fall, i går när jag skulle hämta honom i hagen så gullade vi en stund sen braka han iväg, brallade o skutta satte iväg i hagen i 180, flela varv, han kanske trodde han var tilbaks på Täby? arabstoet hängde på, jag höll i bruksnordisen som börja gå på tvären, släppte honom efter en bit och han dundrade också iväg med sin tunga kropp, dom andra 2 kom farandes i värdens fart, dom sprang till grinden och bock o busade, han var alldeles svett och ådrorna kom fram, tog ut honom och betade en stund, han var pigg och allert, undrar vad det kan vara för en knöl? Har man nån häst med sig hem igen? Jag vill veta NU vad det kan vara, jobbigt att vänta.

Min ena häst brukar få så varje sommar, fast på båda sidor om ganaschen. Enl. veterinär som kollat honom är det lymfkötlarna som svullnar, kan så göra om hästen tex betar intensivt. Jag har haft min häst i 15 år och han har som sagt detta varje sommar, och han mår hur bra som helst! Hoppas det går bra på kliniken!

Har så på min med (på båda sidorna), min vet sa att det var spottkötlarna och att det ofta blev så framåt hösten.

Nu har vi vart in men vet nästan lika lite som innan. Dom vet inte vad det är, den sitter rakt ovanför struphuvudet och den är stor, sitter djupt, inte under bara huden utan djupare. Dom "ultraljudade" och den är inte vätskefylld utan nån fast massa, kanske körtelmassa? Sen gjorde dom endoskopi och precis ovanför struphuvudet det runta "taket" så buktade det ner av knölen på ena sidan så den kan störa andningen om han ansträngs eller om den växer mer. Hon skulle nu prata med en kollega och dom ska titta på allt och sen ringa mig. Dom vill inte göra biopsi när han är vaken för ibland kan det hända att det börjar växa fortare om man är där och "stör" den, är även så hårt så hon var inte säker på att hon skulle kunna få ut några celler och det är väldigt mycket nerver där, troligen ska dom söva honom och gå in och ta en bit eller ta bor den, det beror på hur det ser ut när dom tittar. Himmlans tur att han är bra försäkrad, såna här gånger är det bra att man tagit i. Hoppas att allt går bra, han är ju bara 6år.

Nu är vi hemma igen och har hästen med, sköönt. Dom sövde honom och öppnade upp, knölen sitter precis ovanför/utanpå struphuvudet. Dom öpnnade och fick skära sig igenom muskler ganska djupt, om det var kroppspulsådern tror jag dom sa som sitter i dom trakterna, dom satte en kanyl i knölen och det sprutade som en fontän ut en klar gul vätska, dom tog prov på vätskan och en biopsi på "knöl väggen" han är sydd med 6 styng och utanpå det sitter en tamponad fastsydd som vi ska ta bort kommande helg och dom övriga styngen om 10dagar, han ska stå inne i dag och ut i egen hage 10 dagar tills styngen är tagna, tempas varje dag, Finadyne i 5 dagar. Dom hade aldrig ett en sån knöl på ett sånt ställe, stor som en apelsin var den nu, verkligen konstigt, hoppas det är en ofarlig cysta och att den nu försvinner.

Nu har vi fått svar från SVA vad det var i knölen, inte för jag vet exakt vad allt betyder, måste ringa och kolla med veterinären hur vi går vidare, det står
"Prov från struphuvud "cysta" innehåll, Culturett-aerob. Måttlig växt av Escherichia coli i renkultur.
"Prov från struphuvud, Sparsam växt av Escherichia coli i renkultur. Sen står det en massa på ett annat blad och överskriften är "Restistensbestämmning" och en massa om olika Anibiotika, gogglat och då är det nån bakterie och dom skriver E coli bakterie, verkar vara nåt som man kan bota i alla fall, hoppas det, ska ringa bara dom öppnar kliniken.

Nu har vi fått preliminärsvar på biopsin av "knölväggen", det var en inkapslad infektion, granulationsvävnad.... Dom har ingen aning om hur den har kunnat komma dit, den finns ju ovanför struphuvudet djupt långt in, dom fick ju skära sig igenom 6-7cm muskler i halsen för att komma åt den, om han kan ha stuckit sig på nåt genom munnen ner i halsen? Om det var stick utifrån så borde vi ha märkt nåt, vi var ju 2 gånger om dagen ut i hagen när dom gick på grön bete, ryktat fodrat o pysslat varje dag, tycker man borde märkt nåt sår eller ont eller nånting? Eller kan det komma nån bakterie med blodet nånstans ifrån o få fäste på detta konstiga ställe? Veterinärerna tycker det är väldigt konstigt, dom har aldrig sett nåt sånt. Nu ska han få Hippotrim 10dagar och vi ska tvätta o hålla det öppet så länge som det rinner, sista utvägen när inget annat finns att göra (om han inte blir bra nu) det är att öppna upp och skrapa/ta bort vävnaden men det är visst stor risk att göra det på det stället, den är ju annars så stor att den stör honom, när man försökte jobba honom i form så åkte huvudet upp och ner som en nickedocka, den var så stor så den var i vägen så den måste ju åtminstoen krympa en hel del, hoppas allt löser sig.

Nu är det dax igen, knölen har börjat växa, ringde veterinären i dag, hon ska kolla med chefs veterinären vad han tror om att operera bort knölen helt. Hon sa att det inte är säkert att man kan göra det, det sitter massa nerver o ådror i det området, väldigt känsligt, om det inte går så tyckte hon att man ska ta bort honom!! Unga hästen, 6år, har sån ångest, han kan ju kanske leva med den men det går inte att rida honom ordentligt, knölen är så stor att den irriterar honom när man rider, huvudet nickar hela tiden tungan hänger ut. Han är annars så pigg o glad, busar o raicar i hagen o snäll o glad. Han har inte ont av knölen men den blir ju så stor att den irriterar honom när man rider, inte kan man ha en häst gåendes i kanske 20år till som inte går att rida ordentligt. Känns så svårt att tänka på att ta bort honom, varit enklare (om man kan säga så) inte haft nåt val, att han inte kunnat leva med knölen, att den varit ond eller så man inte haft nåt att välja på. Kanske vi inte har heller, kan ju inte vara skönt att gå omkring med en stor (som en apelsin minst) knöl över strupen, hoppas dom kan operera och att allt går bra, är så jobbigt att tänka på det.

Nej va jobbigt. Får hoppas att det går att operera bort knölen då. Önskar er all lyckatill!!!!!!!

Veterinären ringde i går, hon hade snackat med den andra veterinären och dom kom fram till att prognosen inte var så bra för vår häst, dom sa att vi kunde prata med vårt försäkringsbolag och sen ta bort hästen eftersom knölen sitter så dumt till. Knölen är stor som en apelsin. Vi snackade med veterinären att vi vill chansa på operation, vi har ju inget val tycker vi, antingen ge upp direkt och ta bort honom 6 år gammal eller chansa på operation men då har vi försökt i alla fall, känns svårt att ta beslutet att ta bort honom utan att ha försökt med operation. Dom säger att det sitter så mycket nerver och blodådror i det området så att det är stor risk för massiv blödning eller att några nerver skadas, men det kan ju gå bra också, han har ju många bra år kvar om det lyckas, ska man utsätta honom för en operation eller ge upp? Tycker det är så svårt att avgöra vad som är bäst men innerst inne känns det bättre att ha försökt än att ge upp direkt, vad man kommer att vara nervös den dagen han opereras. Man tycker att i dagens läga när dom kan göra så mycket att dom inte kan operera en inkapslad infektion, att just det ska vara så svårt att operera, knölen sitter djupt in under musklerna, jag undrar vad som hänt, vad som orsakat infektionen, vi har inte sett nåt utanpå, kan han ha ätit nåt och fått i sig nåt som fastnat som sitter kvar eftersom knölen fyller på sig igen fast den är tömd en gång och han har fått Hippotrim dubbel dos i 10 dagar? Skulle vilja veta vad som hänt.

Nu är det bestämt att dom ska försöka operera 7/1 och se om det går. Knölen har växt fort nu, den är stenhård och stor, vätskan som var i den första gången innehöll ju bakterier, han var då stel på mornarna när man tar ut honom och det har varit bättre nu en tid efter operationen o Hippotrimet, nu har han blivit stel igen, lite stapplig på mornarna när han ska ut, bättre senare på dagen, hovslagaren var ute i förrgår och la på sulor, silicon o broddar, tänkte om det kunde vara att han är nyskodd men det är nog att knölen fyllt på sig igen och att han har en infektion i kroppen nu när knölen fyllts på med vätska igen. Inte roligt att gå o vänta ända tills operation.

Usch vad tråkigt!
Man vill ju verkligen inte behöva ta bort en fullt frisk ung häst för en knöl på halsen! Hade det varit någon stor skada och hästen har riktigt ont är det ju lättare att acceptera.
Håller tummarna för din häst :)!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·
Hästvård Först och främst: Jag ska ta hit veterinär. Har försökt få tag i idag, men inte lyckats ännu... Min ena häst har börjat tappa stora...
2
Svar
20
· Visningar
7 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka