H
Hedwig02
Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!
Håller med.
KL
jag tycker att tråden tagit en lite avsteg från hur jag läser ursprungs inlägget. TS som jag ser det, pratar om en häst med verkligen avlad GÅNG, en sk. gångartshäst. Sen har tråden mera blivit ang. att RYTTARE har svårt att sitta ner och följa sina hästar - rent allmänt. Det tycker jag är ett RYTTAR problem, inte ett HÄST problem - och framför allt betyder det inte att man har en häst med extraordinära gångarter, bara för att man har svårt att sitta ner på den
Till syvende och sist så handlar det ju faktiskt, oavsett - om ryttaren. Är man tillräckligt koordinerad, följsam och avslappnad i sin sits och bäcken, med tillräcklig stabilitet i sin bål, och hjälper som är oberoende av varann, så sitter man obekymrat även på en gångartshäst av större mått. Då är svaret på hur ska jag kunna rida min gångartshäst: jobba mera på din ridning och bli en bättre ryttare
stör mig lite på att det till höger och vänster "skylls" på att man har en häst med så fantastiska gångarter att det är därför man inte kan sitta ner på den.
Håller med.