Stor gång = svår att sitta ner!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!

KL
jag tycker att tråden tagit en lite avsteg från hur jag läser ursprungs inlägget. TS som jag ser det, pratar om en häst med verkligen avlad GÅNG, en sk. gångartshäst. Sen har tråden mera blivit ang. att RYTTARE har svårt att sitta ner och följa sina hästar - rent allmänt. Det tycker jag är ett RYTTAR problem, inte ett HÄST problem - och framför allt betyder det inte att man har en häst med extraordinära gångarter, bara för att man har svårt att sitta ner på den :grin:

Till syvende och sist så handlar det ju faktiskt, oavsett - om ryttaren. Är man tillräckligt koordinerad, följsam och avslappnad i sin sits och bäcken, med tillräcklig stabilitet i sin bål, och hjälper som är oberoende av varann, så sitter man obekymrat även på en gångartshäst av större mått. Då är svaret på hur ska jag kunna rida min gångartshäst: jobba mera på din ridning och bli en bättre ryttare ;)

stör mig lite på att det till höger och vänster "skylls" på att man har en häst med så fantastiska gångarter att det är därför man inte kan sitta ner på den.

Håller med. :)

KL
jag tycker att tråden tagit en lite avsteg från hur jag läser ursprungs inlägget. TS som jag ser det, pratar om en häst med verkligen avlad GÅNG, en sk. gångartshäst. Sen har tråden mera blivit ang. att RYTTARE har svårt att sitta ner och följa sina hästar - rent allmänt. Det tycker jag är ett RYTTAR problem, inte ett HÄST problem - och framför allt betyder det inte att man har en häst med extraordinära gångarter, bara för att man har svårt att sitta ner på den :grin:

Till syvende och sist så handlar det ju faktiskt, oavsett - om ryttaren. Är man tillräckligt koordinerad, följsam och avslappnad i sin sits och bäcken, med tillräcklig stabilitet i sin bål, och hjälper som är oberoende av varann, så sitter man obekymrat även på en gångartshäst av större mått. Då är svaret på hur ska jag kunna rida min gångartshäst: jobba mera på din ridning och bli en bättre ryttare ;)

stör mig lite på att det till höger och vänster "skylls" på att man har en häst med så fantastiska gångarter att det är därför man inte kan sitta ner på den.

Fast nu fattar jag inte vad du menar, klart det är ett ryttarproblem. Hästarna i sig har väl inget problem med att dom har stor gång :confused:

Vad menar du att tråden skall handla om då?

Fast nu fattar jag inte vad du menar, klart det är ett ryttarproblem. Hästarna i sig har väl inget problem med att dom har stor gång :confused:

Vad menar du att tråden skall handla om då?

Jag tycker att trådens ursprungsfråga var ställd på ett sätt som gjorde tydligt att hästen hade extraordinära gångarter. Sen blandar sig mediokert folk in i tråden och framhäver att deras hästar har så spektakulära gångarter att det är DÄRFÖR de är svåra för ryttaren att sitta ner på. Jag köper inte när det är vinklat på det sättet, utan snarare är det då de mediokra ryttarna som bör skriva en tråd om hur de bättre ska utveckla sin sits, än att skriva som om hästarna pga att de är så spektakulära i sina gångarter, försvårar för dem.
I min värld och som det skrivs och uttrycks, är det en stor skillnad i fråga om perspektivet som frågan diskuteras utifrån.

har jag varit tydlig nog nu : )

det är egentligen inte så konstigt alls

Samma princip som om du sitter på en hoppjerka eller hoppar framåt själv

det det handlar om är att göra sig stabil i uppskjutet - och mjuk i bakbenets framåtförande

Det är så man använder bålstabilitet till häst

Gör en jäkla skillnad

men först måste man lära sig sitta överhuvudtaget, sitta på mitten osv

Många av de som är duktiga gör en massa saker omedvetet.
Vi andra får jobba lite etxra

Ja men återigen, visst, men ska man sitta och tänka så lär man få stora problem att alls rida i traven, det är i alla fall min åsikt, risken är att ryttaren istället blir så spänd att den inte kan sitta alls utan stör hästen ännu mer!

Jag håller med fio ang att blunda och känna, det är väldigt bra,:bow: Det ger en känsla för hur hästen rör sej, lika bra som att bli longerad faktiskt.

Nu har jag inte problem att sitta eftersom jag som mackan har en medioker häst och är en medioker ryttare:rofl: men hingsten jag hade var svår att sitta på rörde sej stort. Hade jag suttít och tänkt så dessutom:eek:

Axel: apropå det: BOLD IRISH!?!? Nä, du cyklar inte nu igen eller har väldigt låga förväntningar på fullblod:angel: Dom var ju hopphästar, men gång??

Då skulle du sett mitt förra sto e Sheshoon:love: Eller hingsten. Han var e Tammer Fors men gången kom nog inte därifrån utan mammans sida som var delvis samma som mitt sto, stora med gång, du skulle gillat dom:love:

Min lilla plutta är ue Steves Friend och han var pappa till Ulla Håkansssons Nashville och honom har du väl sett:devil:

Sorry för OT och att jag drog in mediokra hästar :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Axel: apropå det: BOLD IRISH!?!? Nä, du cyklar inte nu igen eller har väldigt låga förväntningar på fullblod:angel: Dom var ju hopphästar, men gång??

Då skulle du sett mitt förra sto e Sheshoon:love: Eller hingsten. Han var e Tammer Fors men gången kom nog inte därifrån utan mammans sida som var delvis samma som mitt sto, stora med gång, du skulle gillat dom:love:

Min lilla plutta är ue Steves Friend och han var pappa till Ulla Håkansssons Nashville och honom har du väl sett:devil:

Sorry för OT och att jag drog in mediokra hästar :rofl:
Nej. Den ena har segrar i minst MSV A o den andra var riktigt flott, men hade inte lika talngfull ryttare.

kommer ngn ihåg Stoffe e. Steves Friend:love:

:

Jag håller med, hade en sådan BI- avkomma och gång var det sista han hade men hoppa kunde han :love:

BI är ju mest känd för att lämna stela styva hästar med noll bogfrihet :D

Så blir det när axel skall försöka tandemcykla :rofl:

Okej jag tror dej, jag har bara träffat hopphästar efter honom:cool: Ingen särskild trav.

men hade inte lika talngfull ryttare.

Kan man säga om många:rofl: :o Vad hjälper härstamningar då:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
704
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025