Stor gång = svår att sitta ner!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!

Mag-och ryggmuskler är ett måste när man har en häst med mycket gång ;)

Tidigare när jag red min häst de första gångerna så var det svårt att sitta ner på han ibland för han har ganska mycket schvung i steget. Då red jag med allroundsadel (globus). Men jag tänkte mycket på att slappna av och vinkla benen och tårna framåt som alltså gör då att jag sitter mitt på sittbenen. Nu har jag en dressyrsadel (edinburgh), den har djup sits och bra stöd för benen, så det gör det ju också lättare att sitta ner i en korrekt sits.

Hej!

"Roligt" att höra att fler har samma problem som jag...min arab (unghäst) har swung i traven och skjuter mig i luften haha....jag känner mig som en nybörjare igen när jag rider honom. Ibland känner man att F*N man kan inte ens sitta i traven på sin häst...hur ska man någonsin komma ut på dressyrbanan....domaren och publiken kommer ju att skratta ihjäl sig då man kommer där guppandes i luften ovanför sin häst :rofl:

Mina åtgärder har varit:
Jag har nu provat rida honom i en annan sadel och det blev faktiskt bättre, min sadel är bred i sätet (bomlös) och jag har provat en (star trekk) med smalare säte än den jag har och det gjorde mycket sedan beror det på hur han går också... När han är pigg och busig och har skallen i vädret, svansen i luften och öser på i trav i ren iver så behöver man ett ankare i baken men när han jobbar mer i rätt form så går det bättre....Han blir dessutom förbannad om man skumpar, då åker öronen bak och han markerar att ska man sitta där uppe får man baske mig sköta sig. Med andra ord så undviker jag ännu att trava barbacka:rofl: om jag inte skumpade av så skulle han nog bli irriterad och förpassa mig i diket.

Tycker råden i den här tråden är bra, sadel är viktigt men också hur man sitter.....slappna av i benen, dra inte upp dem...försök hitta en lodrät sits, i en bred sadel kan det vara ganska svårt, jag skumpar mer om jag spänner rumpan och min häst gillar det inte så den metoden funkar inte för oss...så avslappnat som möjligt ska det vara. Jag har också gjort så här ibland för att försöka synka ihop oss bättre och för att gå igenom hur jag egentligen rider: Har du en lugn häst så sätt honom i trav, släpp stigbyglarna, ta tag i framvalvet på sadeln och försök hitta takten....slappna av, sänk benen och bara följ med. Gå igenom din kropp och känn om du spänner dig någonstans, jag har upptäckt att jag omedvetet spänner mig lite i höfterna och när jag slappnar av i den går det bättre.....Min häst tycker det är ganska mysigt då vi gör så här men jag gör det bara då han är välrastad för annars kan trav på lång tygel utan stigbyglar innebära en ofrivillig galoppfärd:angel:.

Sadel och sits tror jag med detta långa inlägg är A och O....sedan har man ju ibland en jäkla skumpig häst men ibland kan en häst skumpa just för att en utrustning som inte ligger bra hindrar den från att jobba rätt och traven blir då stel och skumpig.

Tack alla för era tips!!:bow:

Jag håller på att leta sadel till honom nu så än så länge så rider jag i hoppen och sitter ner en halv långsida och det fungerar bra, även längt stigbyglarna så dom inte blir så korta.

Har också svårt att sitta på min.. hon rör sig på ett helt annat sätt en hästen jag hade innan :S
Nu är hon ju bara 4 år så hon är ju inte så stark än, och tycker väl att det är lite läskigt de korta stunder jag sitter ner. Men jag kommer nog gå tillväga såhär;
"fuska" lite med traven till att börja med = alltså inte köra på full effekt utan lite mesigare, men bara precis så att jag faktiskt kan sitta -inte låta henne halvskritta ;) . Sedan öka på traven mer allteftersom jag själv och hästen blir starkare. Jag anar att mycket av problemet ligger i att jag inte är tillräckligt stark i överkroppen.

Har själv en med stort steg ibörjan satte jag ihop två deltaremmar och fäste dom i sadelkåpans öglor bara för att inte bli skjuten ur sadel och INTE rycka hästen i munnen..

Mary wanless kallar det pinchen, och det är ffa musklerna kring sittbenen man aktiverar enligt henne, inte den stora gluteusmuskeln.

Du är inte ensam om att ha hört detta, eller att ha fått på moppo. ;)

Min häst är också en skumpmaskin! Det tog några månader innan jag kunde sitta på henne,men nu sitter jag som en kung:D Jag började med att rida på volt, med 2 avsaktningar, vid varje igångsättning satt jag ner. Sen sitter man tills det inte går mer, då rider man lätt. Efter ett tag, utan att man tänker på det så blir det längre och längre stunder som man sitter ner!!

Du kan ju också be någon longera din häst medans du sitter på. Då kan du bara koncentrera dig på att "känna" traven.

Lycka till!

Jag är inte i mål än, men förutom som flera sagt att sadeln gör STOR skillnad, så gör jag som vissa andra gjort här med. Dvs jag varvar med att fuska och sitta ner i undertempo, och sen öka och sitta så länge det går, sen rida lätt. Sitter i igångsättningarna, och när det börjar skumpa rider jag lätt.

Sen har jag haft en del framgång med att under uteritterna införa pass där 'dagens övning' helt enkelt är 'sitta ner träning'. Jag sitter två, rider lätt två och sitter två. Eller meningen är det, men ofta blir det sitta två och rida lätt fler, och där avslöjas ju att det är styrka som brister, men när jag gnetar med det ett tag, så mot slutet av passet kommer jag in i det mer, och då går det bättre att sitta ner.

Nu efter den långa vilan han hade så hrm, det var snarlikt pingis i början *harkel*

Jag kör inte heller utan stigbyglar, av två anledningar, dels är han väl explosiv och reaktiv mellan varven, och dels så när det då börjar skumpa så spänner jag mig bara, och då spänner han sig. Så tycker det fungerar bättre om jag kan gå över till lättridning direkt det börjar skumpa och sen 'börja om' med nedsittning, och inte störa honom - mer än nödvändigt i alla fall.

Fast ditt problem är ju inte att du har en storgångare, utan en häst med spänning i sig som är spänd och inte kommer igenom i ryggen. då blir de skumpiga : )

Det står om detta i dresyrhandboken - om hur du måste tillåta de bäckenrörelser som hästens bakbensaktivitet skapar hos dig

detta kallas ryggswing hos ryttaren

I Sally swift och andra böcjer kan du se att detta är beronde av att du har bäckenet i ett nerutal läge den sk trepunkts sitsen

Har du framåttippad sits - så funjar det inte - har du bakåttippad sits så funkar det inte heller som det ska av flera skäl.

Nyckeln ligger i bäckenets grundpossition - släng in bild skall jag hjälpa dig

När du kommit dit tycker jag det är en bra ide att sätta igång hästen med sättet i trav med ett juck

Axel har opponerat sig i flera trådar, men jucket är inte till för att ryttaren skall driva hästen med ett skyfflande
Utan vitsen är att själv hitta denna rörelse i bäckenet

Fö övrigt samma rörelse som MJ håller takten med :angel:

Om du sätter igång hästen med sätet så får du en mjuk igångsättning och så länge traven är mjuk så länge kan du sitta - ett mycket bättre alternativ än som de allra flesta gör - inkl jag i min ungdom, dvs förminskar traven så den blir sittbar :grin:

Nyckeln ligger i att tillåta denna rörelse OM man vill behålla gången dvs eller tom utveckla den

Väga låta det ske - helt enkelt - våga de din rumpa till hästen.... :idea:

Om du gör det - ochhålelr balansen utan tygeln - så komemr hsäten våga ge sin rygg till dig :idea: Själva grudnprincipen liksom

Många nämner muskler - så fort man använder muskler som går mellan bäcken och lårben så bromsar man denna rörelse och hindrar hästens bakben och ryggswing och därmed korrekt gång

Sker i så många procent så jag vill inte skriva det :o

Så vad du skall tänka på

Neutralläge i bäckenet

släpp din höftled LOSS :love:

För dessa bäckenrörelser kommer att ändra vinkeln i höftleden dvs öppna och stänga den.
MINSTA spänning i musklerna runt den leden är det som gör att det skiter sig :devil:

Så a och o - neutralläge och släpp höftleden

Det är precis samma sak på en gångratshäst och en vanlig. Tom samma på en Nordis och en gångartshäst

Det som skiljer är steglängden OM båda jobbar rätt :devil:

Själva steglängden ställer till andra problem - ryttaren måste orka längre i själva svävmomentet i gångarten. Man måste ha bättre bålstabilitet.

Men själva att "sitta ned" handlar om a och o
dvs trepuntkssits och lös höftled

Lycka till

Och det baserar du på vad? Du har aldrig sett hans trav. Sen, blir/är han spänd, då är det ingen ide att ens försöka - där har du alldeles rätt. Men även alldeles avspänd, så han har betydligt större trav än jag klarar sitta ner i. Och hans trav är också det som brukar rosas både högt och lågt.

Så, mycket nyfiken, eftersom du aldrig sett hästen eller ens en video, på hur du kan avgöra att han inte har 'stor gång' (om man med gång menar trav)?

När du kommit dit tycker jag det är en bra ide att sätta igång hästen med sättet i trav med ett juck

Axel har opponerat sig i flera trådar, men jucket är inte till för att ryttaren skall driva hästen med ett skyfflande
:rofl:
Kan du visa ngn film där man ser att ngn använder juck för att komma fram i trav? Den ska ju sätta igång lite före för att få dragsterkänslan.
Det är ju hela vitsen- att det ska se magic ut:grin. Inget juckande vid fattning heller:cool: utan tankeöverföring:love:

tycker nog att sätet är viktigt, men för skumpandet är bålen viktigast o att man inte kniper med benen.

TS hoppa muskelsnacket och läs istruktioerna

Mary wanless kallar det pinchen, och det är ffa musklerna kring sittbenen man aktiverar enligt henne, inte den stora gluteusmuskeln.

Du är inte ensam om att ha hört detta, eller att ha fått på moppo. ;)

Tja här kommer moppo

eller inte

bara fakta

om

Vad Wanless beskriver är den drivande sitsen
Kapitlet heter using the back mao den drivande sitsen

Nu är jag djävligt trist som kan gå in på muskelnivå och jag kommer trascha hennes bild beskrivning

För vad hon är ute efter är ett slags knip med rumpan - istället för knäknip - som låser höften :o

Hon har vimsat till det lite med de muskler hon visar, bla blandar hon ihop en gluteus medius ( mellanstora sätesmuskeln) med piriformis Båda är dumma att spänna - skulle man spänna mellersta sätesmusklen så skulle överskänkeln lätta från sadeln dessutom :o
Hon nämner adduktor magnus som är direkt ansvarig för knäslut dvs själva motsatsen till vad hon är ute efter På mig som hovslagare är den så stark på grund av alla hästar jag knipit fast mellan knäna att den varit ett hinder för mig som ryttare :devil:

Sedan nämner hon också allmänt höftens utåtroterare

TS det är de som du skall jucka igång hästen med

Varför - jo det är lätt för hästen att förstå - det kommer automatiskt att öppna din höftled (=säger åt hjärnan att det är okey) Kommer att lätta på ditt knäslut ( du slutar knipa och säger till hjärnan att det är okey

men sitt inte kvar i knipet - och jucka bar igång den i ett juck -sedan låter du den "dansa ditt bäcken" :idea:

För kalenderbitarna = jag och mina löss :p

korrekt för den drivande sitsen
longisismus och quadratus femoris

Man kan hitta dem genom att sitta på kanten på en pall och tippa pallen framåt genom att försöka trycka knäna framåt nedåt

Men nu talr vi alltså om den drivande sitsen som kommer efter den följsamma sitsen bäckenrörelser se ridhandboken

om man driver utan att bakbenen har kommer igång och välvt pilbågen uppåt har det liksom fel effekt - man hämmar hästen. inte att rekomendera på en unghäst

Själv har jag lärt mig sitta av instruktionerna i Müsler. Där finns den tippande pallen och även bra hjälp för galoppen

kan garantera att det kräver sin man att galoppera på nordis - han är bred den diagnola rörelsen gör att man känner sig som i en torktumlare innan man fått stil på den och hästen orkar ¨hålla ihop sig

att förminska hästens rörelser är som att försöka bromsa sig ur en uppförsbacke

jag vet att det blir nördigt med muskler - men jäklar i min låda - vilken skillnad det gör

Senast ändrad:

Nej det kan jag inte för det ser man inte - det ser ut som man är ett med hästen

dvs båda börjar trava samtidigt - inget syns utanpå

det är inget konstigare än att fatta galopp genom att föra fram inre sittbenet

Syns inte heller utanpå

Läs en ridhandbok eller två ;)

Börjar fundera på om du har en egen juckteknik - att det är därför du inte känner igen ;) att öppna höftleden :o

Jag tror vi får ta det på det kontot - att vi läggar helt olika betydelse i det: Vi juckar alla olika helt enkelt

:rofl:

Om ordet juck förvirrar dig - läs "öppna höftleden" istället

För andra brukar bildspråk vara väldigt effekttivt

Senast ändrad:

Det hästen känner o reagerar på är mer ATT det spänns någonstans- energin.

Sen kan man lära hästen vad man vill att det ska betyda- knapparna.

När jag försöker beskriva hur jag fattar eller börjar travar för ngn annan- inte så duktig, så reagerar hästen inte ens:rofl: Helt klart är de programmerade för var enmanshästs signalsystem, varav det tar ett tag att lära känna en ny häst.

Du verkar inte förstå att det finns fler sätt än bokens:angel:

Man kan t o m sätta igång/ sakta av genom att bara andas rätt.

Om man alltid bara fattar för inner höft blir kommunikationen svår när man kommer till byten- iom att få sitter helt stilla= korrekt.

Senast ändrad:

Jag kan också muskelfakta (som alls inte är tråkigt, utan roligt!) och även teorier om hur man de facto gör för att sitta ner. Påslag i sittfas, avslag i "svävfas". Och det finns muskler i baksida rygg man kan använda osv osv. Men jag har inte än fått in det i kroppen, så jag uttalar mig inte om det. Brukar bli bäst då.

jag blri nyfiken - varför köper ni hästar ni inte kan sitta på :o

hur skall ni då kunna utbilda dem?

Den ska ju sätta igång lite före för att få dragsterkänslan.

Nej nu är du ute och cyklar:banana: Dragster är såna som är höga bak, hörru, sån känsla vill du INTE ha som undrade hur man ens köper en sån häst, :rofl:
Snarare startande flygplan som gasar o lyfter :idea: Vill jag ha i alla fall :D
(som har en dragster:angel:)

Om man börjar att tänka på vilka muskler som ska alternera blir det svårt att rida.
Tänk mindre o följ med flowet:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
704
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025