Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!
Det står om detta i dresyrhandboken - om hur du måste tillåta de bäckenrörelser som hästens bakbensaktivitet skapar hos dig
detta kallas ryggswing hos ryttaren
I Sally swift och andra böcjer kan du se att detta är beronde av att du har bäckenet i ett nerutal läge den sk trepunkts sitsen
Har du framåttippad sits - så funjar det inte - har du bakåttippad sits så funkar det inte heller som det ska av flera skäl.
Nyckeln ligger i bäckenets grundpossition - släng in bild skall jag hjälpa dig
När du kommit dit tycker jag det är en bra ide att sätta igång hästen med sättet i trav med ett juck
Axel har opponerat sig i flera trådar, men jucket är inte till för att ryttaren skall driva hästen med ett skyfflande
Utan vitsen är att själv hitta denna rörelse i bäckenet
Fö övrigt samma rörelse som MJ håller takten med
Om du sätter igång hästen med sätet så får du en mjuk igångsättning och så länge traven är mjuk så länge kan du sitta - ett mycket bättre alternativ än som de allra flesta gör - inkl jag i min ungdom, dvs förminskar traven så den blir sittbar
Nyckeln ligger i att tillåta denna rörelse OM man vill behålla gången dvs eller tom utveckla den
Väga låta det ske - helt enkelt - våga de din rumpa till hästen....
Om du gör det - ochhålelr balansen utan tygeln - så komemr hsäten våga ge sin rygg till dig
Själva grudnprincipen liksom
Många nämner muskler - så fort man använder muskler som går mellan bäcken och lårben så bromsar man denna rörelse och hindrar hästens bakben och ryggswing och därmed korrekt gång
Sker i så många procent så jag vill inte skriva det
Så vad du skall tänka på
Neutralläge i bäckenet
släpp din höftled LOSS
För dessa bäckenrörelser kommer att ändra vinkeln i höftleden dvs öppna och stänga den.
MINSTA spänning i musklerna runt den leden är det som gör att det skiter sig
Så a och o - neutralläge och släpp höftleden
Det är precis samma sak på en gångratshäst och en vanlig. Tom samma på en Nordis och en gångartshäst
Det som skiljer är steglängden OM båda jobbar rätt
Själva steglängden ställer till andra problem - ryttaren måste orka längre i själva svävmomentet i gångarten. Man måste ha bättre bålstabilitet.
Men själva att "sitta ned" handlar om a och o
dvs trepuntkssits och lös höftled
Lycka till