Stor gång = svår att sitta ner!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!

Nej nu är du ute och cyklar:banana: Dragster är såna som är höga bak, hörru, sån känsla vill du INTE ha som undrade hur man ens köper en sån häst, :rofl:
Snarare startande flygplan som gasar o lyfter :idea: Vill jag ha i alla fall :D
(som har en dragster:angel:)
Ja vad 17:o menar tvärtom förstås:crazy: MC då:grin:

Påslag i sittfas, avslag i "svävfas".

:crazy::crazy: Himmel hur i all världen ska man få in det öht, nä, nån måtta får det vara.:cool: Ok om det i en studie konstateras att det är så en ryttare gör, men att försöka göra det, nä det kan aldrig bli bra, jag tror det skadar mer än hjälper att hålla på att tänka så, jag.

jag blri nyfiken - varför köper ni hästar ni inte kan sitta på :o

hur skall ni då kunna utbilda dem?

Första frågan måste ju bli - behöver man utbilda dem? Talar inte i egen sak, men det finns ju en lång rad ryttare som har som mål att utbilda/vidareutveckla sig själv ffa, inte nödvändigtvis hästen.

Och inget hindrar ju att både häst och ryttare utvecklas. Ryttaren lär sig sitta även på större gång än ryttaren är van med, ryttaren utbildar sedan hästen ett snäpp till etc.

Vissa vill ha en 'startklar' häst där alla knapparna hittas direkt, andra vill ha något att lära sig på, och ytterligare andra vill ha det som brukar kallas 'en utmaning'.

Sen är ju 'utbilda' ett väldigt vitt begrepp, man behöver t ex inte sitta ner för all form av utbildning - jämför med en unghäst, den utbildas en hel massa innan det sitts ner på den. Medan det är ganska svårt - antar jag - att vidareutbilda en svårklasshäst utan att sitta ner.

Så frågan går inte enkelt svara på tycker jag faktiskt? Varför X köpt en häst med stor trav som X inte direkt kan sitta ner lätt och obehindrat på finns det nog nästan lika många svar som det finns X. JAG köpte rara röda på grund av flera anledningar, i osorterad ordning för att han har bevisat hållbarhet, han är lagom storlek, min typ av häst, har ett trevlig temperament, har gång och kapacitet så det räcker även för mina 'vildaste drömmar', för att det är en häst jag passade ihop med och blev tvärkär i - och för att han var vad jag sökte och inom budget. Dvs i översättning: Han är en häst jag kan göra precis det jag vill med, men samtidigt en liten 'utmaning', det krävs avMIG med, att få fram och förvalta det som finns så att säga.

Han lär mig, även om han är grön 'skolningsmässigt' - likt förra fbl så ställer han höga krav på att jag gör rätt. Han är inte speciellt förlåtande om jag tror jag säegr en sak, men omedvetet säger tre saker till - supernyttigt. Och samtidigt får jag utbilda honom. Perfekt i mina ögon, och än har jag inte en enda gång ens varit i närheten av att 'ångra' att jag köpte honom, även om vissa dagar är mer frustrerande än andra. Men jag vet ju att det är JAG som felat i de lägena, och när jag får ordning på det så kan jag leva på det i veckor.

Så, trots att jag än inte kan sitta ner på honom obehindrad i mellantrav (vi behöver inte tala om ökad trav *s*), så har han lärt mig - och jag har utbildat honom. Och jag hoppas vi har många år att lära varandra kvar =)

det brukar bli bäst så om man inte vill bli ifrågasatt tror jag :crazy:

häromdagen skrev jag ngt urbota korkat på foder - och blev korrigerad. Vad bra :bow: - då lärde jag mig ngt nytt :idea:

Jag fattar inte om du eller ngn inte kan sitta ned - varför inte prova andra infallsvinklar än de man har hittils som inte fungerar

Ridning handlar så himla mycket om trial and error - om det man gör som trial inte fungerar - så får man ju pröva en ny metod

Det är ju det man som pedagog/tränare skall göra

många hajjar jucket direkt - axel blri förvirrad - eller generad vad veet jag :o - då får man hitta något annat till honom/henne, kanske slappna av

- i ditt fall kanske man skall be dig räta upp dig till att börja med - se om spänningen i höften inte släpper pga bara det

Dte är ju det som är grejjen med ridning att leta och prova tills man hittar ngt som funkar för en själv -och hästen

Du skirver att du kan teroi om att kunna sitta ned. på det du skriver så ser jag att du hoppar över ett steg

- för det du beskriver är att hålla ihop sig själv och det är ingen vits före att man lär sig sitta följsamt och på mitten

För om du inte kan sitta så kan du vare sig använda pinchen, elelr att centrera sin tyngdpunkt för att ha hästen på sätet

Ingen vits att springa förrän man kan gå

detta skriver jag från min egen resa av att lära mig och andra att sitta ned. Om du int ehar gjort den varför inte lyssna på alla

Prova

prova mitt prova axels

Hitta själv hur DU behöver göra för att kunna sitta

Jag skulle ha skrivit "träna dem" för att inte snubbla på mina egna inlägg

Om ryttaren inte kan sitta

kan den inte hitta sin balans

kan den inte hjälpa hästen till balans - vilket om man rider Dressyr är utbildningens första delmål

är hästen inte i balans

kan den omöjligt börja ta vikt bakåt... och då sysslar man inte med Dressyr utan en avart

:o

Utifrån tesen att Dressyren har som mål att stärka hästen och flytta tyngdpunkten bakåt

många hajjar jucket direkt - axel blri förvirrad - eller generad vad veet jag - då får man hitta något annat till honom/henne, kanske slappna av
Inte ett smack förvirrad.
Så red man förr- varav många sadlar åkte framåt.:rofl:

Tycker mer att "pinchen" är en bättre beskrivning- där det handlar om en liten spänning från ryttaren. Spänning- mer energi- framåt eller avspänning= hästen slappnar oxå av- saktar av. Sen finns det förstås ett mellanläge för bibehållen energi.

Bollsätet regerar:bow:

:crazy::crazy: Himmel hur i all världen ska man få in det öht, nä, nån måtta får det vara.:cool: Ok om det i en studie konstateras att det är så en ryttare gör, men att försöka göra det, nä det kan aldrig bli bra, jag tror det skadar mer än hjälper att hålla på att tänka så, jag.

det är egentligen inte så konstigt alls

Samma princip som om du sitter på en hoppjerka eller hoppar framåt själv

det det handlar om är att göra sig stabil i uppskjutet - och mjuk i bakbenets framåtförande

Det är så man använder bålstabilitet till häst

Gör en jäkla skillnad

men först måste man lära sig sitta överhuvudtaget, sitta på mitten osv

Många av de som är duktiga gör en massa saker omedvetet.
Vi andra får jobba lite etxra

Det viktigaste är att inte störa hästen. Den blir sällan störd av ett mindre skumpande.
Balans är svårt. Vissa hästar kan hjälpa ryttaren, medan andra har problem själva o behöver då en bättre ryttare. Därför är övergångar bra för hela ekipaget.
Lättridning/ nedsittning kan vara bra att varva mellan.

Är ngn trött- skiter det sig direkt.
Samma princip som om du sitter på en hoppjerka eller hoppar framåt själv
Nej för hästen står för energin. Man kan heller inte använda gungan som jämförelse.

Senast ändrad:

Jag skulle ha skrivit "träna dem" för att inte snubbla på mina egna inlägg

Om ryttaren inte kan sitta

kan den inte hitta sin balans

kan den inte hjälpa hästen till balans - vilket om man rider Dressyr är utbildningens första delmål

är hästen inte i balans

kan den omöjligt börja ta vikt bakåt... och då sysslar man inte med Dressyr utan en avart

:o

Utifrån tesen att Dressyren har som mål att stärka hästen och flytta tyngdpunkten bakåt

Nyfiken, men du menar att det är omöjligt att förflytta vikten bakåt om man inte sitter ner?

Återigen, unghästar.. De är ju knappast i obalans och på framdelen tills det sitts ner på dem, och kan utmärkt väl vara självbäriga och i balans.

Däremot så är det givetvis inte samling man talar om då, men balans.

Dock så en ryttare som inte kan sitta ner, men febrilt kämpar med att göra det och är spänd - det hjälper ingen häst till balans. Bättre då rida lätt/stå i fältsits (beroende på gångart) just för att hjälpa hästen.

Jag tror inte att det handlar om stor gång utan hur mkt den svävar. Även vilken frakvens den arbetar i.
En del hästar skulle jag få mina njurar i stövlarna av:eek:

Om man tittar på de flesta Iberiska hästarna samt fullblod är traven inte med ngt svävmoment.
Som tur är går just traven att påverka allra mest o man kan därför få en bättre trav när den är högre utbildad.
Passagen har ju den effekten.
Sen finns det hästar som stöter ner sina hovar- oftast tyngre hästar.

Titta bara på Traloppans arab- som hon har RIDIT dit:bow:

Och det baserar du på vad? Du har aldrig sett hans trav. Sen, blir/är han spänd, då är det ingen ide att ens försöka - där har du alldeles rätt. Men även alldeles avspänd, så han har betydligt större trav än jag klarar sitta ner i. Och hans trav är också det som brukar rosas både högt och lågt.

Så, mycket nyfiken, eftersom du aldrig sett hästen eller ens en video, på hur du kan avgöra att han inte har 'stor gång' (om man med gång menar trav)?

Jo jag har sett bilder som du postat, och han ser ut som ett vanligt fullblod med bra fullblodsrörelser, inget mer. Att du anser din häst vara en oerhört kvalitetshäst är en helt annan sak, jag ser inte att den sticker ut mer än något annat fullblod faktiskt, och framför allt inte om man jämför med de dressyravlade halvbloden, vilket är TS ursprungs fråga, med sin gångarts stammade häst.

Senast ändrad:

Jag har sett 2 fullblod- båda e. Bold Irish som hade riktigt fin halvblods trav- en mkt god sdn 8-mässig. Den ena var 176 o i halvblodstyp.

Tycker dock inte att det är så mkt att sörja över när de som regel har både en bättre skritt o framförallt galopp:love:

Så kan det absolut vara. Det jag som ryttare märker är ju att det är närmast hela havet stormar däruppe. I jämförelse med mina tidigare. Ingen av dem har haft mer än högst ordinär gång på sin höjd.

Om jag - som är komplett amatör vad gäller bedöma och beskriva gång, så ha överseende - ska gå på hur det känns så känns han ju som han har luftkuddar under fossingarna - jättemjukt och bekvämt om jag får larva i undertempo. Men som i mer normalt tempo gör att det känns som det 'rör sig överallt' däruppe, och högst upp sitter jag och känner mig som jag väger som en pingisboll ungefär.

Jag tror det är herrns bakbensaktion som ger den känslan, det är de som brukar inkassera mest kommentarer när hans trav rosas. Och jag kan ju även i hagen se att han sätter in/under sig bak på ett helt annat vis än tidigare. Och sätter man in/under sig bak ordentligt, så händer mer i ryggen än om man travar på 'bakom sig'?

Dvs, större steg, mer 'luft' och mer aktion bakifrån - vilket lilla jag inte alls är van med då jag haft betydligt mediokrare trav på tidigare hästar?

Jo jag har sett bilder som du postat, och han ser ut som ett vanligt fullblod med bra fullblodsrörelser, inget mer. Att du anser din häst vara en oerhört kvalitetshäst är en helt annan sak, jag ser inte att den sticker ut mer än något annat fullblod faktiskt, och framför allt inte om man jämför med de dressyravlade halvbloden, vilket är TS ursprungs fråga, med sin gångarts stammade häst.

De bilder som finns på honom på nätet är från hopsläppet = synnerligen upptrissat/spänd läge. Sen finns det ett fåtal bilder från när tränaren rider på kursen, jag antar du studerat hela serien? Och ja där är han spänd.

Vad gäller traven så är det tränare mfl som rosat hans trav högt och lågt. Inte jag.

Men visst att han inte kan mäta sig (tycker jag) med ett dressyravlat halvblod (även om sådant påståtts från nämnda källor, jag kan inte bedömma korrekthet i det dock), samtidigt så innebär det alltså att man inte får tala om vad som fungerat (likt andra sagt)? Jag ska genast lämna dressyrforumet alltså, för jag har ett fbl? My bad..

Mitt inlägg i detta blir:
1: rid så sakta du kan i traven så blir det lättare att sitta ner.

2: Gör sidvärtes rörelser i skritt först, sen i kort trav så får du upp ryggverksamheten bättre samt lättare att rida i kort tempo. Avbryt traven så fort det blir spänt. Börja óm från skritt. Övergångar är enormt uppbyggande!

3: Hur viktigt är det för dig och hästen att du sitter ned?

Red för Perry Wodd i juni tre dagar. Har ridit i över 30 år men fick några lärdomar som är helt nya för mig och som också påverkar min ridning nåt enormt. Perry använder coaching när han lär ut och ställer hela tiden frågor som gör att man får prova och känna sig fram för att hitta det som fungerar. Jobbigt men lärorikt. När inte traven funkade fick jag gå till skritt igen för att hitta allt. I traven rör sig ryggen på samma sätt som i skritten, dvs från sida till sida, och man kan inte följa den utan att rumphalvorna rör sig oberoende av varandra... Och för att rumphalvorna ska röra sig efter hästens rörelser på det viset måste man vara avslappnad, åtminstone tills man hittat tekniken.

Andra saker som får en häst att spänna sig är ryttaren händer: det ska vara en rak avslappnad linje från dina böjda armbågar till hästens mun. Tummarna uppåt och mjuka elastiska fingrar. Inner och yttersida har inte samma hjälper, många ryttare har svårt med detta. Innersidan måste ha en mjukare inramning för att få mjukhet hos hästen.

Dina tankar styr också hästens avslappning, samt din blick som bör vara åt det samma håll som din häst tittar, mellan hans öron. oerhört vad det gör mycket! Prova får ni se!

Sitsens balans, som Susan skrev om, inte sitta i bakvikt som många dressyrryttare gör, utan på sittbenen samt i lodrät sits är avgörande.

Jag blir så ledsen av att se ryttare ända upp i svår klass som tvingar sina hästar att jobba i "tvångströja" mellan hårda händer och klämmande ben samt juckande skumpande säte.

Det är det som gör ridningen så svår, man måste ha en enorm kroppskännedom om både sin egen och hästens kropp. Och känsla samt vilja att rida med så fina hjälper som möjligt. Och se på hästen som en läromästare, inte som en jävla dum häst som många alltför ofta säger. Vem är dum egentligen?

Sen måste man ha egen kroppskontroll för att inte spänna de delar av kroppen som ska vara avslappnade och tvärtom.... Man behöver hjälp med sin sits av någon som kan lära ut detta. Så att hitta en bra tränare år A och O.

Och var glad för alla framsteg du gör samt att hästen hela tiden försöker vara där och göra det du ber den om. Som någon skrev så är hästar olika och att sitta ned på en stor skumpig häst kanske inte är så nödvändigt om den ska bli hopphäst? Åtminstone inga långa stunder.....
Lycka till!

Att gå ner till skritt igen kan funka, men att rida i KORT trav( den benämningen finns inte mer av en anledning) för att kunna sitta ger ingen ökad ryggverksamhet för hästen-tvärtom.

Bakbenen måste vara inunder hästen för att ryggen ska komma upp.

Jag tycker inte att hästen ska gå felaktigt bara för att ryttaren inte är villig att lära sig tekniken. Att det kan vara svårt är en sak, men vad händer sen när hästen sen jobbar som den bör?
Jo då blir det återigen samma trubbel- för att ryggen börjar att röra sig.

Korta repetitioner o på´t igen.

Om stjärthalvorna börjar att guppa om vartannat- ja då har den lär sig ett sätt att gå- inte jobba över ryggen.

Ja jag håller med, jag brukar säga till mina elever när dom sitter ner i trav. Blunda och känn in hästens rörelser i kroppen, slappna av i höften och följ med då känner du hur du skall sitta ner. Skulle jag hålla på med av och på och svävfas och hit och dit skulle dom bli helt förvirrade :o

Jag har sett 2 fullblod- båda e. Bold Irish som hade riktigt fin halvblods trav- en mkt god sdn 8-mässig. Den ena var 176 o i halvblodstyp.

Tycker dock inte att det är så mkt att sörja över när de som regel har både en bättre skritt o framförallt galopp:love:

Absolut, jag säger inte att de inte existerar: )
men som du säger, just traven är ju det minsta problemet då det är den gångart som faktiskt går att förbättra och utveckla med god ridning, det är svårare med skritten och galoppen, de är viktigare att hästen har "i sig" om man ska värdera gångarter.

KL
jag tycker att tråden tagit en lite avsteg från hur jag läser ursprungs inlägget. TS som jag ser det, pratar om en häst med verkligen avlad GÅNG, en sk. gångartshäst. Sen har tråden mera blivit ang. att RYTTARE har svårt att sitta ner och följa sina hästar - rent allmänt. Det tycker jag är ett RYTTAR problem, inte ett HÄST problem - och framför allt betyder det inte att man har en häst med extraordinära gångarter, bara för att man har svårt att sitta ner på den :grin:

Till syvende och sist så handlar det ju faktiskt, oavsett - om ryttaren. Är man tillräckligt koordinerad, följsam och avslappnad i sin sits och bäcken, med tillräcklig stabilitet i sin bål, och hjälper som är oberoende av varann, så sitter man obekymrat även på en gångartshäst av större mått. Då är svaret på hur ska jag kunna rida min gångartshäst: jobba mera på din ridning och bli en bättre ryttare ;)

stör mig lite på att det till höger och vänster "skylls" på att man har en häst med så fantastiska gångarter att det är därför man inte kan sitta ner på den.

Senast ändrad:

Men visst att han inte kan mäta sig (tycker jag) med ett dressyravlat halvblod (även om sådant påståtts från nämnda källor, jag kan inte bedömma korrekthet i det dock), samtidigt så innebär det alltså att man inte får tala om vad som fungerat (likt andra sagt)? Jag ska genast lämna dressyrforumet alltså, för jag har ett fbl? My bad..

men snälla....
jag har också som du vet ett fullblod, det handlar väl inte om det, utan snarare att jag aldrig skulle komma på tanken att hoppa in i en tråd om gångartsavlad sporthäst och framställa min egen som extraordinär i fråga om sina gångarter det skulle ju bli asfånigt. Läs gärna mitt inlägg innan detta, för att fatta galoppen av vad jag avser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
704
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka