Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!
jag blri nyfiken - varför köper ni hästar ni inte kan sitta på
hur skall ni då kunna utbilda dem?
Första frågan måste ju bli - behöver man utbilda dem? Talar inte i egen sak, men det finns ju en lång rad ryttare som har som mål att utbilda/vidareutveckla sig själv ffa, inte nödvändigtvis hästen.
Och inget hindrar ju att både häst och ryttare utvecklas. Ryttaren lär sig sitta även på större gång än ryttaren är van med, ryttaren utbildar sedan hästen ett snäpp till etc.
Vissa vill ha en 'startklar' häst där alla knapparna hittas direkt, andra vill ha något att lära sig på, och ytterligare andra vill ha det som brukar kallas 'en utmaning'.
Sen är ju 'utbilda' ett väldigt vitt begrepp, man behöver t ex inte sitta ner för all form av utbildning - jämför med en unghäst, den utbildas en hel massa innan det sitts ner på den. Medan det är ganska svårt - antar jag - att vidareutbilda en svårklasshäst utan att sitta ner.
Så frågan går inte enkelt svara på tycker jag faktiskt? Varför X köpt en häst med stor trav som X inte direkt kan sitta ner lätt och obehindrat på finns det nog nästan lika många svar som det finns X. JAG köpte rara röda på grund av flera anledningar, i osorterad ordning för att han har bevisat hållbarhet, han är lagom storlek, min typ av häst, har ett trevlig temperament, har gång och kapacitet så det räcker även för mina 'vildaste drömmar', för att det är en häst jag passade ihop med och blev tvärkär i - och för att han var vad jag sökte och inom budget. Dvs i översättning: Han är en häst jag kan göra precis det jag vill med, men samtidigt en liten 'utmaning', det krävs avMIG med, att få fram och förvalta det som finns så att säga.
Han lär mig, även om han är grön 'skolningsmässigt' - likt förra fbl så ställer han höga krav på att jag gör rätt. Han är inte speciellt förlåtande om jag tror jag säegr en sak, men omedvetet säger tre saker till - supernyttigt. Och samtidigt får jag utbilda honom. Perfekt i mina ögon, och än har jag inte en enda gång ens varit i närheten av att 'ångra' att jag köpte honom, även om vissa dagar är mer frustrerande än andra. Men jag vet ju att det är JAG som felat i de lägena, och när jag får ordning på det så kan jag leva på det i veckor.
Så, trots att jag än inte kan sitta ner på honom obehindrad i mellantrav (vi behöver inte tala om ökad trav *s*), så har han lärt mig - och jag har utbildat honom. Och jag hoppas vi har många år att lära varandra kvar =)