Stor förändring efter kastrering?

Zandrah

Trådstartare
Undrar litegrand hur stor skillnad det gör på en häst inom travet.
Om man säger en hingst, som inte fått det att stämma riktigt.
Om man kastrerar den, brukar det ha stor betydelse?
Har hört att det kan vara en avgörande faktor för att hästen ska funka....(nu menar jag ju självklart inte att div "skavanker" försvinner, men just själva sätt, inställning osv)

Får chansen att leasa en väldigt kapabel häst, som är hingst men isåfall kommer bli kastrerad.....

Lite åsikter är alltid intressant, då aldrig haft en hingst....:)

Sv: Stor förändring efter kastrering?

ja tror att det är lite olika från häst till häst.. om man kollar i eliten så är de ju i stort sett bara hingstar som startar medans det inte är så många valacker.. men det finns ju alltid undantag (victory tilly t ex :angel: )..
men en del funkar ju helt enkelt inte som hingstar å blir betydligt bättre som valacker så de ä som sagt väldigt olika :idea:
så ja tycker att man ska hålla hingstarna som hingstar så länge som dom är snälla å inte allt för hingstiga å komplicerade för de ser man ju att dom flesta hingstar presterar i regel bättre än valacker, men om dom blir för svåra att hantera mm så blir de "balls in the floor" ;)

Hingstar som har annat i tankarna :angel: än att trava mår ofta bra av en kastrering. har de däremot hunnit börja med dumheter som att bromsa och inte ta i ordentligt så är risken att man är för sent ute.

Sedan gammalt sägs även att hingstar som är sköra håller bättre som valack då de "torkar upp" i benen. Har ingen egen erfarenhet av detta men man ska väl inte ringakta gamla hästkarlars kunnande...?

oki skrev:
Hingstar som har annat i tankarna :angel: än att trava mår ofta bra av en kastrering. har de däremot hunnit börja med dumheter som att bromsa och inte ta i ordentligt så är risken att man är för sent ute.

Sedan gammalt sägs även att hingstar som är sköra håller bättre som valack då de "torkar upp" i benen. Har ingen egen erfarenhet av detta men man ska väl inte ringakta gamla hästkarlars kunnande...?

Hihi, nu vet du ju vilken häst jag undrar över oxå så...:angel:
Och de nämnde honom som "hingstig", och då kan man ju tänka sig att han har lite annat att tänka på ja! På en gård med tjejer oxå!:p

Tror inte bromsningen är bekymmer här, eller ja, vet inte förstås, men han har ju iaf vunnit 1 av 2 lopp :angel: :o

Och det du säger om att de "torkar" upp har jag oxå hört nämnas! Man bör lyssna på gala hästkarlar!:love:

misscocacola skrev:
för de ser man ju att dom flesta hingstar presterar i regel bättre än valacker

Det behöver ju inte bero på att hingstar är bättre tävlingshästar än valacker. Att det finns fler hingstar i eliten beror ju på att man sparar dem som hingstar om de är bra.

Hur mycket pengar Digger Crown hade tjänat som valack får vi ju aldrig veta. Men han hade troligen inte haft munkorg...

Det finns en del hingstar som får ont i kulorna när de springer. De mår ju definitivt bättre av kastrering.
Och är de väldigt hingstiga så är det ju, precis som någon nämnt, så att de glömmer bort vad de ska göra om det luktar lite gott nånstans.
Att de "torkar upp" är kanske en sanning med modifikation, men faktum är att valacker ofta tar det lite lugnare ute i hagen (och för all del i boxen också) än hingstar, så risken att de skadar sig i hagen (eller av sparkar i väggen i boxen) minskar ju betydligt.

Jag har en valack som är 13 år. Jag kastrerade honom som femåring då han inte höll ihop. Hans galliga leder torkade ut och efter kastreringen tävlade han i 7 år utan ett veterinärbesök! Så det är nog inte bara en sanning med modifikation.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 491
Senast: Migo
·
Hundhälsa När jag skaffade vår lilla hanvalp så tyckte jag att det var självklart att vi skulle kastrera honom. Vi skulle ha en sällskapshund och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 255
Senast: Migo
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 135
Senast: Bergmutt
·
Trav Ni som kastrerat era hingstar - Vart det någon större förändring på dem tiden efter? Vår 3-års hingst kommer att kastreras i veckan -...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Konie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur