Kastrering, tankar och funderingar

Sv: Kastrering, tankar och funderingar

Jag är inte din kära vallhund, obs v inte V.
Att du väljer att visa bilder av dina hundar istället för att bemöta sakliga argument säger det mesta, dvs du har inga sakliga argument.

Nåväl, vallhund, men God Jul och Gott Nytt år i alla fall.

Mera eld på brasan: Ledarhund, vi köper och väljer våra ledarhundar från uppfödare både i Sverige och utomlands. Alla våra hundar, både hanar och tikar, blir kastrerade vid 6 månaders ålder. Detta minskar risken för ett flertal potentiella hälso- och beteendeproblem avsevärt.

Jag har haft lyckan att i mitt jobb under årens lopp få följa en del av dessa hundar och deras förare, hundarna ska en gång per år genomgå en veterinärundersökning avseende hälsa, vikt och tandstatus. Alltid lika trevligt att träffa dessa hundar och deras förare.

Vad brukar vara anledningen till att man kastrerar hanhundar? Nu har jag enbart läst på om riskerna och nackdelarna. Men jag misstänker att det finns en anledning till att folk kastrerar också. Finns det fördelar, eller är det en illusion/önsketänkande från ägarna?

Jag vet inte varför andra väljer att kastrera men jag har två blandrasgrabbar, så jag valde att kastrera dom av den enda anledningen att dom är blandraser och då ser jag ingen anledning att ha dom okastrerade.

Nog för att jag har pli på mina hundar men jag har också nästan enbart kompisar med tikar, och det känns som onödig stress, både för hundarna och för oss att hålla koll så dom inte parar sig.

Mina har inte farit illa av att kastreras, båda har varit väldigt stabila i psyket och klarat kastreringen utan problem.

Lycka till med din vovve :)

/.../

Alla ledarhundar är kastrerade, även ett stort antal tjänstehundar o arbetar duktigt opåverkade av detta.

/.../

Fast detta är väl en sanning med modifikation. Det gick ut en hel mängd ledarhundar en period som inte var kastrerade, och nu när Hundskolan mer eller mindre släppt kontrollen helt så kan det ju nästan gå ut vad som helst bara de klarar testerna. Det har tom blivit ett problem som SRF och SLHF börjar diskutera - att det går ut så mkt svaga hundar som inte klarar sitt jobb. Oavsett kastration. Ngt OT kanske.

Tjänstehundar i övrigt är väl inte heller självklart kastrerade?

Allmän reflektion:
Tycker Line gjorde en vettig lista på kastrationsorsaker. Kastration ska vara ett övertänkt beslut, och göras på vuxen hund. Man ska inte åka in och skära hur som helst på ren rutin, givetvis.

Senast ändrad:

Mina är kastrerade och osäkra. Den ena vet jag inte hur han var innan eftersom han kom kastrerad från Irland. Den andre kastrerade jag av flera skäl. Han var oerhört stressad. Kunde inte slappna av inne och absolut inte utomhus. Stack på löptikdoft om han var lös ( inget konstigt så klart men jag kunde det med all säkerhet skulle eskalerat eftersom han var en hund med noll avknapp och mycket dålig impulskontroll nästan noll ). Han var dock osäker men inte i alla situationer. Juckade på ALLT o ALLA och kunde inte umgås alls eller göra ingenting, han juckade på barnen så fort de kröp, grät i sängen ( 8 månaders dotter ) eller blev minsta uppspelta. Allt detta försvann av kastreringen. Han har ett driv, ett go och vågar testa allt! Kollar in allt! Tunnlar, mörka hål, bergsskrevor, skruvade metalltrappor ja allt han kastar sig huvudstupa in i uppgifter även efter kastreringen. Jag kände att hans dåliga nerver, blandras och lite kaxig på det kunde utvecklats till ett problem för mig som förstagångsägare! Dessutom blev denna hund oprovocerat biten illa av en amstaff som tränats till kamp i sitt förra hem. Så han har svårt för att lita på hundar efter det. Amstaffen visade ju inget i sitt kroppspråk att han tänkte hugga.

Idag är han osäker på ALLA okastrerade okända hanar men vi tränar på att han ska lita på mig och ta inte ta kontrollen själv ( som han alltid vill göra ) genom BAT och skvaller och sånt i en kombination efter situation. Han är nästan problemfri LÖS men känner sig trängd i koppel. Problemet med att vara lös är att han har upplevt jaktens sötma och kan sticka och driva hare/rådjur lite längre än bara några minuter.

Vi har aldrig haft problem med att andra hanar är så jobbiga så mina blir sura. De accepterar lite snoppslick, nos och t om öronslick sålänge hunden inte är stressad! Stressade hundar säger de till direkt och jag ser att de kanske har lite kortare stubin än okastrerade hanar men de gör inget fel som uppfostrar. Jag ser att de är mycket bra på hundspråk och vet vad gör. De har ett tiotal fasta vänner i alla kön. Den med dålig impulskontroll har blivit bättre, stressen är betydligt bättre, noll inne och nästan borta ute ( utöver hanhundsmöten )
Men han vill fortfarande sätta på löptikar men det är impulskontrollen som styr där mest. Han fortsätter inte att vara påverkad efteråt. Han var 17 månader när han kastrerades. Han har pudelpäls och den är opåverkad.

Den andra hunden är en vinthundskorsning och han är oxå osäker i hundmöten men ännu duktigare på hundspråk och ingen av hundarna reagerar på hanar med BRA spåk/energi. Går vi i city eller bara i villaområdet nedanför skogen så reagerar de ALDRIG!! Här i förorten dvs ghettot reagerar de på alla hanhundar och det är tyvärr pga att hundarna här har stressade ägare. Samtliga man möter blir genast nervösa när de ser mig komma oavsett avstånd och det faktum att mina är tysta. De är sällan duktiga på att läsa hundspråk heller. Vinthunden är supercool annars både inne och ute. Reagerar inte alls på löptikar även om vissa fläckar kan slickas på. Kastrerades vid 1 års ålder ca. Där tror jag det är hans grymma impulskontroll som styr det och inte kastreringen i sig. Dvs att mina hundar hade varit lika på löptikar även som okastrerade.

Senast ändrad:

En normalt funtad hund ska inte behöva kastreras för att kunna jobba och fungera i samhället. Det är viktigt att värna om dessa egenskaper istället för att avla fram testesteronmonster.

Visst kan det finnas skäl till att vissa individer kasteras, men det ska vara undantag.

<snip>

I USA och Storbrittanien har man länge kastrerat hundar (ej tänkta för avel) o har stor erfarenhet av detta, en hel del forskning finns betr ovan nämnda effekter.

<snip>

Precis ... och har ocksa en hel del studier som den har som helt klart visar att okastrerade hundar faktiskt halsomassigt lever langre och mar battre. Personligen oroar jag mig mer over studier som visar att "Male and female Rottweilers that were neutered or spayed before a year of age had 3.8 and 3.1 times greater risk, respectively, of developing bone cancer than intact dogs" an de fa + som finns pa halso sidan om man kastrerar tidigt.

Jag kastrerade Mandy vid 4 ars alder och skulle helst ha velat vanta langre, men hon hade besvarliga lop perioder och borjade lopa oftare an tva ganger per ar sa da valde jag det basta av tva daliga alternativ.

Jag tycker det är lite allmänt hård stämning mot kastration här på buke, och det varnas för att en massa biverkningar som jag aldrig har hört talas om att någon hund har drabbats av. Jag träffar många kastrerade hundar, och när jag skulle kastrera min valp hade jag ett långt samtal med veterinären som inte heller hade hört talas om att att det skulle vara vidare vanligt med biverkningar annat än förändrad päls och ev viktuppgång.

Jag har kastrerat 3 av 4 hundar.

Hane 1: kastrerades för att jag hade tik hemma. Hans päls blev förstörd och så fick han en lukt som andra hanar reagerade på. Så han kunde inte umgås med särskilt många andra hanhundar. Personligheten oförändrad, arbetslusten oförändrad, hullet oförändrat. Kasterades vid 1,5 års ålder och dog när han var 13 år.

Tik: Kastrerades pga pyo. Fick också lite ful päls, men funktionsduglig. Blev piggare och gladare. Inga andra förändringar. Var nog runt 9-10 år när hon kastrerades och dog när hon var nästan 16 år.

Hane 2: Kastrerades pga att han inte gick att jobba med i närheten av löptikar. Han blev helt låst. Var osäker på om jag skulle ta bort kulorna pga att han har ett hyfsat stort rädslepaket. Har blivit mkt trevlig att jobba med efteråt. Större uthållighet, tål även andra störningar bättre, upplevs som mer självsäker i största allmänhet. Har inte blivit räddare, utan tvärtom modigare. Andra hundar reagerar inte konstigt på honom och han är fortsatt chefen i umgänget med dessa. Pälsen är helt oförändrad (i dagsläget i alla fall). Har dragit ner något på maten. Alltså inget negativt utan allt det positiva och ännu mer i bonus. Kastrerad för ca 4 månader sedan (fyller 3 år i januari).

Har man inte problem med hunden så är det ju onödigt att operera den. Det kostar pengar och medför ett visst lidande. Men jag tror att det finns ganska många hundar som hade mått bättre av att få slippa sina kulor.

Senast ändrad:

Min första och hittills enda kastrerade tik blev inkontinent....

Jag har träffat på flera tidigt kastrerade hanhundar som sett rent ut sagt för jäkliga ut. Valpiga i kroppen med dålig muskelmassa (trots ordentlig motion), fruktansvärda pälsar som inte har någon som helst skyddande funktion - många har varit tvungna att hållas kortklippta då pälsarna förstör mer än hjälper hunden. Den senaste i raden var en golden som kastrerats vid 10 månaders ålder. Han var som en 8-9 månaders hund i kroppen (fast ovanligt hög) med slyngligt utseende men hade en ålder av 5 år. Ful flockig bebispäls som fick klippas då den sög åt sin vatten - med andra ord ingen speciellt bra päls för vattenarbete.

Hemsk päls är väl det vanligaste man ser på långhåriga kastrater. Pälsar som återfått mycket bebisull och tappar sin skyddande förmåga (finns en hel del klippta shelties, welsh, golden, cavalierer och andra raser i mitt område). Så visst finns det en hel del biverkningar ;)

Jag är inte helt mot kastrering, men hunden bör har fått växa färdigt ordentligt först. Inget man gör slentrianmässigt (vilket ofta sker i mitt område tyvärr) enligt mig.

Jag kan skriva under på det. Frodo kastrerades innan han flyttade hit, 14 månader gammal. Han har jättesvårt att sätta ordentlig muskelmassa trots hög aktivitet och träning, och pälsen är supermjuk och fjunig.

Jag kommer inte att skaffa kastrat igen.

Det påminner mig mycket om en lejonhane dom visade ett program om på Animal Planet för några år sedan. Det var en hane som kastrerats tidigt. Lejonhanen såg ut som en lejoninna med smäcker kropp, om än stor (eller högvuxen kanske man ska säga, då han var smäcker med dåligt utvecklade muskler). Total avsaknad av man som dom berättade var just pga den tidiga kastreringen. Hanen var ett filmstjärnelejon (tam), men spelade alltid hona (eller typ neutralt lejon) då han såg ut precis som en sådan.

Så även kattdjuren ser man en ordentlig skillnad på när det gäller kastrering, men det tänker man inte lika mycket på när det gäller våra huskatter.

Min första och hittills enda kastrerade tik blev inkontinent....

Jag har träffat på flera tidigt kastrerade hanhundar som sett rent ut sagt för jäkliga ut. Valpiga i kroppen med dålig muskelmassa (trots ordentlig motion), fruktansvärda pälsar som inte har någon som helst skyddande funktion - många har varit tvungna att hållas kortklippta då pälsarna förstör mer än hjälper hunden. Den senaste i raden var en golden som kastrerats vid 10 månaders ålder. Han var som en 8-9 månaders hund i kroppen (fast ovanligt hög) med slyngligt utseende men hade en ålder av 5 år. Ful flockig bebispäls som fick klippas då den sög åt sin vatten - med andra ord ingen speciellt bra päls för vattenarbete.

Hemsk päls är väl det vanligaste man ser på långhåriga kastrater. Pälsar som återfått mycket bebisull och tappar sin skyddande förmåga (finns en hel del klippta shelties, welsh, golden, cavalierer och andra raser i mitt område). Så visst finns det en hel del biverkningar ;)

Jag är inte helt mot kastrering, men hunden bör har fått växa färdigt ordentligt först. Inget man gör slentrianmässigt (vilket ofta sker i mitt område tyvärr) enligt mig.

Ja och därför skrev jag att;

annat än förändrad päls

och

Har man inte problem med hunden så är det ju onödigt att operera den.

Man har inte problem med onormal könsdrift vid 8-9 månader. I den åldern har de bara precis kommit in i första könsmognaden.

Att de skulle tappa muskler pga kastration är inget jag träffat på. Jag skulle tippa på att de som kastrerar för att de inte orkar med en hund som beter sig som en normal hanhund kanske inte orkar med att motionera den tillräckligt heller?

Hane 1 vid 7 års ålder. Här har han alltså varit kastrerad i 5,5 år.
PICT0063.jpg~320x480

Att de skulle tappa muskler pga kastration är inget jag träffat på. Jag skulle tippa på att de som kastrerar för att de inte orkar med en hund som beter sig som en normal hanhund kanske inte orkar med att motionera den tillräckligt heller?

Jo, precis så är det nog. Absolut. För vem har hört talas om att testosteron skulle spela roll när det kommer till muskelmassa?:meh:

Det finns mycket att lasa om testosteronet's inflytande pa kroppen har.

Tillexempel saker som: "As well as being responsible for male secondary sexual development on reproductive organs, testosterone also is responsible for positive bone, skin and cardiovascular effects" Oh ... och testosterone gors om till estrogen i 'females'.

Jag har faktiskt aldrig hört att östrogen ska påverka muskeluppbyggnad positivt. Tvärtom så brukar ju östrogennivåerna sjunka hos kvinnor som tränar mycket hårt. Men om det är samma för hundar vet jag inte. Gjorde en snabb googling som inte stödde ditt påstående.

Självklart påverkar testosteronet muskelmassan, men att en kastrerad hund automatiskt ser ut som en valp i kroppen stämmer inte. Tikar är sällan lika stora och kraftiga som hanar, men de kan vara fina och välmusklade för det.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 487
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte...
Svar
14
· Visningar
1 424
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?