Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad brukar vara anledningen till att man kastrerar hanhundar? Nu har jag enbart läst på om riskerna och nackdelarna. Men jag misstänker att det finns en anledning till att folk kastrerar också. Finns det fördelar, eller är det en illusion/önsketänkande från ägarna?
/.../
Alla ledarhundar är kastrerade, även ett stort antal tjänstehundar o arbetar duktigt opåverkade av detta.
/.../
<snip>
I USA och Storbrittanien har man länge kastrerat hundar (ej tänkta för avel) o har stor erfarenhet av detta, en hel del forskning finns betr ovan nämnda effekter.
<snip>
Min första och hittills enda kastrerade tik blev inkontinent....
Jag har träffat på flera tidigt kastrerade hanhundar som sett rent ut sagt för jäkliga ut. Valpiga i kroppen med dålig muskelmassa (trots ordentlig motion), fruktansvärda pälsar som inte har någon som helst skyddande funktion - många har varit tvungna att hållas kortklippta då pälsarna förstör mer än hjälper hunden. Den senaste i raden var en golden som kastrerats vid 10 månaders ålder. Han var som en 8-9 månaders hund i kroppen (fast ovanligt hög) med slyngligt utseende men hade en ålder av 5 år. Ful flockig bebispäls som fick klippas då den sög åt sin vatten - med andra ord ingen speciellt bra päls för vattenarbete.
Hemsk päls är väl det vanligaste man ser på långhåriga kastrater. Pälsar som återfått mycket bebisull och tappar sin skyddande förmåga (finns en hel del klippta shelties, welsh, golden, cavalierer och andra raser i mitt område). Så visst finns det en hel del biverkningar
Jag är inte helt mot kastrering, men hunden bör har fått växa färdigt ordentligt först. Inget man gör slentrianmässigt (vilket ofta sker i mitt område tyvärr) enligt mig.
annat än förändrad päls
Har man inte problem med hunden så är det ju onödigt att operera den.
Att de skulle tappa muskler pga kastration är inget jag träffat på. Jag skulle tippa på att de som kastrerar för att de inte orkar med en hund som beter sig som en normal hanhund kanske inte orkar med att motionera den tillräckligt heller?