Stor flock, liten flock eller ensam?

Sv: Stor flock, liten flock eller ensam?

Det beror helt på sammansättningen hästar och hur stora hagarna är. Jag tycker att hästarna helst ska gå i flock eller åtminstånde i grupper om 4 - 6 st, men det får inte ske till vilket pris som helst. I vårt stall går alla ston tillsammans (5 st) men de 4 valackerna är uppdelade (2+2), eftersom 2 av dem är väldigt dominanta. Jag har också haft min häst i större, blandad flock, vilket funkade utmärkt - men på det stallet var också hagarna stoooora.

Jag har två hästar som går tillsammans, på sommarbetet vill jag att de ska få vara med fler hästar. Dels så kan det varandra på sina 4 hovar nu och de busar ändå ibland, men jag tror att de liksom vi uppskattar ombyte och nya intryck. Släppte ihop dem för en vecka sedan med en till på en 4H gård och de trivs bra tillsammans enligt personalens utsago(ihopsläppet gick bra också även fast jag var liiite orolig) och jag ska dit och hälsa på imorgon.

När de kommer hem ska de få gå med tre andra hästar i en ej jättegigantisk hage så jag hoppas att betet räcker! Men jag tycker det är bra att de får träffa och ha andra hagkompisar, och för mig hade många fler hästar i en ännu större hage varit mer opimalt men det gick tyvärr inte iår.

Om du har hästen själv i hage, varför?
Kommer det en häst till i hagen så ledsnar hon efter ett tag och hoppar ut och drar hemifrån trots el i staketet. Ensam så behövs bara balsnöre i knähöjd för att hon ska bli kvar i hagen.

Stora flockar är ingen nackdel, och hästar som går med väldigt många individer tenderar att dela upp sig på egen hand, och sköter därav också rutinerna växelvis med de andra grupperna om så behövs.

Själv skulle jag inte vilja ha min häst i en flock med mindre än 4 hästar, under ngn längre period. Tillfälligt skulle det förstås kunna gå. Om det sen blir fler, är för mig ointressant. De får vara över 100 hästar om det är så, sålänge marken räcker till och vid ett sådant antal krävs ju tex. fler utfodringsställen osv. för att marken ska hålla och för att alla ska få tid att öta i lugn och ro.

Det är människans eget påhitt och egoism som påstår att hästar inte ska gå i flock. Idioti säger jag bara.

Håller helt med, det enda problemet, som många också påpekat, är ju att många stallar inte har en tillräckligt stor yta.

Jag tycker dock att det är idiotiskt att man delar upp en stor yta på ett tiotal småhagar med en häst i varje.

Så länge man har tillräckligt stor yta så tror jag aldrig det kan bli problem. Jag har själv en tävlingshäst som jag under sommrarna tar hem till mina föräldrar där jag direkt släpper ut honom i hage med ett tiotal andra hästar, och det har aldrig varit några problem..

Logiskt sett eftersom hästar är flockdjur så borde de trivas bäst i flock... tror tyvärr att ofta har exempelvis ridskolehästar väldigt många hästar i samma hage men på för liten yta.. även om den för oss kan tyckas stor.... Alla hästar passar inte ihop tror jag, på samma sätt som att man ska få en skock människor o fungera bra ihop så ska det även fungera individer emellan därute i hagarna...alla flockledare är heller inte bra flockledare...mkt intressant det här.. nån som har nåt bra boktips om flockbeteende?

I mitt stall är vi ca 15 hästar, och vad kan det vara? 6-8 hektar bete?

Det är i princip BARA jag och 2 andra hästägare i stallet som tycker att hästarna ska gå i så stor flock som möjligt. Hela betet är uppdelat i 9 hagar.. med många hästar som går en och en.

Självklart får ju alla göra som dom själva vill, men jag har ärligt talat aldrig hört en enda vettig ursäkt till varför deras hästar ska stå själva.
* H*n går inte att fånga om det är många hästar i hagen
* Jag kan inte ge h*n krafftfoder i hagen
* H*n förstår inte andra hästar
* Jag tycker det är obehagligt med mycket hästar
* Det är praktiskt att h*n står själv
* H*n gör bara illa sig
* H*n springer bara
* osv osv osv...
Hur får man folk att förstå att hästar är flockdjur och trivs (för det allra mesta) i flock?

Stora flockar är ingen nackdel, och hästar som går med väldigt många individer tenderar att dela upp sig på egen hand, och sköter därav också rutinerna växelvis med de andra grupperna om så behövs.

jag håller med dig :laugh: jag jobbade på -80 talet på en stor anläggning där nästan alla hästarna gick i samma hage, dom va över 70 stycken i olika åldrar och storlekar (olika raser). hagen va gigantisk, vet inte exakt hur stor men garanterat över 50 ha.

jätte kul att studera och se hur hästarna delade in sig i midre flockar (3-10 individer/grupp) och hur dom faktiskt omgrupperade sig med jämna mellanrum :D

vi släppte ut dom kl. 8 på morgonen och dom kom in kl. 16 på eftermiddagen (då kom dom ner till stallen själva)

det ända vi särade på där va hingstarna som fick gå med varsin lämplig val. i separata hagar :laugh:

dessutom blev jag väldigt förvånad över den otroligt låga skadefrekvensen, vi hade 3 skador orsakad i hagen som krävde veterinär på alla hästarna under en 2 års period (den tid jag jobbade där)

KL
Det är skillnad på om flocken är naturlig- där det sällan byts ut individer.
Är det en stor flock på stor yta är det inte lika känsligt- om ledaren är bra eller om de som är lägst i rang inte försöker att klättra.
sen får man sära på hästar som inte har lärt sig hästvett- kan få hela flocken i obalans.

Om man tänker på hästens naturliga miljö, så är ju hästen ett flockdjur som den är beroende av för att överleva. Därför känns det ju helt fel att skilja hästarna åt och placera dem i flera mindre hagar än att ha dem samlade i en. Hästarna mår dåligt av det, och lär sig inte hur det är att leva i en flock.

Är inte hästen van vid det "naturliga" uppstår ofta beteendestörningar. Min förra valack slet sönder sina hagkamrater (ston som valacker) ... överdrivet drivande och bitande, ständigt...lät dom absolut inte vara ifred. Däremot så jobbades han hela tiden så att han skulle "lära" sig och på slutet gick det att ha honom i sommarhagen (5,5 ha) tillsammans med ett par hästar till. Vinterhagen vakade han över som en hök och lät inte ens katter passera genom den... Han var fullständigt nöjd med att ha grannar i hagar intill på vintern...

Jag har stora marker, men äger bara 2 hästar. Det räcker gott och väl här och jag tänker inte ta in fler. Sommartid släpper syrran och jag ihop våra så flocken blir 4 individer och det får räcka så.

håller med.

problemet med en större flock är att man fösar ihop hästar som inte trivs tillsammans, och sen är inte ytan tillräckligt stor för att hålla sig undan. då blir det bråk och mobbning. jag har sett hack-kyllingar som blivit helt andra hästar när dom fått gå själv eller med en snäll kompis!

så kompisar är bra, men då ska dom vara kompisar också. man ska inte ha hästar tillsammans som inte kommer överens eller som inte passar ihop. tex vilda stora tävlingshästen tillsammans med den gammla ponnyn som bara vill vara i fred men blir hundsad av den stora dag efter dag. sånt ger olyckliga hästar och stor risk för skador.

Flera hästar i en hage måste väl vara kul för dem? Det är ju det dem är skapta för. Om inte någon häst blir helt utmobbad då, alltså om den blir skadad och mår psykiskt dåligt av de andra hästarna kanske man ska flytta den ;)

Dock tänker jag lite annorlunda med min egna häst. Han går själv i en stor hage, för han verkar inte klara av att vara med andra hästar en längre stund. Han blir arg/irriterad och stressad. Kommer det någon och rider förbi på vägen bryr han sig inte så mycket, han kanske tittar upp lite och sen inget mer med det. Tycker han borde visa lite mer intresse för sin egna art xD Men det skulle ju vara kul någon gång om man lyckas hitta någon häst som han passar med.. än så länge har jag inte hittat någon dock.. :P Men han verkar ju trivas så jag antar att det inte är någon direkt brådska.

Vi förespråkar flockar men går det inte så går det inte. Våra minsta hagar kan hålla runt 7 hästar utan problem. Nyligen fick vi lite problem, då min valack tyckte att stona var hans och det kom in en ny valack som ville ha stona. Så det gick mindre bra... Annars har vi nog aldrig behövt sära på hästar, det löser sig på några dagar. Oftast har vi dock fått ha hästarna i två olika hagar, på grund av fång, hingst eller liknande.

Skulle aldrig sätta en häst ensam utan anledning; skada, sjukdom. Får snart hem en liten hingst till stallet, då kommer min valack få gå med honom tills han är kastrerad. I höst kommer en annan hingst hem från sitt hingstbete, och när även han är kastrerad så ska nog alla 8 st nog kunna gå tillsammans!

Jag har haft min häst(valack) i 8 år och vi har stått i lite olika stall. I de två första stallen stod de ca 6-8 hästar/hage, blandat ston och valacker, det funkade alltid jättebra. Stora hagar och lång utevistelse.
I stallet jag står nu däremot, är i centala göteborg, och vi har extremt ont om hagar. Här får de gå 2 & 2 eller ensamma. Först fick han gå med en annan valack, de funkade inte ihop, då den andra valacken blev stressad av att gå två på trångt utrymme. Nu går han istället med ett gammalt sto, och hon var en sån häst som ingen ville ha sin häst med, för hon var "en grinig gammal kärring", men jag anser att min häst mår bättre av att gå med en sån häst än ingen alls, och efter kanske två veckor eller så, så stod de och kliade varandra och nu är de bästisar! Jag skulle inte under några omständigheter låta min häst gå själv, och jag skulle vilja ha större hagar med fler hästar också, men man kan inte få allt. Huvudsaken är att han har minst en kompis i alla fall!

det ända vi särade på där va hingstarna som fick gå med varsin lämplig val. i separata hagar

WOW. :bow:
Tänk att det finns människor som insett att hingstar faktiskt också är hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama