Stor flock, liten flock eller ensam?

X

xect

I de privatstall jag har varit uppstallad i är det MÅNGA hästägare som anser att deras hästar inte klarar av att gå med andra hästar, av olika anledningar. Även många tycker att man ska stå max 2 hästar tillsammans (även i stora hagar).

På ridskolor däremot som jag har vart på, där står alla ridskolehästar tillsammans i en stor hage och betar. Jag tycker det ser helmysigt ut!

Jag skulle vilja ha reda på vad just DU har för erfarenheter av flockar. Vad trivs hästen bäst med, att stå i en stor flock eller i en liten? Att gå själv?
Om du har hästen själv i hage, varför? Om du vill ha hästen i en så stor flock som möjligt, varför?

Sv: Stor flock, liten flock eller ensam?

Idealet måste väl vara hästar i flock på stora ytor då det är det mest naturliga. Men sedan har vi alla individer som fungerar olika.

Nu i vår har vi haft väldigt få hästar/hage. Vi har 10 hästar men då 5 åkte bort på bete blev det ensamhage för resten.
1 hingst (alltid själv)
1 sto fick fång och tvingades stallas upp, vilket innebar att hennes hagkompois blev ensam i hagen.
1 sto fölade och fick gå själv med fölet första veckorna.

Så jag förespråkar flockar så långt det går. Tycker även att alla hästar som kan skall gå med sällskap.

vi har alla våra 5 hästar i flock, det är både stora och små, ston och val. hästarna har ett väldigt fint språk sinsimellan som är underbart att sitta och titta på ;) har även stora kuperade hagar. men det är individer som gått ihop länge och ska fortsätta med det.

när jag växte upp hade mor många hästar som kom och gick hemma, då blandade vi inte så pga. skaderisken, utan dom gick i mindre grupper. dom hästar jag haft på anläggningen har inteheller gått med andras hästar utan jag har haft bara mina ihop i hagen. när jag jobbade som beridare så gick hästarna 1 och 1 eftersom dom sällan stannade länge (rörigt och oroligt att "möblera om" flocken hela tiden) samt att skaderisken blev för stor då.

Tycker det är sorgligt när hästar inte får gå tillsammans i flock. Har alltid haft mina hästar i flock, och hittills har jag inte träffat på nån häst som har haft problem med det. Eftersom hästar är flockdjur vore det väl bevis på en beteendestörning om de inte kan gå med andra hästar!
Nu har vi skaffat hingst, och det har förstås gjort att jag måste dela upp hästarna i två grupper. I ena gruppen går hingsten med två ston, i den andra går resten av hästarna, blandade åldrar, ston och valacker. Fungerar hur bra som helst.

hästar med beteende störning som gör att skadefrekvensen blir oförsvarbart hög existerar tyvärr i alldra högsta grad.

dom hingstar vi haft har vi haft med en äldre valack, oftast fungerar det väldigt bra och val. har fostrat hingsten väl ;).

ston och hingstar har vi aldrig blandat av en mängd olika anledningar :angel:

Självklart skall hästarna gå i flock! Jag skulle enbart dela på hästar om de inte kunde gå tillsammans pga att de skadade varandra, hade olika beteskrav (tunn häst som behöver lägga på sig är inte en hit med en fånghäst..) eller dylikt. Självklart ska inte en hingst gå tillsammans med ston om inte stona skall betäckas av nämnde hingst.

Stor flock under förutsättning att den består av väl fungerande individer som "pratar häst". Gärna stora ytor också men man kan inte alltid få allt :)

Jag tycker att hästar alltid skall ha minst en hästkompis i samma hage. om hästarna inte stannar länge fungerar ju inte detta med tanke på skaderisken. men föl och unghästar skall alltid vistas i stora flockar med många individer. Då får de ett bra psyke.

jag tror att just hästar med "beteenderstörningar" har fått gå för lite i flock som föl och unghästar och därför inte vet hur man skall bete sig mot andra hästar.

Precis min tanke, har träffat galoppörer som inte verkar förstå "hästspråk", har sedan fått förklaringen att de stod ensamma hela deras tid som galoppörer. Varför? skaderisken?

Men är det verkligen så då, att det är större skaderisk i en stor flock? Har ett exempel i vårat stall där en häst vars ägare tyckte det var "praktiskt" att ha hästen själv blev mycket mer harmonisk av att få gå med en kompis.

(förstår om man bara har hästen över några veckor eller liknande att man väljer att ha den själv under den korta tiden)

Klart att dom ska gå i flock..
Vi är 8 st val. i våran hage just nu..
Lite stökigt på vintern när det är lite att göra.
Tycker annars att 5 är optimalt utifrån våra individer. (och hagar)

Vi har en som inte fattar mkt.. men nu har det lugnat sig lite.
Trist med hästar som inte förstår varandra..

Hästar är flockdjur så jag tror knappast att man kan säga att "min häst trivs bäst själv". Visst finns det undantag, men det känns lite långsökt.

Jag vet många som inte vill ha sin häst i hop med andra. Varför?! - Risken för skador. Visst är det lättare att de sparkar varandra, drillar upp varandra, men måste man inte se till djurets natur? Hästen som flockdjur?

Dock har jag ingen erfarenhet av hästar som är förtvivlade över att de inte har någon hagkompis. Men man har ju lagt märke till att de många gånger kan suckta efter varandra när de är ute, är det av saknad kanske?

Det finns ju de hästar som gnäggar i högansky när de blir ensamma i stallet, uatv vilken anledning?

Jag tycker att man bör försöka uppfylla det naturliga beteendet hos hästen i den mån det går. Jag har inte min häst i en hage med 10-12 hästar, utan max 3 hästar i samma hage, med min försiktighet till skador. men bara för att jag är försiktig vill jag inte ta bort en instingt hästen har...

Jag har 8 st hästar.

Hage 1: 3 st val & 1 st sto
Hage 2: 1 st val & 1 st hingst
Hage 3: 1 st sto & 1 st hingst-föl

När hingstfölet är avvant och klart ska han in till val & hingst (hage 2) och stoet in till övriga val och sto (hage 1)

Stora hagar med mycket mat då kan hästarna gå många tillsammans.
Ev kan det va olika med olika raser eller ? Vet ej vad folk säger om det ?

Har haft mina hästar i stor flock på bete både ston och vallackar
då var dom mer än 25 stycken. Ofta har hästarna varit mellan 7 och 12 stycken i en större hage tex.

Om hagarna har varit små och man råkat få hästar som slåss ihop då kan det bli riktigt jobbigt . Då får man kolla noga vilka som passar ihop och hur många som kan gå ihop med tanke på mat och ev också med tanke på rang etc.

Det kan va bra i små hagar att ha ston och vallackar för sig tex.

Det beror också på hur maten ges tror jag. För dem som har ex höbal med fri tillgång kan nog vara lugnare i hagarna tex.

Att flocken har flera viktiga funktioner gör att jag helst har mina hästar med fler hästar. Vi har islandshästar.

Angående hingstar så har jag sett hingstflock med unghingstar och nån gammelhingst också tror jag.

Samt en liten mini flock med hingst sto och föl också faktiskt har jag sett och det verkar ha funkat bra .

Att hingstar får gå ute i hage är nog väldigt viktigt för deras hälsa socialt och fysiskt för att undvika tarmproblem etc.

Min häst går för det mesta ensam i hagen, av den enkla anledningen att han blir tokig och bokstavligen försöker ha ihjäl den andra hästen. Nu när de går i sommarhagarna med mycket mat får han gå med en hästkompis ungefär var tredje dag. Det går jättebra att ha honom ihop med den hästen den första dagen, den andra dagen är han sur och den tredje dagen är mord-dagen tycker han... Alltså försöker vi kompromissa lite, han får sällskap men inte varje dag, så det hinner aldrig gå för långt.

Många runt omkring mej gnäller på att jag har honom själv, då har jag visat upp en bild på vad han gjorde med en häst vi försökte släppa ihop honom med, och då förstår de att jag inte vill prova igen... En i stallet ger sej dock inte, men det skiter jag faktiskt högaktningsfullt i. I just detta fall (även om jag knappast kan kalla mej expert på hästens beteende) så tycker jag att detta är det bästa för min häst och att vi fixat en bra lösning. Visst vore det optimala att ha alla hästar tillsammans (4st) men jag är liksom inte beredd att chansa på det...

Jag tycker att hästar alltid skall ha minst en hästkompis i samma hage. om hästarna inte stannar länge fungerar ju inte detta med tanke på skaderisken. men föl och unghästar skall alltid vistas i stora flockar med många individer. Då får de ett bra psyke.

jag tror att just hästar med "beteenderstörningar" har fått gå för lite i flock som föl och unghästar och därför inte vet hur man skall bete sig mot andra hästar.

Tänk om alla tänkte så:love:
Min valack blir mycket ledsen om han får gå ensam och helt förtvivlad om han är ensam ute så han ska alltid ha en kompis i hagen och precis bredvid sig om han går i sjukhage!

Men min gamla valack var en av dom som "trivs bäst själv"
Han tyckte bäst om att gå en bra bit vid sidan om flocken och hade helst inget med dom att göra.
Han brydde sig inte ett dyft om han var ensam eller inte bara han fick lugn och ro och kunde beta ifred.
En riktig liten Ferdinand:D

En häst ska ha kompisar i hagen. Även hingstar och tävlingshästar.

Hästflock på stora ytor tycker jag är det bästa. I andra hand 2-3 hästar i medelstora hagar. Jag tycker "grusrutor" med en häst i varje skall undvikas, så länge hästen inte är sjuk/skadad och därför måste stå så.

Det tror jag också. Och i en del fall är det kanske "för sent" att ändra på hästens beteende, dvs den kan kanske aldrig bli en fullt ut fungerande flockindivid, därför att den aldrig fått lära sig att "prata häst". De hästarna får man kanske hantera lite annorlunda map flockvistelse, men grundregeln tycker jag absolut skall vara att hästar går i flock. Oavsett vad de är värda eller hur mycket de tävlar.

Jag tycker att en mindre (3-5 hästar) väl sammansatt hästflock är att föredra. Har man inte den möjligheten ska de åtminstone gå 2 och 2 så de har kompisar.
Stora flockar tycker jag det ofta är mer tjafs i, speciellt om man har dem på för liten yta. Sådana flockar kräver stora arealer. Många har inte detta och då är det bättre att dela upp hästarna.

Sedan är vi noga med att ha ston för sig och valacker för sig eftersom det endera blir bråk valacker emellan om stona, eller att valacker betäcker ston.
En valack och ett sto kan gå att ha ihop om valacken inte har betäckningstendeser.

Just nu har vi 3 ston med varsitt föl i en hage och 3 valacker i en annan hage. Har haft problem med att en av valackerna härjat med de andra två för att han vaktat på stohagen. Men när vi ordnade så att hagen inte fick några trånga utrymmen så blev det bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama