Stor eller liten diskmaskin ?

corzette

Trådstartare
Ska ev göra om köket för att kunna göra om min 2a till en 3a.
I försäljningssyfte senare är det då bättre med en "vanlig" diskmaskin (60 cm) eller funkar även 40 cm för fler än 2 personer ?
I dagslägethar jag en vanligt stor men den går ibland 3/4 full bara då jag hellre kör så än väntar in för att "knöka den full"...
Så ur vårat 2 personers hushåll så duger en 40 cm nog gott och väl.
 
Vi är två vuxna och två barn och vi har en 40 cm diskmaskin. Pga litet kök fick vi inte plats med större.
När vi bygger ut ska vi skaffa en 60 cm, men det fungerar ändå rätt bra med 40 cm. Vi kör den oftast en gång per dag, ibland två ggr.

Så 60 är att föredra, men 40 fungerar fint det med.
 
Vi har en 40 cm i lägenheten och stor "vanlig" i sommarstugan.

Vi e 3 st, den lilla diskmaskinen fungerar fint till oss i vardagen, även när vi e hemma och äter 3grr/dag och lagar det mesta av maten själva. Har vi besök blir det dock krångligare och vi måste gärna köra den flera gånger. Hade vi haft plats i lägenheten hade jag valt en stor, men det hade inte passat med köket och jag föredrar en liten diskmaskin med ett bra flyt i köket :)

Är det sånn att det är av design/utseende skäl ni funderar på en liten hade jag tagit det om inte så en stor för det blir så mkt mera praktiskt. Vi har gärna en del folk på besök till middag etc och då är det väldigt tacksamt har jag märkt i sommarstugan☺️

Också när man bakar och fixar mat så kan d bli en del extra disk, den tar vi för hand i stan men i maskin i sommarstugan, hade gärna kört med maskin i stan med ^^
 
Finns det plats så är en stor bäst enligt mig, jag är ensam i hushållet men uppskattar verkligen att jag får plats med alla bunkar etc som blir efter bakning och fika i samma svep, eller när det lagats massa matlådor. I en liten hade jag fått köra många omgångar.

Vilket såklart går bra också, men får jag välja så är en stor ett plus i min värld.
 
Jag hade en "kosher" diskmaskin (Judisk for att skilja pa kott och mjolk produkter) med tva lador nar jag bodde i South Carolina. Den var fantastisk. Hade jag lite disk diskade jag bara en lada med mycket disk gick bada.

kosher.webp
 
Jag hade en "kosher" diskmaskin (Judisk for att skilja pa kott och mjolk produkter) med tva lador nar jag bodde i South Carolina. Den var fantastisk. Hade jag lite disk diskade jag bara en lada med mycket disk gick bada.
Amen for disk lador. Det ar Nya Zeelandsk uppfinning som ar valdigt vanlig har nere i Australien. Jag upptackte dem forst pa jobbet och nar vi renoverade vart kok sa installerade vi 2 st. Vi anvander oftast en i taget och tycker de ar valdigt smidiga. Kor dock bara glas, bestick och tallrikar i dem.
Overtalade aven min pappa att installera en lada i en lagenhet i Sverige och han blev ocksa sald pa konceptet. De marknadsfors i Sverige av Fisher&Paykel, nackdelen ar priset. En lada for 5 ar sedan kostade lika mycket som en vanlig diskmaskin.
 
Vi hade 45 cm bred i förra boendet när vi var tre i familjen och det var inga problem. Nu är vi fyra och har en fullstor maskin som många dagar känns större än vi behöver. För bästa flyt får man tänka lite taktiskt och kanske köra en inte helt full maskin då och då för att det sedan ska finnas plats att stuva ner allt vid nästa måltid. Och köp en maskin som torkar disken ordentligt så det bara är att langa in allt i skåpen så fort programmet är klart.
 
Amen for disk lador. Det ar Nya Zeelandsk uppfinning som ar valdigt vanlig har nere i Australien. Jag upptackte dem forst pa jobbet och nar vi renoverade vart kok sa installerade vi 2 st. Vi anvander oftast en i taget och tycker de ar valdigt smidiga. Kor dock bara glas, bestick och tallrikar i dem.
Overtalade aven min pappa att installera en lada i en lagenhet i Sverige och han blev ocksa sald pa konceptet. De marknadsfors i Sverige av Fisher&Paykel, nackdelen ar priset. En lada for 5 ar sedan kostade lika mycket som en vanlig diskmaskin.

Har i USA saljs de som "kosher" sa Judar kan separera allt som rort mjolk produkter fran kott produkter nar deras kok inte ar stort nog for tva diskmaskiner.
Numera tillverkas "lad diskmaskiner" av manga olika foretag, och alla anvander bade mindre vatten och electricitet an en vanlig stor diskmaskin aven om man kor bada ladorna. De brukade vara MYCKET dyrare an en vanlig har i USA ocksa, men prisskillnaden ar ganska mattlig numera sa nasta gang jag byter diskmaskin vet jag vad jag koper.
 
Jag satte in diskmaskin i huset så fort jag hade råd att göra om köket.

Det fanns bara plats för en smalmaskin men den funkar utmärkt för mig som är ensamhushåll. I lägenheten hade jag en fullstor. Den var FÖR stor. Disken blev stående i den flera dagar och blev svårdiskad plus att jag saknade visa saker som stod smutsiga i maskin.

På gården var vi tre och hade en smalmaskin. Den räckte bra.

Den absolut enda naqckdelen är att jag överdoserar diskmedel. Tabletterna är gjorda för normalstor maskin och min skulelklara sig med mindre. Har använt pulver också men då får jag använda rengöringsmedel stup i ett.
 
För mig som bor ensam är en smal maskin perfekt och jag får plats med även större saker, t.ex. ugnsplåtarna, större skålar och grytor etc. Jag har hittills inte haft något som inte fått plats, och eftersom den är mindre kan jag med gott samvete köra den oftare än om jag hade haft en bred, så att den inte hinner bli äcklig och så att besticken/tallrikarna inte hinner "ta slut".
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 880
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp