Stoppkommando

Bubble

Trådstartare
Jag undrar om någon har något bra tips på att träna in ett stoppkommando, alltså att hunden stannar och väntar på mig.
Har försökt att säga stanna när han stannar av sig själv och sedan berömma och gå fram och belöna honom men det fastnar som inte riktigt finns det bättre sätt?

Han stannar ofta upp själv när han går och tittar efter så jag är med.

Sv: Stoppkommando

På min första hund hade jag en låång lina typ flaggstångslina släåandes efter hunden.
Så när vi va ute och jag ville han skulle stanna så sa jag "stanna" och stoppade upp honom i linan.
Han lärde sej alltså att stanna vid kommandot "stanna":)
Funkade jättebra på honom.
Gammhunn jag har nu stannar ändå...vet inte hur han lärt sej:D

Jag gör så här:

Nr ett, hur ser målet exakt ut? Ska hunden stå, sitta eller bara vara stilla. Får den vända sig mot dig, är det minuspoäng om den kommer. Ska den sitta tills du hämtar den eller kan de få tag en inkallning? osv.

Om vi säger att målet är att: Hunden ska stanna och sätta sig på givet kommando och sitta still tills du hämtar den.

Då börjar jag med sittet, hunden ska sitta och sitta still oavsett annan kommando. Tänk ut kommandot innan så det inte låter lika något annat du använder. Jag använder ordet "Halt!" Det betyder rånit, på aschlet plats tills matte kommer.

När du har en hund som sitter som fasttejpad på kökgolvet vid kommandot halt, trots att man springer förbi, eller kastar bollar runt den, är det bara att ta med det hela utomhus. Börja när hunden är nära dig och inte är intresserad av något annat: "Halt!" Slår hunden röven i backen är det bara att belöna och fortsätta och öka svårighetsgraden.

Men en klar bild på hur det ska se ut är alltid nr 1

Tack för svaren båda :)

Jag vill att han ska stanna upp, stå till och vänta på mig tills jag kommer fram. Han vill inte sitta ute när det är kallt så det kommer nog bara bli för svårt men man kanske kan göra på nåt liknande sätt fast han inte behöver sitta. Han är duktig på vänta som betyder att han ska stå still och vänta tills han får tillåtelse att gå vidare/gå in genom dörren/hälsa osv men det är just det där med hur jag ska få han att stanna till när han tillexempel springer.

Vi använder "vänta" helt enkelt för att han har fått lära sig det i samband med maten.
Stanna fungerar visserligen också men vänta är starkare i hans värld. Sen är det inte petigt med om han sitter, står, fryser i steget eller vänder sig om och stannar, det viktiga är att han stannar.

Min förra hund var lite så, jag trodde/tyckte inte hon fattade ordet... men så en dag var så hojtade jag stanna med lite högre röst(inte skrek), och det blev tvärnit, så hon fattade ordet!

Efter det så trillade tydligen polletten ner :D

När jag använder ordet stanna nu på ungspolingen till hund, så betyder det bara stanna, om han står snett eller vint, eller bak och fram har ingen betydelse, bara han står där tills jag kommer fram och säger slut, då får han gå.

Jag övade in kommandot på korta avstånd, typ koppellängd och med koppel i början, sen utan koppel men bara med väldigt kort avstånd, så jag hann fram att berömma innan han gick/rörde sig. Sen ökade vi avståndet vartefter, och nu sitter det.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 968
Senast: hollypolly
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
486
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka