Stoppar nosnät (björk)pollen?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur finmaskigt krävs för att stoppa pollen egentligen, kan ett nosnät göra det, eller är pollensporera så små att de tar sig igenom ändå?

Sv: Stoppar nosnät (björk)pollen?

Med tanke på vad pollen gör med mig trots sjukhusens alla luftfilter tror jag inte nosnät hjälper jättemycket. Har du provat cellulosapulver? (Nostril Vet t ex)

Mmm, men hästen gillar inte nostril vet, han fnyser ut det blixtsnabbt och är sen inte så förtjust när det ska puffas. Kanske vänjer sig, men jag vill inte 'bråka' med honom om det då han får astmaspray i inhalator för allergin med. Accepterar den jättefint, men börjar jag bråka med nostrilen så är ju risken han blir anti kortisoninhalationerna med - och då är ju risken han får det riktigt jobbigt.

Så tanken med nosnät var mest ge 'lite extra hjälp' helt enkelt. Kom att tänka på det när jag hittade ett gammalt nosnät jag gjorde för att skydda mot solbränd mule på en annan häst, och började fundera på om det skulle hjälpa mot pollen med. Men kände att stoppar det verkligen - vet ju hur fint 'pollendamm' det blir på bilen, tvätt (om man hänger den ute) och tja allt den här årstiden.

Något som funkar är antihistaminer för människa. Vi har provat Cetirizin (tror jag det heter?) samt Z.. har tappat namnet. Båda funkar super, inga hysteriska huvudryckningar! :) Nosnät fungerade inte på vår herre.

Pollenallergi på häst, jajamen, det finns!

Här har du en till som har en styck sådan i stallet. Även allergisk mot diverse gräsfrön. Diagnos efter noggranna tester på veterinärklinik (ATG).
Därav är han headshaker vår/sommartid.

Vad TS hästar har och inte har låter jag lämna osagt, det var väl just allergi denna tråden handlade om, då behöver man inte dra upp en massa annat?

Pollenallergi på häst, jajamen, det finns!

Här har du en till som har en styck sådan i stallet. Även allergisk mot diverse gräsfrön. Diagnos efter noggranna tester på veterinärklinik (ATG).
Därav är han headshaker vår/sommartid.

Vad TS hästar har och inte har låter jag lämna osagt, det var väl just allergi denna tråden handlade om, då behöver man inte dra upp en massa annat?

Lite offtopic kanske, men är headshakingen kopplad till pollenet alltså, och "bara" (antar headshaing aldrig kan ses som bara men hoppas du fattar) när det är pollensäsong?

Bara nyfiken, min har ju tack och lov aldrig ens "viftat på huvudet" så, utan han får hosta och lite ökat näsflöde bara (och det är ju verkligen bara jmf med headshaking!). Men är ju sällan man ens hör om pollenallergi, enda så jag hört om är väl Solos Carex som också var allergisk mot pollen och massa olika pollen, och innan de fick ordning på det var närmast oridbar vår/sommar.

Det är nog bara att testa. Kanske gör det skillnad?

Mmm, googlar man påstår det ju hjälpa av försäljarna av nosnät, men vad försäljare säger är ju en sak och inte alltid som verkligheten är.

Iom att en ev skillnad skulle märkas i att jag kunde dra ner inhalationerna innebär ju dock att prova att "chansa" på att dra ner inhalationerna. Hjälper då inte nosnät så är ju risken det måste en period gås upp i antal inhalationer och jag är inte superförtjust i kortison som det är ens.

Så vore bra åtminstone höra om det hjälpt för andra, och naturligtvis höra med vet vad h*n tror och om h*n har någon erfarenhet från andra patienter med nosnät.

Hur finmaskigt krävs för att stoppa pollen egentligen, kan ett nosnät göra det, eller är pollensporera så små att de tar sig igenom ändå?

Knappast, det krävs mycket mycket mer finmaskigt för att stoppa pollen överhuvudtaget. Pollen håller en storlek av 0,02 mm - 0,004 mm, så för att stoppa detta krävs mer ett filter i flera lager.

Knappast, det krävs mycket mycket mer finmaskigt för att stoppa pollen överhuvudtaget. Pollen håller en storlek av 0,02 mm - 0,004 mm, så för att stoppa detta krävs mer ett filter i flera lager.

Tack. Som jag misstänkte då, det kändes spontant som att man borde kunna 'dra igenom' pollen om man så andades genom t-shirttyg. Just med tanke på hur tunt 'damm' det gör på bilen osv. Och är pollen så litet, ja då är ju nosnät bara glömma, blir ju som att pissa i Nilen.

Men är ju sällan man ens hör om pollenallergi, enda så jag hört om är väl Solos Carex som också var allergisk mot pollen och massa olika pollen, och innan de fick ordning på det var närmast oridbar vår/sommar.

Det är mycket vanligt med pollenreaktioner hos hästarna och tycker det ökar för varje år som går. Men tyvärr så är det av någon anledning inte lika många hästägare som förstår att deras häst drabbats av en reaktion, utan de låter sina hästar gå med rinnande näsa, hosta och allt som oftast en ridpåverkan och skyller då på värmen eller att de är förkylda, å så får hästarna gå med en luftvägsinfektion onödigt många månader.

Antingen så är det inhalator eller tabletter av olika slag som är bästa och snabbaste hjälpen.

Att förebygga en sommarallergi med Cetirizin är den billigaste och enklaste lösningen för dessa hästar. Den rinnande näsan är svår att få bort men för mig så är det skitsamma om näsan rinner, det är luftvägsproblemen och den allmänna påverkan som jag vill mota och lindra så mycket det går.

Nästa steg är ju att på hösten ta ett allergiprov och sedan påbörja vaccinering och se om det kan hjälpa till påföljande år.

Jag tror inte nosnät hjälper mot pollen. Är själv allergisk mot björk. Min häst är allergisk mot pollen och det märker jag genom att han har ökat näsflöde, blir huvudskygg och slår med huvudet och frustar. I år testar jag homeopatmedicin mot detta och det hjälper. Han är mycket bättre i år än tidigare och då är det mycket pollen i år. Homeopatmedicinen är dyr men då den läker ut symptom så satsar jag hellre på det än att köpa "vanlig" medicin för dyra pengar då man inte vet vilka skador den gör på hästen. Hör av er om ni vill veta var man kan få tag i medicinen.

Det är mycket vanligt med pollenreaktioner hos hästarna och tycker det ökar för varje år som går. Men tyvärr så är det av någon anledning inte lika många hästägare som förstår att deras häst drabbats av en reaktion, utan de låter sina hästar gå med rinnande näsa, hosta och allt som oftast en ridpåverkan och skyller då på värmen eller att de är förkylda, å så får hästarna gå med en luftvägsinfektion onödigt många månader.

Antingen så är det inhalator eller tabletter av olika slag som är bästa och snabbaste hjälpen.

Att förebygga en sommarallergi med Cetirizin är den billigaste och enklaste lösningen för dessa hästar. Den rinnande näsan är svår att få bort men för mig så är det skitsamma om näsan rinner, det är luftvägsproblemen och den allmänna påverkan som jag vill mota och lindra så mycket det går.

Nästa steg är ju att på hösten ta ett allergiprov och sedan påbörja vaccinering och se om det kan hjälpa till påföljande år.

Ja kanske är som du säger, att det underdiagnostieras för att hästägarna inte förstår det är allergi? Speciellt om det t ex är som för min att "bara" under björkpollensäsongen, dvs det är förhållandevis snabbt övergående. Är kanske lätt tro hästen bara är hostig/snorig för den är lite förkyld/det är dammmigt i hagen eller liknande.

Cetirizin etc har så ojämna resultat, och det slår ju bort möjligheten till tävlande (jag läste ju, tror du var med i den diskussionen med? =), in mig en hel del på antihistaminer ang behandla insektsallergi förr), så jag håller mig nog till inhalationerna under björkpollenperioden sålänge det "bara" är på nivån det är nu.

Men står det mellan mer eller mindre oridbar häst hela sommaren, eller ridbar men inte tävlingsbar pga antihistamin - då är det ju ett helt annat läge!

Jag är ju, inser jag, himla lyckligt lottad ändå att det "bara" tycks vara björkpollen här.

Senast ändrad:

Aa det är individuellt hur pass Cetirizin tas upp eller inte, eller rättare sagt det tas upp men kan på vissa individer ändå inte vara tillräckligt för att lindra. Även om jag personligen tror att i dessa lägen ligger det någon annan problematik med i bilden där antihistaminet då är fel väg.

Klarar du dig på det du har idag, han fungerar om en lite hostig å lite rinnig näsa så skulle jag fortsätta och bara hålla koll så han inte får någon luftvägsinfektion. Det är ju trots allt bättre att de håller igång och har bra lungkapasitet.

Så var du glad om han bara reagerar på björk.

Alltså va? Nu måste jag hoppa in här och ställa mina dumma frågor nu igen :) Har headshaking med pollenallergi att göra? På vilket sätt? Och är det vanligt att hästar börjar knycka med huvudet om de har pollenallergi? I så fall, varför är det så? Hur är det med hostan, märks den enbart på våren då pollen kommer eller har hästarna den mer eller mindre året runt?

Japp, endast vid pollensäsong. Mest troligt enligt vet. pga att det bränner och svider något fruktansvärt i slemhinnorna.
Han är headshaker, hostar, rosslar och nosen rinner. Just nu har han dock bara de två sista symptomen och de är lindriga, de försvinner efter att han börjat röra på sig och "hostat loss" ev. slem, så vi är jätteglada över det lilla :) Så länge han slipper huvudskaket är det bra.

Scarry; All headshaking har inte med pollenallergi att göra. I vårt fall har det ett samband.

Aa det är individuellt hur pass Cetirizin tas upp eller inte, eller rättare sagt det tas upp men kan på vissa individer ändå inte vara tillräckligt för att lindra. Även om jag personligen tror att i dessa lägen ligger det någon annan problematik med i bilden där antihistaminet då är fel väg.

Klarar du dig på det du har idag, han fungerar om en lite hostig å lite rinnig näsa så skulle jag fortsätta och bara hålla koll så han inte får någon luftvägsinfektion. Det är ju trots allt bättre att de håller igång och har bra lungkapasitet.

Så var du glad om han bara reagerar på björk.

Ah, så det är - alltså att det är individuella skillnader.

Ja, hans problem är ju lindriga. Utan behandling hostar han 1-2 hostar "då och då" under dagen och har klart, lindrigt näsflöde och låter lite "tung" i andningen under ansträngning. Inte så han häver, men lite mer flåsig än han "borde" vid givet jobb. MED inhalationer vid behov (dvs kolla pollenprognosen och vädret och behandla/inte behandla efter det) så inget näsflöde tala om, helt normal andning även i hårdare arbete och en 'dålig' dag 1 - 2 host i början på ridturen. Thats it.

Han får ju behandling just för att det inte ska bli en inflammation i luftvägarna/riskera bli kroniskt (han blev ju antagligen känslig mot pollen för han blev känslig mot damm. Antar det är som med folk, en allergi ökar risken för en annan?)

Så jag ska verkligen inte klaga alls, även om jag helst skulle sliffa kortisonpuffarna helt i en ideal värld, så att 3-4 veckor behöva ge honom det vid behov är ju verkligen inte hela världen - speciellt inte jämfört med hur det skulle kunna vara :S

Alltså va? Nu måste jag hoppa in här och ställa mina dumma frågor nu igen :) Har headshaking med pollenallergi att göra? På vilket sätt? Och är det vanligt att hästar börjar knycka med huvudet om de har pollenallergi? I så fall, varför är det så? Hur är det med hostan, märks den enbart på våren då pollen kommer eller har hästarna den mer eller mindre året runt?

Headshaking har du fått svar om. ANg hostan, så kan bara tala för min, men han hostar bara under pollensäsong (ja, under förutsättning att han slipper damm då såklart).

Däremot om man struntade i den under pollensäsongen är ju risken det skulle kunna utvecklas till en mer kronisk bronkit t ex. Spelar som jag begripit det ingen roll om de "står och hostar" pga pollen, damm eller annan allergi - gör man inget åt det i tid riskerar det att bli kroniskt då man får en mer kronisk inflammtion i luftvägarna.

Ok. Så det går att ge Cetirizin för människor till hästen? Alltså är det tabletter ni ger då? Hur mycket? Och hur ger ni dem? I fodret eller? Då jag googlade så fick jag fram olika sorter: Cetirizin Hexal, Cetirizin Actavis, Cetirizin Stada..... Vilken sort ger ni?

Jag ger inte cetirizin.

Men det du fått när du googlat är samma sak men från olika tillverkare. Det är samma verksamma beståndsdel, men olika tillverkare. På samma sätt som Alvedon, Panodil och Reliv är samma sak men olika tillverkare och olika produktnamn, men i alla tre är det verksam substans paracetamol.

Ska man prova cetirizin eller liknande anser jag att det ska göras i samråd med veterinär som sett hästen, och inte på eget bevåg. Så att hästen inte riskerar att få lida i onödan för en dos är fel, eller för den delen att det inte är allergi etc.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 132
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 234
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka