Alexandra_W
Trådstartare
Hur finmaskigt krävs för att stoppa pollen egentligen, kan ett nosnät göra det, eller är pollensporera så små att de tar sig igenom ändå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pollenallergi på häst, jajamen, det finns!
Här har du en till som har en styck sådan i stallet. Även allergisk mot diverse gräsfrön. Diagnos efter noggranna tester på veterinärklinik (ATG).
Därav är han headshaker vår/sommartid.
Vad TS hästar har och inte har låter jag lämna osagt, det var väl just allergi denna tråden handlade om, då behöver man inte dra upp en massa annat?
Det är nog bara att testa. Kanske gör det skillnad?
Hur finmaskigt krävs för att stoppa pollen egentligen, kan ett nosnät göra det, eller är pollensporera så små att de tar sig igenom ändå?
Knappast, det krävs mycket mycket mer finmaskigt för att stoppa pollen överhuvudtaget. Pollen håller en storlek av 0,02 mm - 0,004 mm, så för att stoppa detta krävs mer ett filter i flera lager.
Men är ju sällan man ens hör om pollenallergi, enda så jag hört om är väl Solos Carex som också var allergisk mot pollen och massa olika pollen, och innan de fick ordning på det var närmast oridbar vår/sommar.
Det är mycket vanligt med pollenreaktioner hos hästarna och tycker det ökar för varje år som går. Men tyvärr så är det av någon anledning inte lika många hästägare som förstår att deras häst drabbats av en reaktion, utan de låter sina hästar gå med rinnande näsa, hosta och allt som oftast en ridpåverkan och skyller då på värmen eller att de är förkylda, å så får hästarna gå med en luftvägsinfektion onödigt många månader.
Antingen så är det inhalator eller tabletter av olika slag som är bästa och snabbaste hjälpen.
Att förebygga en sommarallergi med Cetirizin är den billigaste och enklaste lösningen för dessa hästar. Den rinnande näsan är svår att få bort men för mig så är det skitsamma om näsan rinner, det är luftvägsproblemen och den allmänna påverkan som jag vill mota och lindra så mycket det går.
Nästa steg är ju att på hösten ta ett allergiprov och sedan påbörja vaccinering och se om det kan hjälpa till påföljande år.
Aa det är individuellt hur pass Cetirizin tas upp eller inte, eller rättare sagt det tas upp men kan på vissa individer ändå inte vara tillräckligt för att lindra. Även om jag personligen tror att i dessa lägen ligger det någon annan problematik med i bilden där antihistaminet då är fel väg.
Klarar du dig på det du har idag, han fungerar om en lite hostig å lite rinnig näsa så skulle jag fortsätta och bara hålla koll så han inte får någon luftvägsinfektion. Det är ju trots allt bättre att de håller igång och har bra lungkapasitet.
Så var du glad om han bara reagerar på björk.
Alltså va? Nu måste jag hoppa in här och ställa mina dumma frågor nu igenHar headshaking med pollenallergi att göra? På vilket sätt? Och är det vanligt att hästar börjar knycka med huvudet om de har pollenallergi? I så fall, varför är det så? Hur är det med hostan, märks den enbart på våren då pollen kommer eller har hästarna den mer eller mindre året runt?