Nä, det hade inte jag heller tolkat som utrotningshotad.
Jag skrev på ett svar men katten klev på tangentbordet.
Här är svaret:
Skaffa en PDF läsare, så att du kan läsa PDF:er, det brukar man behöva göra i stort sett dagligen.
Eftersom somliga här vägrar ta till sig allt vad begreppet hotade husdjursraser alls betyder, så är det rätt meningslöst att föra resonemang.
Katthem uppstår på platser/orter där följande kombination föreligger:
Det är vanligt att det uppstår problem med hemlösa katter, och det finns folk som vill hålla på med katthemsverksamhet.
För sin överlevnad så behöver katthemmen tigga pengar, därför ligger det i deras intresse, att ta i, när de ska uppskatta antalet hemlösa katter.
Det är klart att det skulle gå att utreda och studera hur problemen ser ut med hemlösa katter. Men jag tror att katthemsorganisationerna har allt att förlora på det.
Min tro är att ergelbundet återkommande problem med hemlösa katter, är knutet till vissa regioner, orter och områden, i synnerhet stadsdelar, eller snarare förorter till våra större städer, eller till delar av mindre städer, med låg socioekonomisk standard.
Ingen vill någonsin beskriva den där påstådda bondgården som är full med hemlösa katter (hur kan katterna vara hemlösa om det bor människor på bondgården förstår jag inte), i vilken del av Sverige den ligger, hur det kommer sig, att det blivit så många katter där, och hur ofta den typen av situationer verkligen uppstår, i en region.
Hela tiden dessa svepande formuleringar, om alla de där hemlösa katterna, soptipparna som är fulla med kattkolonier och de runt springande vilda katterna, som det vimlar av i sociala medier och djurhemmens hemsidor, men aldrig skrivs om i lokalpressen, aldrig förekommer som problemställning på bygderåden, inga grannar som klagar...
Så länge påståendena inte backas upp med någon form av fakta, så väljer jag att inte tro på påståendena om hemlösa katter.
Katthemmen ljuger.