Men Tack!Sveriges Veterinärförbund ger sin syn på saken.
https://www.svf.se/nyheter/angaende...9HCBHGsiaWwOEx7dPEDZJOT6s80_i3Gl4gpSPkyOrcV8E
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men Tack!Sveriges Veterinärförbund ger sin syn på saken.
https://www.svf.se/nyheter/angaende...9HCBHGsiaWwOEx7dPEDZJOT6s80_i3Gl4gpSPkyOrcV8E
Jag har inte sett lappar i affären gällande vare sig kattungar säljes eller önskas sedan jag bodde i Stocholmsförort för väldigt många år sedan.Det är lätt att få gratis katter. Sätt upp en lapp i lantbutiken eller hos veterinären så piper telefonen konstant.
Har fått många djur (inkl hundar) på det sättet..
Det kanske beror på kulturen där du bor. Här är det lappar lite överallt.Jag har inte sett lappar i affären gällande vare sig kattungar säljes eller önskas sedan jag bodde i Stocholmsförort för väldigt många år sedan.
Och SJV har gått ut med att de kommer se över ärendet nu.
https://sverigesradio.se/artikel/jo...gk4NyD2p_InFMuOwvJYb4nbHUJClhO4vziiUW7Bj0Lbjk
Hur tusan kunde de ens tänka tanken att godkänna det från början?
Jag blev en period dränkt av tiggmeddelanden från olika kattorganisationer på fb där de tiggde pengar till dyra operationer av katter som led svårt där prognosen var i bästa fall diskutabel i många fall usel. Vi pratar inte om en eller två utan riktigt många. Idag stöter jag inte på dem så ofta iom att jag avsa mig att läsa deras inlägg men antar att det ser lika illa ut idag. Tyvärr dyker det fortfarande upp den här typen av meddelanden. Utifrån det jag sett så är inte det här avarten utan den normala gången där det finns några få vettiga undantag som inte ägnar sig åt dyrt djurplågeriFast det är en avart av No-kill-policyn.
Jag tror att SVF främst fiskar efter att ursprunget på de katter som används i aveln behöver vara känd för att man ska kunna bedriva avel enligt rådande djurskyddslagstiftning (även för att kunna uppfylla de kriterier bondkattsföreningen själva satt upp).Jag tycker ju som sagt att märkning och ägarregistrering, samt vaccinationer ska vara obligatoriskt.
Inte bara för "Bondkatter", utan för alla katter.
Sedan så anser jag också att det behövs vaccineringar.
Det jag däremot ställer mig frågande till, är när man kräver "stamtavla".
Har just de veterinärerna som skrivit dokumentet koll på att det förekommer gruppbetäckning även på vissa raser av allmogefår? Eller att det finns flera tuppar bland Lantrashönsen i hönsgården? Alltså grupper med djur i bevarendeavel med "fader okänd"?
Förtydligande av något slag runt hur antalet katter ska regleras, är bra.
Jag blev en period dränkt av tiggmeddelanden från olika kattorganisationer på fb där de tiggde pengar till dyra operationer av katter som led svårt där prognosen var i bästa fall diskutabel i många fall usel. Vi pratar inte om en eller två utan riktigt många. Idag stöter jag inte på dem så ofta iom att jag avsa mig att läsa deras inlägg men antar att det ser lika illa ut idag. Tyvärr dyker det fortfarande upp den här typen av meddelanden. Utifrån det jag sett så är inte det här avarten utan den normala gången där det finns några få vettiga undantag som inte ägnar sig åt dyrt djurplågeri
Om folk vill ha bondkatt så åk hit till Skåne. Det slås och skjuts ihjäl katter årligen på dom gårdarna släktingar jobbar på.
Är glad att SJV kollar över denna "avelsplan", högt oseriös och luktar som personer som vill fortsätta som dom alltid gjort med sin katthållning. Vill man bevara en genetisk bas för vår ursprungliga katt så finns ju Europé; man tar in noviser från bondgårdar hela tiden och alla gentestas, ingen rasinblandning tillåts och om man vill vara säker på att man får duktiga musjägare (skillnad på jaktförmågan är inte så stor hos katter) så kan man väl avla "brukslinjer" som man gör på hundar?
De kanske presenteras fel?Visst är det underligt att det påstås att det är omöjligt att hitta bondkatter samtidigt som katthemmen, länsstyrelsen osv har fullt upp med att försöka råda bot på den stora mängden hemlösa bondkatter som finns.
Ja det är ju det som behövs.om man vill vara säker på att man får duktiga musjägare (skillnad på jaktförmågan är inte så stor hos katter) så kan man väl avla "brukslinjer" som man gör på hundar?
De kanske presenteras fel?
Jag har liksom ingen nytta av en skygg katt som måste bo ensam inomhus.
Jag behöver en tuff, glad, frejdig och kontaktsökande katt som fungerar bra med andra katter och hundar.
Att hålla katt ute kräver ju att man kan få kontakt med katten för att kontrollera hälsa och se till att de har vad de behöver. Våra kommer när vi ropar på dem, om de inte är upptagna. I alla fall förr eller senare. Och flera av dem går gärna med på promenad. De älskar när husse jobbar ute så att de kan vara i närheten och titta på.
För att en utekatt skall hålla sig hemma så måste de gilla sina människor massor. Ju mer desto bättre.
Det kanske har blivit bättre eller så sökte jag på fel katthem. Men jag har haft svårt att hitta katter som får gå ut.Många katthem har katter man säljer som utekatter. Och de lär inte vara skygga.
Det kanske har blivit bättre eller så sökte jag på fel katthem. Men jag har haft svårt att hitta katter som får gå ut.
Jo precis.Du måste också förstå att katter som hamnar på katthem inte har de bästa förutsättningarna. Det är katter som ofta kräver mer av sin människa än om man köper en kattunge som har haft en bra start på livet eller en vuxen katt med goda förutsättningar. Ofta har katthemskatter varit igenom en del. Varit hemlösa och skygga, eller på andra sätt inte haft optimala förutsättningar att vara trygga individer. Då är det riskabelt att släppa ut innan katten fått återhämta sig och lära sig att människorna är snälla och att hemmet är tryggt.
Jo precis.
Och just därför så är ju inte katthemskatter en bra lösning för oss som behöver Bondkatter till våra gårdar. Det behovet måste nog tillgodoses på annat vis.
Vårt behov går definitivt att kombinera med god djurhållning.Fast ert behov kan inte och får inte gå före god djurhållning. Planen som JBV godkände går inte att kombinera med god djurhållning.