Stoplar till ben över natten

höstmåne

Trådstartare
Antar att att han käkat nåt och kroppen reagerar, eller nåt annat.
Men vad gör jag för att hjälpa honom?

Min lilla häst var svullen igår i bägge bak + varm i ett framben igårkväll.
Imorse var det ungefär likadant. Vid lunch idag var det ännu värre, lymfangitvarning på alla fyra.

Han brukar alltid vara fin i benen. Nu har hästarna dock en ensilagebal i hagen så de rör inte mycket på sig. Men ingen annan av hästarna som äter av samma bal är det minsta svullen. Tycker det är lite obehagligt. Han tempade 38,5 tidigare idag. Ska bort snart och skritta honom för att se.

Vad ska jag göra? Linda?

Sv: Stoplar till ben över natten

Det är inte lymfangit då? Jag hade nog lagt spritomslag, eventuellt promenerat hästen och pratat med veterinär.

Lymfangit i alla ben?

Nu i em var han även svullen runt ganacherna och ansiktet.

Men tempen hade gått ner 0,3 grader. Han är pigg och glad.
Jag sadlade på och red en sväng. Tänkte att om han inte kändes ok så får jag väl hoppa av och promenera, röra på sig måste han med så mkt vätska i kroppen. Det fanns visst en del nackdelar med att ha ensilagebal i hagen också...

Han var pigg och glad, gjorde tillochmed ett bocksprång. Benen såg betydligt bättre ut efter skritturen så jag hoppas att det redan har vänt. Att det bara är massa skit som ska ur kroppen.

Har din häst kommit i kontakt med andra hästar? Om den har det så kan det möjligen möjligen vara symptom på kvarka. Det kan oxå vara symptom på proteinchock vad jag har förstått.
Min familj hade en häst som var svullen sådär i flera dagar, men det hände inget mer så vi fick aldrig fastställt någon orsak. Jag har t.o.m kort någonstans på hennes fotbollsstora huvud! Vet trodde just kvarka på den.
Din häst verkar ju pigg och glad och det är bra! Däremot tror jag inte att han samlar på sig vatten. Det låter lite underligt. Även om de har hö i hagen så de inte rör sig så mycket så borde den inte bli sådär.
Du har inte hittat några pyttiga sår? Stick av något? Han hade ju lite lite feber så man skulle kunna misstänka att det är en infektion i alla fall. Det låter faktiskt lite läskigt, men han verkar ju vara vid gott mod! ;-)
Hoppas det är övergående och han är bra snart.

Nej inga andra hästar än de som redan finns i stallet. En av hagkompisarna var iof iväg på träning med andra hästar i helgen.

Så illa svullen i ansiktet är han inte. Bara så att man ser att det är lymfsystemet som reagerat.

Proteinchock tror jag knappast. Inga foderändringar och han äter inte en smula kraftfoder.

Sår har jag inte hittat, men tror knappast det heller iom att han är så jämt svullen på varje ben.

Verkar mest vara nån knasig infektion av något slag. Får hålla lite koll.

Förmodligen ätit något olämpligt. Ge bakjäst några dagar och linda benen nerifrån hoven på natten om den står inne så de inte svullnar mer och promenera hästen.

Kan vara läge att kontakta veterinär om den är allmänpåverkad och det inte bara är svullna ben.

Ja har man otur så får de lymfangit på flera ben, min hade på tre ben i höstas efter regnskållorna från helvetet...

Men eftersom svullnaden fortsätter i ansikte och huvud också så har du förmodligen rätt i att det är någon form av allergisk reaktion. Jag hade inte ridit utan ringt veterinären bums!

Varför inte rida? Det är ju uppenbart att han behöver få igång cirkulationen. Och han är pigg som vanligt. Svullnaden gick snabbt upp i förmiddags, men ganska snabbt ner igen. Ser ingen anledning att kontakta vet. så länge han är pigg och glad och opåverkad. Håller koll på temp flera gånger om dagen. Nu står han lindad och blir det inte bättre imorgon får jag ringa :)

Jag hade hellre promenerat med hästen för att bättre hålla koll på hur den rör sig.Jag har ett snett bäcken och känner inte alltid om det är nåt knas. Skönt att det gick ner snabbt igen!

Jag menade förresten inte att du skulle ringa vet. akut, tänkte inte på vad klockan var :o utan givetvis rådfråga under telefontid.

Ah. Men då hade jag nog hellre tömkört. Tycker det är svårt att gå bredvid och se så mkt. :) Och av egen erfarenhet är man ute lite längre om man sitter på hästen. Självklart hade jag inte ridit om han hade känts loj eller konstig.

I morse var benen bara lite knöliga, och hästen har gjort fina bocksprång ute i hagen. Inte likt honom, vårkänslor kanske? :grin:

Det jag ville få ut av tråden var att få tips på hur man kan ta hand om en sånhär reaktion själv. Har aldrig varit särskilt orolig iom att hästen varit pigg och opåverkad samt att tempen som var lite hög gick ner med en gång. Hade det varit allvarligare hade jag ringt vet. istället för att starta en tråd ;)

Liknande trådar

Hästvård Innan jag skriver nåt så vill jag bara säga att jag har tid hos veterinär ikväll.. Såhär såg hästens ben ut igår förmiddags. Svullen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
15 563
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 112
Senast: Luleå
·
Hästvård Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
20 774
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka