Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Men, Tove ÄR ju veterinär, så jag ser inte riktigt problemet med det?

Ja i så fall är det ju inga konstigheter, men jag kunde inte se att det någonstans framgick att kiron var vet. också. Och TS skulle ju ta ut en vet. till, vilket jag har svårt att se poängen med om en vet redan har kollat hästen?

Det känns hur som som att en hältutredning på klinik vore på sin plats!
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Bedöva en led i stallmiljö? Hade jag aldrig i hela mitt liv tillåtit!

Håller med fullständigt.

Låter verkligen som bäddat för problem med infektion.

Gör vi jämt här uppe i norrland. Vi har inga bra veterinärer så vi tar upp ett helt team från Mälarkliniken som sätter upp en veterinärstation i våra stallar. De har röntgen UL, shock wave och allt de kan tänkas behöva med sig. Vi har inget som helst behov av klinik när vi har dem!! Vi springer med hästarna i stallgången och de bedövar och sprutar som vanligt. Har aldrig under dessa år stött på några som helst problem!! Vet många många flera väldigt duktiga veterinärer som reser till travbanor och har mottagning en dag i månaden i någon av tränarnas stall. Inga problem där heller. Så jag tror det där är en överdrift att vara rädd för det. Bara man tvättar noga - och det ska du göra inne på klinik med.

Dem tar emot upp emot 20 häst per dag 3 dagar per månad så det är några de hinner spruta och har gjort det några år. Och de är väldigt kompetenta. Och bedömmer de att man kan spruta i stallmiljö så finns det nog inga som helst problem med det heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Man ska inte inbilla sig att miljön på klinik är steril. Tror också det funkar att vara i stallet, om stallet är "normalfräscht".
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Nää precis. Det springer ju dessutom FLER och SJUKA hästar inne på en klinik!! De tvättar ju bara med vattenslang när de spolar ur löpgång och liknande. Det är ju inte direkt att de tvättar och håller sterilt som i operationssalen inne i hela kliniken som folk verkar tro. Så fort det kommer in någonting i ett sterilt utrymme så är det inte sterilt längre. Och det skulle vara omöjligt att hålla en hel klinik steril. Det är just därför bara operationssalarna är sterila. Så jag ser faktiskt inte skillnaden. På alla kliniker jag vart på så sprutar dem i löpgången eller röntgenrummet och där är det lika ''skitigt'' (eller rent - hur man nu vill tolka det) som i alla stall våra veterinärer kommer till. I stallen står det dessutom bara ett begränsat antal och friska hästar. På en klinik är det ju en jäkla rörelse.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Det hände en häst i ett stall jag stod i tidigare. Hästen fick infektion i leden efter att vet. hade varit där och sprutat.

Men det är sant, händer även på klinik hur noggrann man än är. Har jag möjlighet så väljer jag i alla fall att åka till klinik om nån form av sprutningar ev. ska göras.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Man avgör ju själv hur man vill göra. Men jag tror inte att risken är större att de får infektion för att man sprutar i stall. Då hade inte veterinärerna gjort det.

Jag vet om två hästar som fått infektion i led efter att ha blivit sprutade och det hände på klinik. Så för min del känns det som att det absolut inte spelar någon roll vart man sprutar. Det kan ske iafl. Det är alltid en risk att punktera en led och veterinärerna hade garanterat inte ökat den risken medvetet om det vore så att det var farligare att spruta utanför klinik.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Hej hej!

Tänker inte gissa vad din häst har men när min häst blev halt blev han varken varm eller svullen. Det visade sig sen vara en senskada. Nu säger jag inte att din häst har det så få inte panik men ville bara säga att alla inte blir svullna eller varma. Tidigare har han varit halt på ett bakben, då var det knäledsinflammation och då var han inte heller varm eller svullen.

Lycka till med pållen och åk in på klinik! Jag gjorde misstaget att ta ut en veterinär först just eftersom hältan kom från en dag till en annan och jag trodde det var en sträckning på betet och att vila och metacam skulle hjälpa. Det gjorde det inte och jag blev 4000 kr fattigare så åk in direkt och spara tid och pengar!
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Hej hej!

Tänker inte gissa vad din häst har men när min häst blev halt blev han varken varm eller svullen. Det visade sig sen vara en senskada. Nu säger jag inte att din häst har det så få inte panik men ville bara säga att alla inte blir svullna eller varma. Tidigare har han varit halt på ett bakben, då var det knäledsinflammation och då var han inte heller varm eller svullen.

Lycka till med pållen och åk in på klinik! Jag gjorde misstaget att ta ut en veterinär först just eftersom hältan kom från en dag till en annan och jag trodde det var en sträckning på betet och att vila och metacam skulle hjälpa. Det gjorde det inte och jag blev 4000 kr fattigare så åk in direkt och spara tid och pengar![/QU



Hur gick det med din häst efter det??:/ mår han bra nu elr blev det nå följder av skadan??:
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Alla tkr olika o säger olika om det där med o ta ut veterinär som kollar hälta o sprutar i lederna osv... endel tkr man ska åka in på klinik och endel säger att man kan ta ut veterinär som gör det på hemmaplan. Grejen är den att där min häst står så är det några styckna som tagit ut veterinär som sprutat i lederna och gjort hältutredningar,gjort röntgen på plats osv och dom har varit nöjda och det har inte blivit nå konsikvenser ut av det,det var däför jag tänkte på det,att ta ut en veterinär.. men nu är det flera som inte tkr man ska göra så utan åka in på klinik just för infektionsriskerna o spruta i lederna på hemmaplan:S Men ska tänka över imorgon hur jag ska göra om jag ska avboka tiden och åka in med han ist då:/
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag har fått min sprutad både på klinik och hemma, ingen skillnad alls. Det gick bra båda. Och veterinärerna gjorde precis likadant, rakade och tvättade noggrannt. Men i stallet finns säkert inte lika mycket bakterier som på kliniken.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag har fått min sprutad både på klinik och hemma, ingen skillnad alls. Det gick bra båda. Och veterinärerna gjorde precis likadant, rakade och tvättade noggrannt. Men i stallet finns säkert inte lika mycket bakterier som på kliniken.

Det där tror jag också på!! Hemma i stallet springer inte 30 olika sjuka hästar varje dag och sprider okända och nya bakterier för hästen. Så jag ser verkligen inte var problemet med att spruta i stallmiljö sitter. Inte ens veterinärerna förstår det de som jag pratat med. Klipper man och tvättar rent noga så som man ska göra oavsett om man sprutar på klinik eller i stall så är inte riskerna nå annorlundare.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Varför folk säger att du ska åka på klinik istället är för att de antagligen tar för givet att den veterinär som kommer till dig bara kan göra ett böjprov och inget mer.

Men har du en veterinär som har med sig mobil röntgen, UL och böjer och bedövar så är det absolut ingen som helst skillnad på att göra det hemma eller på klinik. Så har du en veterinär med all utrustning så ser jag ingen som helst anledning att åka iväg om denne kommer till dig!

Det är inte vikten av att åka till nån som betyder något - utan möjligheterna att verkligen utreda hästen. Och har dem de möjligheterna i ditt stall så är du inte ett dugg begränsad.

Till mitt län kommer det ett veterinärteam från mälarklinken som har med sig allt man kan behöva. De håller till i olika privata stall dit hästägare åker upp emot 30 mil för att utreda sina häster. Ja i ett stall. Inte en klinik så långt ögat kan nå. De böjer (springer i stallgången), bedövar, röntgar, UL'ar osv osv och utreder hästarna till botten!! Vi har klinik i stan men ingen åker dit. De åker till dessa provatstall som tar upp dessa veterinärer för att de är bättre.

Så det är kompetensen, utrustningen och möjligheterna som är avgörande. Inte klinik eller hemmaplan.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jo den här veterinären har all utrustning o så med sig så det borde ju inte va nå problem...
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Varför folk säger att du ska åka på klinik istället är för att de antagligen tar för givet att den veterinär som kommer till dig bara kan göra ett böjprov och inget mer.

Men har du en veterinär som har med sig mobil röntgen, UL och böjer och bedövar så är det absolut ingen som helst skillnad på att göra det hemma eller på klinik. Så har du en veterinär med all utrustning så ser jag ingen som helst anledning att åka iväg om denne kommer till dig!

Det är inte vikten av att åka till nån som betyder något - utan möjligheterna att verkligen utreda hästen. Och har dem de möjligheterna i ditt stall så är du inte ett dugg begränsad.

Till mitt län kommer det ett veterinärteam från mälarklinken som har med sig allt man kan behöva. De håller till i olika privata stall dit hästägare åker upp emot 30 mil för att utreda sina häster. Ja i ett stall. Inte en klinik så långt ögat kan nå. De böjer (springer i stallgången), bedövar, röntgar, UL'ar osv osv och utreder hästarna till botten!! Vi har klinik i stan men ingen åker dit. De åker till dessa provatstall som tar upp dessa veterinärer för att de är bättre.

Så det är kompetensen, utrustningen och möjligheterna som är avgörande. Inte klinik eller hemmaplan.

Det teamet kommer till oss också med alla apparater:).
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag tror oxå på att stallmiljön är bättre.

anledningen till att jag åker in är för att kompetensen inte finns bland DV.
De kan inte utreda hältor. Plus att röntgen kan vara befogad.

Har varit till klinikhovis 2 ggr med min ena o var gång har den fått bärrandsröta o mjuk hov.
De borde åtminstone sprita knivarna.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Han är inte halt längre och vi håller på att rehabilitera senskadan, gått 3 månader nu och det tar mellan 6-12 månader att rehabilitera enligt min vet. Jag har behandlat honom med stötvågsbehandling. Han får skritta obegränsat i princip men inget annat. Ska på återbesök i mars och hoppas att vi får börja trava lite då.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Jag tror oxå på att stallmiljön är bättre.

anledningen till att jag åker in är för att kompetensen inte finns bland DV.
De kan inte utreda hältor. Plus att röntgen kan vara befogad.

Har varit till klinikhovis 2 ggr med min ena o var gång har den fått bärrandsröta o mjuk hov.
De borde åtminstone sprita knivarna.

Nä DV har tyvärr nästan aldrig nån kompetens alls. Jättetråkigt! Våra DV här uppe de kan nästan inte häst alls. De åker nästan bara på nöt och det är ju inte direkt vanligt att de har en broddspark.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

som jag skrivit enligt rubriken..han e halt men inge varm elr svullnad elr har puls nånstans....imorse tog jag ut han ur boxen o skulle gå me han nå varv i ridhuset bara..har ridhuset utanför stallet. han halta jätte mkt i skritten så efter tio steg vare bara o vänända o.ställa han i sjukhagen:'( kände igenom höger benet som var en aning tjockt o svampigt vakom knät och ner till hoven typ:-( ursch undra vad det kan vara..han har varit halt en vecka nu men nte visat nå symptom på värme o.svullnad från o me idag:-(
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

En annan sak jag tänker på är spricka i hovbenet, de kan vara luriga och hästen behöver inte vara särskilt halt till en början men om sprickan går upp mer så tilltar hältan. Dessutom är det inte alltid hästen visar smärta för visitertång. Den behöver heller ej vara varm och svullen. Nu menar jag alltså vid en spricka, inte genomgående fraktur -då är hästen oftast betydligt mer halt och öm.

Men men.... vi kan spekulera i all evighet, snart är det tisdag och efter veterinärbesöket vet du förhoppningsvis mer. Lycka till!
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Det är verkligen dax att utreda din häst! se till att det blir gjort nu direkt i veckan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 746
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 450
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 229
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp